گُر گرفتن تنش ها میان روسیه و آمریکا
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 21:47:41


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 63760 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۲۰:۳۵                 آمریکا اروپا

گُر گرفتن تنش ها میان روسیه و آمریکا


آسوشیتد پرس گزارش داد به دنبال افزایش تنش‌ها بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین، دیپلمات ارشد روسیه نیز حاضر نشد احتمال استقرار نیرو‌های نظامی این کشور در کوبا و ونزوئلا را رد کند.


گُر گرفتن تنش ها میان روسیه و آمریکا

به گزارش جامعه ایده آل ؛سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت در صورتی که آمریکا و متحدانش فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی روسیه متوقف نکنند، نمی‌تواند این احتمال را که روسیه تجهیزات نظامی اش را به آمریکای لاتین بفرستد، رد یا تائید کند. ریابکوف در مصحابه با شبکه تلویزیونی راشاتودی به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که هشدار داده است در صورتی که آمریکا و متحدانش درخواست‌های مسکو را نپذیرند، مسکو می‌تواند اقدامات نظامی-فنی نامشخص انجام دهد، گفت "همه این مسائل به اقدام طرف آمریکایی ما بستگی دارد. "
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا این اظهارنظر‌ها را درباره احتمال استقرار نظامی روسیه در کوبا و ونزوئلا را به عنوان "یک عرض اندام در یک اظهارنظر عمومی" محکوم کرد.
ریابکوف، ریاست هیأت روس را در گفتگو‌های روز دوشنبه با آمریکا بر عهده داشت. این مذاکرات در ژنو و نشست مربوط به ناتو و روسیه در بروکسل در واکنش به استقرار تعداد قابل توجه نیرو‌های روسیه در نزدیکی اوکراین صورت گرفت که غرب نگران است مقدمه‌ای برای تهاجم باشد.
روسیه که در سال ۲۰۱۴ کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، انکار کرده است که تصمیم دارد به این کشور همسایه حمله کند. کرملین به این گمانه زنی‌ها با متهم کردن ناتو مبنی بر این که قلمرواش را تهدید می‌کند و با درخواست این که این این ائتلاف نظامی هرگز نباید اوکراین یا هیچ کشور عضو جماهیر شوروی سابق را به عضویت بپذیرد، واکنش نشان داده است.
واشنگتن و متحدانش قاطعانه این درخواست را در این هفته رد کردند، اما هیئت‌های ناتو و روسیه موافقت کردند در‌ها را برای گفتگو‌های بیشتر درباره کنترل تسلیحات و سایر موضوعاتی که به منظور کاهش پتانسیل خصومت انجام می‌شود، باز بگذارند.
سالیوان در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت که "این اتحاد این ائتلاف و یکپارچگی ترانس آتلانتیک در گفتگو‌های این هفته با روسیه به طور کامل به نمایش گذاشته شد و این یکپارچگی همچنان باقی خواهد ماند. " او این گفتگو‌ها را "صریح و مستقیم" توصیف کرد.
این مشاور امنیت ملی امریکا گفت: "ما به فرض اصلی خود در رابطه متقابل پایبند بودیم. ما درباره اصولمان قاطع و درباره حوزه‌هایی که می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم و حوزه‌هایی که قابل بحث نیستند، صریح بودیم. "
سالیوان خاطر نشان کرد که برای گفتگو‌های بیشتر برنامه ریزی نشده است,، اما "برای ادامه دیپلماسی برای پیشبرد امنیت و ثبات در اروپا- آتلانتیک، آماده هستیم. "
او افزود "همچنین به طور همزمان برای یک مسیر متفاوت در صورتی که روسیه انتخاب کند، آماده هستیم. ما به هماهنگی بسیار نزدیک با شرکایمان درباره اقدامات اقتصادی شدید در واکنش به تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین ادامه می‌دهیم. "
سالیوان در پاسخ به این سوال که ریابکوف برای استقرار نیرو‌ها و تجهیزات روسیه در آمریکای لاتین در‌ها را باز نگه می‌دارد، پاسخ داد "من به عرض اندام کردن در یک اظهار نظر عمومی پاسخ نمی‌دهم. "
او خاطر نشان کرد که در گفتگو‌های این هفته این مسئله مطرح نشد و افزود "اگر روسیه بخواهد در این مسیر گام بردارد، به شکل قاطعانه با آن برخورد خواهیم کرد. "
ریابکوف ماه گذشته تنش‌های کنونی بر سر اوکراین را با بحران موشکی ۱۹۹۲ کوبا مقایسه کرد -زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سابق موشک‌ها را به کوبا منتقل کرد و آمریکا تحریم دریایی علیه این جزیره اعمال کرد.
آن بحران زمانی که جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا و نیکیتا خروشچف توافق کردند مسکو موشک هایش را در ازای این که واشنگتن متعهد شود به کوبا حمله نکند و موشک‌های آمریکا را از ترکیه منتقل کند، از کوبا خارج کند.
پوتین، در تلاش برای مهار کردن فعالیت نظامی غرب در شرق اروپا، استدلال کرده است که ناتو می‌تواند از قلمرو اوکراین برای استقرار موشک‌هایی استفاده کند که ظرف ۵ دقیقه به روسیه برسند. او هشدار داد روسیه می‌تواند با استقرار تجهیزات جنگی در آب‌های بی طرف به چنین توانمندی دست پیدا کند.
پوتین پس از آن که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ انتخاب شد، در تلاش برای بهبود روابط روسیه با واشنگتن دستور تعطیلی یک تاسیسات نظارت نظامی ساخت دوره شوروی را صادر کرد. در سال‌های اخیر و با تشدید تنش‌های روسیه با واشنگتن و متحدانش، مسکو تماس‌های خود را با کوبا افزایش داده است.
ریابکوف گفت مخالفت آمریکا و متحدانش با درخواست کلیدی روسیه برای تضمین دادن درباره توسعه پیدا نکردن این ائتلاف در اوکراین و دیگر کشور‌های عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، بحث کردن درباره گام‌های اعتمادسازی که واشنگتن می‌گوید برای مذاکره کردن درباره آن آماده است، دشوار می‌کند. ریابکوف، توسعه و رزمایش‌های نظامی آمریکا و ناتو را در نزدیکی قلمرو روسیه را بسیار بی ثبات کننده توصیف کرد. او گفت بمب افکن‌های راهبردی و با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای امریکا تنها در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرز روسیه پرواز کردند.
این دیپلماسی در سطح عالی رتبه در شرایطی رخ داد که بر اساس برآورد‌ها ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه همراه با تانک و دیگر تجهیزات سنگین در نزدیکی مرز شرقی اوکراین مستقر شده اند.
روز پنج شنبه سالیوان دوباره ابراز نگرانی کرد ممکن است مسکو ادعا کند کیف برای اقدام علیه روسیه آماده می‌شود و به این ترتیب زمینه را برای حمله به اوکراین محیا کند. او گفت، آمریکا در روز‌های آینده برخی دلایل را برای چنین اظهارنظری به طور علنی منتشر خواهد کرد.
در ساعات اولیه روز پنج شنبه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین درخواست غرب را برای عقب نشینی نیرو‌های نظامی روسیه از نزدیکی مرز اوکراین رد کرد. او گفت "ناتو نمی‌تواند به ما دیکته کند که نیرو‌های نظامی خود را در داخل خاک روسیه به کجا منتقل کنیم. پسکوف گفت که در گفتگو‌های این هفته برخی نکات مثبت و برخی اختلاف نظر‌ها وجود داشت,، اما در کل این گفتگو‌ها ناموفق بود. پسکوف در یک کنفرانس خبری گفت هدف از این گفتگو‌ها این بود تا درباره برخی نگرانی‌های اصلی ما به نتیجه برسیم و همچنان اختلافات درباره این مسائل اصولی باقی مانده است که بد است.
او نسبت به گسست کامل روابط آمریکا و روسیه در صورت تصویب تحریم‌های پیشنهادی علیه پوتین و دیگر رهبران ارشد غیرنظامی و نظامی هشدار داد. این اقدامات که دموکرات‌های سنای آمریکا آن‌ها را پیشنهاد کرده اند، در صورتی که مسکو نیرو‌های نظامی اش را به داخل اوکراین بفرستد، همچنین موسسات مالی برجسته روسیه را هدف قرار خواهد داد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز این تحریم‌های پیشنهادی را که منعکس کننده "غرور" آمریکا است، محکوم کرد و افزود که مسکو انتظار دارد آمریکا و ناتو هفته آینده به درخواست‌های مسکو پاسخ کتبی بدهد تا گام‌های بعدی را بررسی کند.
تنش‌های حول محور اوکراین و خواسته‌های روسیه از غرب بار دیگر در نشست پنجشنبه سازمان امنیت و همکاری در وین روی میز قرار گرفت. وزیر امور خارجه لهستان که رئیس دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا شده است در سخنرانی اش در افتتاحیه این نشست خاطر نشان کرد که "خطر جنگ در منطقه امنیت و همکاری اروپا از هر زمان دیگری در ۳۰ سال گذشته بیشتر شده است. "
روسیه پس از سرنگونی رهبر اوکراین در سال ۲۰۱۴ که دوست روسیه بود، شبه جزیره کریمه را تصرف کرد و از شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین نیز حمایت می‌کند. بیش از ۱۴ هزار نفر در نزدیک به ۸ سال جنگ بین شورشیان تحت حمایت روسیه و نیرو‌های او کراین جان خود را از دست داده اند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا درباره یکرویارویی احتمالی نگران است، گفت: "کاملاً ضروری است که گفتگو‌ها راهی بیابد که تنش‌ها را کاهش دهد... تا از هر نوع رویارویی که فاجعه‌ای برای اروپا و جهان خواهد بود، جلوگیری شود. "



کلمات کلیدی


captcha