اخذ اجازه برقراری پروازهای اروپا توسط چند ایرلاین کشور/ پروازهای خارجی افزایش خواهد یافت
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 18:54:18


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 62936 || تاریخ : ۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۰۱:۱۵                 راه ،مسکن و شهرسازی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

اخذ اجازه برقراری پروازهای اروپا توسط چند ایرلاین کشور/ پروازهای خارجی افزایش خواهد یافت


رییس سازمان هواپیمایی کشوری از اخذ اجازه برقراری پروازهای اروپا توسط چند ایرلاین کشور خبر داد.


اخذ اجازه برقراری پروازهای اروپا توسط چند ایرلاین کشور/ پروازهای خارجی افزایش خواهد یافت

به گزارش جامعه ایده آل ، محمد محمدی بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن تسلیت ایام فاطمیه، با اشاره به اهمیت صنعت حمل ونقل هوایی گفت: صنعت هوانوردی با توجه به موضوعات مختلفی که با آن روبرو بوده و آنچه پیش رو خواهد داشت، نیاز به یک باز طراحی و اصلاح اساسی در حوزه های مختلف دارد.

وی ادامه داد: این اصلاح هم در حوزه زیرساخت، هم توسعه، هم نیروی انسانی و هم در حوزه ارتباطات داخلی و بین المللی مورد نیاز است و البته مهم ترین بخش توسعه و اعتلای نیروی انسانی و فرهنگ سازی است. این اصلاح و بازطراحی می‌تواند مجموعه صنعت را به نقش و جایگاه اصلی خود برساند.

محمدی بخش با اشاره به بحران ناشی از شیوع کرونا گفت: شرایطی که حمل ونقل هوایی ایران و جهان در دو سال گذشته تجربه کرده، شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده است. برای گذر از این دوره احتیاج داریم که با آرامش و تمرکز برای بازسازی صنعت برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم قدم‌های بعدی را برای دوران پس از کرونا برداریم و بتوانیم نقش خودم را در توسعه کشور و برقراری عدالت ایفا کنیم.

وی ادامه داد: پروازهای هوایی ایران در دوران گذار از بحران کرونا هستند و بازگشت به وضعیت سابق در صنعت هوانوردی ایران سرعت خوبی دارد. به تازگی چند ایرلاین کشور توانستند مجوز سفر به اروپا را دریافت کنند که این مهم نشان از پیشرفت صنعت هوایی دارد و نشان می دهد که ایمنی صنعت در وضعیت قابل قبولی است. همچنین مذاکرات و توافقاتی با ۱۱ کشور منطقه برای برقراری و گسترش پروازها انجام شده است. پروازهای چین نیز به زودی افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به لغو ویزای هوایی سفر عتبات عالیات، پیش‌بینی ما این است که سفرهای هوایی عراق افزایش پیدا خواهد کرد. در مورد سوریه نیز با توجه به محیا شدن شرایط برای سفر، توافقاتی برای برقراری پروازها داشتیم و این توافقات در سفر آینده به سوریه نهایی خواهد شد. مراکز استان‌ها و فرودگاه‌های مختلف هم برای برقراری پروازهای سوریه اعلام آمادگی کرده اند. در مجموع فکر می‌کنیم پروازهای خارجی کشور با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد که بنا بر برآوردها حداقل دو برابر خواهد بود. ذکر این نکته نیز ضروری است که در تمام توافقات بر ضرورت برقراری دو طرفه پروازها تاکید شده و هر کشوری که به ایران پرواز برقرار کند، به همان میزان پذیرای ایرلاین های ایرانی هم خواهد بود.

محمدی‌بخش در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امریه‌های صلاحیت پروازی (AD) توسط مراجع بین‌المللی و شرکت‌های سازنده هواپیما برای به روزرسانی هواپیماها صادر می‌شود. این امریه‌ها در ایران به خوبی رعایت شده و با تلاش متخصصان فنی و مهندسی کشور تمام هواپیما مطابق با این امریه‌ها به روزرسانی می‌شوند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر این موضوع نظارت دارد.

وی ادامه داد: امروز جدای از بحث ورود ناوگان جدید به کشور، به روزرسانی ناوگان موجود نیز در دستور کار قرار دارد و این هواپیماها با جدیدترین تجهیزات موجود به روز می‌شوند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای گسترش ظرفیت حمل بار هوایی در کشور گفت: در مدل‌های اقتصادی جدید، صنعت هوانوردی نمی‌تواند بدون حمل بار هوایی اقتصادی باشد و این مساله علی الخصوص در ایام کرونا خود را بیش از پیش نشان داد. بنابراین در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت حمل بار هوایی هستیم و به جرات می‌توان گفت این ظرفیت سال آینده افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در طرح‌های توجیهی فرودگاه‌های جدید، حتما باید احداث کارگو ترمینال دیده شود و احداث کارگو ترمینال‌ها در فرودگاه‌های موجود نیز جزو اولویت‌ها است. همچنین ۸ فروند هواپیمای پهن‌پیکر برای جابه‌جایی بار هوایی تخصیص یافته و ایکائو نیز مجوزی برای تغییر کاربری هواپیماهای مسافری به باری در ایام کرونا صادر کرده که قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

محمدی‌بخش سپس به مساله نرخ بلیت هواپیما نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین بحران ناشی از کرونا، نظارت بر قیمت بلیت مجددا در دستور کار قرار گرفت. با هماهنگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری بنا شد که میانگین قیمت بلیت ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و میانگین این کاهش در برخی مسیرها، مانند مناطق کمتر برخوردار که نظارت بیشتری بر آن‌ها انجام شد، بیش از ۱۵ درصد بوده است.

وی افزود: برای ایام عید نیز که پیک سفرها خواهد بود، قطعا برنامه‌ریزی می‌شود. سازمان هواپیمایی کشوری همچنین برای جلوگیری از تخلفات بر عملکرد اجزا صنعت هوانوردی نظارت دارد و با تخلفات برخورد خواهد شد.


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان هواپیما‌های زمین‌گیر در صنعت هواپیمایی ۱۳۲ فروند است که این تعداد هواپیما قابلیت پرواز ندارند و شماره سریال آنها مشخص و اعلام شده است، اظهار داشت: تعاریف تخصصی از هواپیمای زمینگیر با اصطلاحاتی که از ادبیات عامیانه از آن استفاده می‌کنند متفاوت است و هواپیماهایی که منتظر قطعه هستند و با تامین قطعات می‌توانند به خط پروازی برگردند، زمینگیر محسوب نمی‌شوند. در مورد هواپیماهای برجامی نیز وضع بر همین منوال است.

وی ادامه داد: هواپیماهایی که در نوبت تعمیر هستند، زمینگیر نیستند و تمام هواپیماها مرحله تعمیر و چک دارند و نمی‌توان گفت این هواپیماهایی که در مرحله چک هواپیمایی قرار دارند، زمینگیر هستند. اما قطعا طرف‌های اروپایی به تعهدات پشتیبانی خود عمل نکرده است و در این باره لایحه دفاعی تنظیم کرده‌ایم و به دنبال مسائل حقوقی در این رابطه هستیم. در هر صورت با تلاش‌های مجاهدانه حداکثر ظرفیت ناوگان هوایی سر خط است و پرواز می‌کند.  ۶ فروند هواپیمای ATR در حال چک هستند و بعد از چک و تعمیر به چرخه بازمی‌گردند.

محمدی بخش با اشاره به پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی یادآور شد: به دلیل شرایط کرونا، با کاهش تعداد مسافر و کاهش پرواز مواجه بودیم و از این رو به دلیل شرایط اقتصادی درخواست مهلت داده شد اما بخشی از اقساط را هم شرکت هواپیمایی هما پرداخت کرده است و بخش دیگری از آن هم با توافقات انجام شده پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اشاره به برنامه‌ریزی برای  نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: از نظر ما قراردادهای برجامی هنوز پابرجاست و لغو نشده‌اند و اگر طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کند، به مذاکرات در قالب قراردادهای برجامی برمی‌گردیم اما بر روی مدل‌های قراردادی آن بحث‌هایی داریم. البته بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور متوقف نمانده است و نوسازی را انجام می‌دهیم اما محدودیت‌هایی برای ورود پرنده قائل شده‌ایم و سن و توانمندی‌های هواپیماهای وارداتی برای ما اهمیت دارد. در کنار آن، هواپیماهای موجود در ناوگان هم روزآمد می‌کنیم به این معنا که آنها را با استانداردهای جهانی منطبق می‌کنیم. اکنون ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور به صورت هفتگی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه زیان‌ده بوده ایرلاین‌ها محل بحث است، افزود: بحث اصلی مدل توسعه‌ای ایرلاین‌ها است.بخش هوایی در هر شرایطی باید زنده و سرپا بماند اما مدل‌های اقتصادی ایرلاین‌ها برای ما حائز اهمیت است.  از این پس به شرکت‌های متقاضی برای ورود به صنعت هواپیمایی با مدل‌های اقتصادی نامطلوب اجازه فعالیت نمی‌دهیم و امروز هم از هر ایرلاینی که نمره قابل قبول از صنعت نگرفته باشد، سلب امتیاز می‌شود.

محمدی بخش درباره نگرانی‌ها بابت ورود مسافر امیکرونی از طریق ناوگان هوایی کشور گفت: با توجه به میزان واکسیناسیون‌ها در سطح جهانی و در کشورمان، شرایط کرونا و کنترل شیوع این ویروس بهتر شده و به کمترین میزان آسیب رسیده‌ایم.  البته باید توجه داشته باشیم که کمترین میزان ورود مسافر از طریق بخش هوایی است و باید سایر بخش‌های ورود مسافر هم به این سطح از استانداردها برسند.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که سازمان هواپیمایی کشور پروازهای کانکشن پروازها از سایر مقاصد را هم محدود کرده و همکاران من در سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها در خط مقدم جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور قرار دارند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره مجوز به پرنده‌های پهپادی اذعان کرد: بحث پهپادها در چند گروه فرهنگی، عکسبرداری و تفریحی فعالیت می‌کنند و با توجه به رشد بی‌نظیری که در این صنایع مواجه هستیم، این بخش جزو لاینفک توسعه هوانوردی در کشور است و دستورالعمل‌هایی برای پرواز هواپیماهای فوق سبک و پهپادها با هماهنگی سایر بخش‌ها صورت پذیرفته است.  در حال طبقه‌بندی، شناسایی و صدور گواهینامه‌ها برای پرنده‌های پهپادی هستیم و بخشی از ظرفیت فرودگاه‌ها در این زمینه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز تعداد زیادی از فرودگاه‌های کشور فاقد پرواز هستند، توضیح داد: این مدل‌های اقتصادی مناسب اقتصاد حمل و نقل نیست و زمانی می‌توانیم شعار توسعه و عدالت پایدار را بدهیم که تمام مناطق از تعدد پروازها برخوردار باشند و نقل و انتقال اساتید، گروه درمان بیماران از تمام مناطق کشور به آسانی رخ دهد. در حال حاضر سبد خانوار ۸۰ میلیون نفر از بخش هوایی کامل نیست و این باید در اولویت ما قرار بگیرد.

محمدی‌بخش ادامه داد: البته باید توجه داشت که اینکه فرودگاه‌ها بدون پرواز هستند، نافی ضرورت وجود فرودگاه‌ها در مناطق کشور نیست و فرودگاه‌ها نقش مهمی در ابراز حاکمیت بر بخش هوایی و توانایی واکنش در شرایط اضطراری نظیر بلایای طبیعی دارند.



کلمات کلیدی


captcha