صادرات ایران تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد/افزایش ۱۵-۱۰ درصدی میزان بازگشت ارز
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 23:16:54


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 64105 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۷:۱۶                 صنعت،معدن، تجارت

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات ایران تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد/افزایش ۱۵-۱۰ درصدی میزان بازگشت ارز


معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری خود با تاکید بر تحقق وعده وزیر صمت در خصوص افزایش صادرات کشور در سال جاری، گفت: صادرات ایران تا پایان ۱۴۰۰ به ۴۵ میلیارد دلار می رسد.


صادرات ایران تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد/افزایش ۱۵-۱۰ درصدی میزان بازگشت ارز

به گزارش جامعه ایده آل، علیرضا پیمان‌پاک امروز طی یک نشست خبری که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این وعده افزایش پنج میلیارد دلاری صادرات نسبت به سال گذشته را داده بود که با آماری که هم اکنون در اختیار داریم، صادرات از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشته و تا پایان سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: طی سه ماه گذشته میزان بازگشت ارز صادراتی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته که این مسئله نیز ناشی از تنوع‌بخشی به مسیر برگشت ارز حاصل از صادرات است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کارگروه مشترکی با بانک مرکزی داریم که در آنجا سیاست‌های تجاری را با ارزی هماهنگ می‌کنیم، خاطرنشان کرد: واردات در برابر صادرات برای کلیه کالاها غیر از پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده است و معتقدیم اگر روش‌های رفع تعهد ارزی را متنوع و جذاب کنیم، فرآیند بازگشت ارز حاصل از صادرات بهبود خواهد یافت.

صدور مجوز شش مرکز تجاری طی ۴ ماه

پیمان پاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور مجوز شش مرکز تجاری در چین، دوبی، آذربایجان - ارمنستان، ترکیه، پاکستان و سوریه طی ۴ ماه گذشته، ادامه داد: مراکز تجاری چین و دوبی به صورت هوشمند در مجموعه صادرات و واردات فعال خواهند شد و در چین از امکاناتی همچون بلاک‌چین استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین از رایزنی های فشرده سازمان توسعه تجارت جهت رفع مشکلات و موانع صادرات و واردات کالا با نمایندگان افغانستان خبر داد و تصریح کرد: مذاکرات ما با طرف های افغانستانی در راستای تبادل و توازن تجارت بود و مشکلات به سرعت در حال رفع شدن است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت از برنامه ریزی سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ۱۹ بهمن ماه به امارات و ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه عمان جهت برگزاری نشست‌های مختلف تجاری در ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بهمن ماه خبر داد و گفت: وزیر صمت اردیبهشت سال آینده نیز سفری به آمریکای لاتین خواهد داشت و برگزاری سفرهای این‌چنینی در کشورهای دیگر همچون ارمنستان و صربستان نیز در دستور کارمان قرار دارد.

برنامه های صادرات خودرو

پیمان پاک در خصوص موضوعات مرتبط با صادرات خودرو بیان داشت: با ارمنستان و برخی کشور های شمال افریقا جهت صادرات خودرو مذاکرات جدی انجام داده ایم؛ خطوط تولید خودرو در آذربایجان فعال است و کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا نیز خواهان تأسیس خط تولید خودرو در کشور خود هستند؛ همچنین علت توقف صادرات خودرو به سوریه نیز به دلیل ترس دولت این کشور از خروج ارز است که ما در حال مذاکره با دولت سوریه جهت رفع نگرانی‌ها هستیم.

انجام ۶۲۰ پرونده تهاتر کالا

وی به اجرای فرایندهای تهاتر کالا اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۲۰ پرونده تهاتری شامل کالاهایی همچون پسته، محصولات پتروشیمی، معدنی، تجهیزات، ماشین‌آلات و … انجام شده که ۶۵ درصد از این پرونده‌ها مربوط به بخش خصوصی می‌شود و باید بگوییم که در حال حاضر فرآیند تهاتر بسیار تسهیل شده است.

استفاده از رمزارزها در بخش تجارت

معاون وزیر صمت با بیان اینکه رمزارز یک فرصت برای انتقال آسان اعتبار صادرکننده است، خاطر نشان کرد: با بانک مرکزی در این خصوص هماهنگ هستیم و هم‌اکنون در سامانه جامع تجارت در حال فراهم آوردن مقدمات این مهم هستیم و قرار شد بخشی از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین می‌شوند نیز مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین در راستای نحوه استفاده از رمزارزها در بخش تجارت، سامانه‌ای را طراحی کرده ایم که در حال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت هستیم و باگ‌سنجی‌ها نیز انجام شده است.

صادرات ۱.۸ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی

پیمان پاک گفت: با جنوب شرق آسیا، آفریقا و شمال آفریقا مذاکراتی را در حوزه زیرساخت‌ها، ریل، راهسازی، نیروگاه و … انجام داده‌ایم و اگر برخی از مجموعه‌ها همچون صندوق توسعه ملی، منابعی را در اختیار ما بگذارند جهش قابل توجهی را در این بخش خواهیم داشت و طبق پیش‌بینی انجمن خدمات فنی مهندسی می‌توانیم پروژه­های فنی و مهندسی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را در کشورهای دیگر بگیریم.

وی به آمار بخش صادرات خدمات فنی مهندسی اشاره و تصریح کرد: طی ۹ ماهه سال جاری یک و هشت دهم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم درحالی‌که سال گذشته تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در این بخش داشتیم؛ البته هنوز به اهداف مد نظر نرسیده‌ایم اما همین مقدار هم پیشرفت قابل توجهی بوده است.

ریل گذاری توسعه صادرات در سفر رییس جمهور به روسیه


رییس کل سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از این نشست به دستاوردهای سفر رییس جمهور به روسیه اشاره و عنوان کرد: در سفر رئیس‌جمهوری به روسیه، ریل‌گذاری‌ها برای توسعه صادرات انجام شد؛ هدف‌گذاری ما صادرات هفت و نیم میلیارد دلاری به روسیه تا سال ۱۴۰۴ است؛ واردات روسیه سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است که سهم ما از این بازار همیشه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که البته امسال این رقم به ۷۵۰ میلیون دلار خواهد رسید.

علیرضا پیمان پاک ایران را در تک‌تک محصولات وارداتی روسیه دارای ظرفیت و قابلیت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در جلساتی که رئیس‌جمهوری در روسیه داشت، مسائلی همچون تعدد بانک‌ها برای بهبود روال تجاری، استفاده از سیستم‌های جایگزین بانک و … مورد بررسی قرار گرفت؛ باید مزیت نسبی در روسیه را تبدیل به مزیت رقابتی کنیم و زیرساخت‌ها را تعریف و تسهیل کنیم که این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد.

انتقال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به وزارت صمت

وی از انتقال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان در حال انجام است؛ البته کمیسیون های مشترک برای عمان و ازبکستان هم تشکیل شده و طی چند هفته آتی جلسه کمیسیون مشترک با عمان در مسقط برگزار خواهد شد.

راه افتادن خطوط منظم دریایی در شمال کشور

رییس کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: خطوط منظم دریایی در شمال کشور راه افتاده که قرار شد آن بخش از کسری کالا در کشتی به عنوان یارانه از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود که البته پرداخت این یارانه در هفته‌های نخست که کشتی‌ها با کسری کالا مواجه بودند، انجام شد اما در حال حاضر یارانه‌ای پرداخت نمی‌شود چرا که کشتی‌ها با ظرفیت پر حرکت می‌کنند.

رفع نیازهای لجستیکی از داخل و خارج

پیمان پاک در پایان با اعلام اینکه متأسفانه طی سنوات گذشته دولت‌ها برای حمایت صرف از چند شرکت داخلی در حوزه لجستیک، شرایطی را فراهم آوردند که نتیجه آن زیان‌دهی هزاران واحد تولیدی بود، گفت: حمایت صرف از شرکت‌های داخلی در حوزه لجستیک علاوه بر اینکه واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرد، کشور را در حوزه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی‌، کشتی‌های رورو، واگن‌های یخچال‌دار، کشنده‌ها، کانتینرهای یخچال‌دار و ... با کمبود مواجه کرد؛ ما در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکت‌های داخلی، برای تأمین نیاز لجستیک کشور در جایی که خلاء داشته باشیم از واردات نیز بهره خواهیم برد.



کلمات کلیدی


captcha