نظام نامه جامع در حوزه ورزش نداریم/سهم کشور از اقتصاد ورزش صفر است
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 19:24:49


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 64504 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ ۰۱:۰۸                 ورزشی

راستینه در غیرمحرمانه مطرح کرد:

نظام نامه جامع در حوزه ورزش نداریم/سهم کشور از اقتصاد ورزش صفر است


مسئول کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ورزش حرفه ای باید کمک کند تا سهم ما را از اقتصاد ورزش پررنگ کند.


 نظام نامه جامع در حوزه ورزش نداریم/سهم کشور از اقتصاد ورزش صفر است

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی برنامه «غیرمحرمانه»، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «حرفه ای گری و خصوصی سازی ورزش» با حضور«مرتضی فلاح مدیرکل حقوقی و املاک وزارت ورزش و جوانان»؛ «حسین امیر رحیمی سرپرست شرکت ها و آماده سازی بنگاه ها در سازمان خصوصی سازی کشور»؛ «حمید راستینه مسئول کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی» و«اولیایی کارشناس ورزش» پانزدهم بهمن ماه از شبکه دو سیما پخش شد.

 

راستینه مسئول کمیته تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: ورزش حرفه ای مجموعه ای از نظامات، ساختار، سیستم و مشاغل در حوزه ورزش است. ورزش حرفه ای زمان محقق می شود که ساختار و سیستم حرفه ای در کشور شکل گیرد و ما را به سمت قله های قهرمانی سوق دهد.

وی افزود: در حرفه ای سازی شغلی باید نظام نامه تائید صلاحیت های حرفه ای شغلی در ورزش تعریف شود و در حال حاضر در بخش هایی به صورت خیلی ضعیف تعریف شده است. لیکن به طور کلی نظام نامه جامع در ساختار، سیستم و مشاغل حرفه ای در حوزه ورزش نداریم.

راستینه عنوان کرد: از سال گذشته به صورت جدی با همکاری دولت، به دنبال این هستیم تا نظام نامه جامع باشگاه داری که بخشی از حرفه ای سازی ورزش است، شکل بگیرد، که اخیر لایحه ای در بحث نظام باشگاه داری به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.  

وی با تاکید بر اینکه در حرفه ای سازی ورزش باید به سمت حرفه ی سازی سیستمی پیش رفت، گفت: فرآیند قانونگذاری باید به گونه ای باشد که حرفه ای شدن ورزش را تسهیل بخشد.

راستینه خاطرنشان کرد: یکی از شاخص های رشد و توسعه ورزش پیش رفتن به سمت ورزش حرفه ای و یا ورزش خصوصی است.  

وی با بیان اینکه ورزش حرفه ای داشتیم ولی نظام مند نبوده است، عنوان کرد: گاهی فرآیند سیستمی آن به درستی طی نشده و قوانین آن شکل نگرفته است. بنابراین؛ ما ورزشکار حرفه ای داریم ولی ورزش حرفه ای نداریم. به دلیل اینکه ورزش حرفه ای صنعت و سیستم نظام مند قانونی و ساختار مشخص و مجموعه فدراسیون نظام مند است که امروزه در کشور از آن بی بهره ایم. حتی نظام جامع باشگاه داری نیز مورد انتقاد مجلس شورای اسلامی است. برای داشتن ورزش حرفه ای باید کل ساختار دولت و دستگاه های اجرای پای کار باشند تا صنعت ورزش شکل گیرد.  

راستینه افزود: ورزش حرفه ای صرفا با هدف شغل و کسب و درآمد نیست. بلکه امروزه ورزش حرفه ای در دنیا به عنوان یک صنعت است. صنعتی بزرگ در عرصه اقتصاد، اشتغال، کارآفرینی و سلامت جامعه، ورزش حرفه ای یک بسته جامعی از کار تحولی در حوزه های مختلف است.

وی اضافه کرد: اساسا مباحث کلان در کشور نیازمند کار کارشناسی دقیق در دستگاه های اجرایی با پیش بینی منابع بودجه ای است. اساسا مجلس نمی تواند طرحی را تصویب کند که بار مالی برای دولت داشته باشد. از سال گذشته از دولت انتظار می رفت که به تمام معنا به سمت لایحه ای رود که تمام زوایای قانونی و بودجه ای آن دیده شده باشد. امید است که در قالب لایحه نظام جامع باشگاه داری به نتایج خوبی برای ورزش حرفه ای برسد.  

راستینه گفت: در بخشی از کشورها که دارای توفیقات ورزشی هستند، به رغم خصوصی بودن ورزش دولت نیز بدون تلاش داشتن نظارت به ورزش کمک می کند. معنای حرفه ای شدن ورزش بدان معنا نیست که تمام بخش حرفه ای را به بخش خصوصی واگذار کنیم، بلکه در بحث خصوصی شدن ورزش نیازمند بسته کاملی از نظامات هستیم.

وی عنوان کرد: مجلس نه تنها از خصوصی سازی شدن باشگاه های ورزشی به شدت حمایت می کند بلکه مجلس بر دولت فشار می آورد تا باشگاه های دولتی را واگذار کند. سال گذشته، دولت متعهد شده بود که تا پایان اردیبهشت ماه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را واگذار کند. لیکن متاسفانه به دلایلی این امر صورت نگرفت.

راستینه افزود: در قانون وظایف و اختیارات ورزش و جوانان ماده 13آمده که: «وزارت ورزش و جوانان مکلف است حمایت، نظارت و هماهنگ سازی فعالیت های کلیه نهادهای ورزش اعم از کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پاراالمپیک، فدراسیون ها و انجمن ها، هیئت ها و کمیته های ورزشی را به منظور حسن اجرای وظایف داشته باشند.» بنابراین؛ ما باید بر اجرای قانون نظارت داشته باشیم. امروز حرف ما این نیست که چرا فدراسیون به وظیفه خود عمل نکرده بلکه متاسفانه آئین نامه اجرایی هنوز ابلاغ نشده و دولت مکلف است که وظیفه نظارتی خود را اعمال کند.

وی بیان کرد: برای حرفه ای سازی ورزش نیازمند کمک در حوزه قانونگذاری در بحث باشگاه ها هستیم. به عبارتی ما نیازمند نظام نامه جامعی در حوزه آموزش، مهارت و بستر لازم برای توسعه اقتصاد ورزش هستیم.

راستینه اضافه کرد: متاسفانه سهم کشور ما از اقتصاد ورزش صفر است. ورزش حرفه ای باید کمک کند تا سهم ما را از اقتصاد ورزش پررنگ کند و باشگاه ها دارای منابع مالی پایه دار باشند.

ورزش حرفه ای باید خصوصی شود

فلاح مدیرکل حقوقی و املاک وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: ورزش ما قهرمانی، حرفه ای، تربیتی و فرهنگی است. بسیاری از ورزش هایی که مقام کسب می کنیم، در زمره ورزش های قهرمانی می باشند.

وی با بیان اینکه ورزش حرفه ای باید خصوصی شود، افزود: متاسفانه ورزش حرفه ای تبیین و تعریف شد ولی به توسعه آن پرداخته نشد.

فلاح خاطرنشان کرد: فیفا در خصوص فوتبال صراحتا 5شاخصه برای ورزش حرفه ای در نظر گرفته است که در یکی از شاخص ها تحت عنوان نوع تعامل دولت ها در خصوص حرفه ای سازی فوتبال آمده که عملا دولت نمی تواند کمکی کند اما سخنی از عدم نظارت نیست.

وی با بیان کرد: باید مشوق های قانون لازم برای حرفه ای سازی در ورزش را ایجاد کرده و پس از آن به سمت سوی خصوصی سازی پیش رویم.

 

آمادگی تشکیل مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در هفته آینده

رحیمی سرپرست شرکت ها و آماده سازی بنگاه ها در سازمان خصوصی سازی کشور عنوان کرد: در حوزه صنعت فوتبال حضور دولت به عنوان هر نسبتی از مالکیت با خصوصی سازی و حرفه ای گری منافات دارد.  

وی افزود: برای داشتن یک باشگاه حرفه ای باید کاملا خصوصی و غیردولتی باشد و کمکی نیز نباید از دولت دریافت شود.  

رحیمی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به بهترین نحو ممکن اتفاق بیافتد.

وی همچنین خبر از آمادگی تشکیل مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در هفته آینده داد و گفت: روش کنونی در واگذاری این دو باشگاه دارای بهترین ویژگی می باشد.

رحیمی عنوان کرد: در هر روش برای واگذاری فرصت برای حضور پیشکسوتان و حامیان برای بخشی از سهام وجود دارد.

 

دو خط قانون برای باشگاه داری نداریم

 اولیایی کارشناس ورزش در ادامه این برنامه گفت:20سال است که دارای ورزش حرفه ای هستیم بدون اینکه دو خط قانون برای باشگاه داری داشته باشیم. درست است که ورزش به دو بخش آماتور و حرفه ای تقسیم می شود، لیکن تغذیه ورزش قهرمانی که قله ورزش آماتور است از ورزش حرفه ای است.

وی با بیان اینکه چیزی تحت عنوان ورزش اقتصادی نداریم، عنوان کرد: در کشور تنها ورزش فوتبال از میان ورزش های دیگر حرفه ای و سایر ورزش های دیگر قهرمانی هستند.

اولیایی همچنین گفت: دنیای حرفه ای از ورزش حرفه ای مالیات های بسیار گزاف و سنگینی می گیرد و دولت ها از مالیات منتفع می شوند.

وی یادآور شد: هنوز دولت میخواهد فوتبال حرفه ای را خودش اداره کند.

‎‎گفتنی ست؛ «غیرمحرمانه» کاری است از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا ابراهیمی و اجرای محمدجعفر خسروی که جمعه‌ها ساعت 17:45 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.



کلمات کلیدی


captcha