مسابقات بهانه‌ای برای تجدید عهد مردم با قرآن/ افزایش ۷۰ درصدی جوایز
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 16:59:48


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 62744 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۵:۰۶                 دین و اندیشه

قره‌شیخلو بیان کرد:

مسابقات بهانه‌ای برای تجدید عهد مردم با قرآن/ افزایش ۷۰ درصدی جوایز


رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: هدف از برگزاری مسابقات شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشور و تجدید عهد مردم با قرآن کریم است.


مسابقات بهانه‌ای برای تجدید عهد مردم با قرآن/ افزایش ۷۰ درصدی جوایز

به گزارش جامعه ایده آل ؛مهدی قره شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز ۲۶ آذرماه با حضور در استودیوی گفت‌وگوی ویژه اخبار قرآنی به بیان برخی از جزئیات چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به سابقه مسابقات سراسری قرآن، آن را قدیمی ترین رویداد قرآنی کشور نام برد و گفت: این مسابقات از سال ۱۳۶۰ آغاز به کار کرد و در چهلمین سال برگزاری آن شاهد اجرای چهل و چهارمین دوره هستیم، در برخی سال‌ها به دلیل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، شاهد برپایی دو دوره از این رویداد در یک سال بوده ایم.

قره شیخلو افزود: این مسابقات در سال ۱۴۰۰ و در ۱۴۰ شهرستان برگزار شد و منتخبان این مرحله وارد مرحله استانی شدند. در ادامه مرحله نیمه نهایی به صورت غیرحضوری برگزار شد و در نهایت حدود ۲۲۰ نفر در دو گروه بانوان و آقایان به مرحله نهایی راه یافته اند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: مرحله نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن از شامگاه دوشنبه ۲۹ آذرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و در ادامه رقابت ها آغاز می شود. در ایام برگزاری مسابقات بانوان از ساعت ۹ تا ۱۲ و آقایان از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در تالار اندیشه حوزه هنری رقابت خواهند کرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به پخش زنده رادیو – تلویزیونی این مسابقات، اظهار کرد: مسابقات امسال در بخش آقایان در هفت رشته و در بخش بانوان در پنج رشته برگزار می شود. رقابت‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد و جمعه نیز شاهد برپایی مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان خواهیم بود.

قره شیخلو اظهار کرد: اهمیت مسابقات از این جهت است که منتخبان و برگزیدگان این رویداد، نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن خواهند بود. هر سال حدود ۱۵ تا ۲۰ مسابقه بین المللی برگزار می شود، که البته سال قبل به دلیل شرایط کرونایی بسیاری از این مسابقات تعطیل شد اما از چند ماه قبل برگزاری این مسابقات آغاز شده و رفته رفته شاهد برگزاری آنها هستیم. از این حیث مسابقات سراسری، مسابقات رسمی نظام محسوب می‌شود و معمولاً عصاره قرآنی کشور خودشان را در این رویداد نشان می‌دهند. به این معنا که افرادی که در این مسابقات حضور می‌یابند بهترین‌ها در رشته‌های خود هستند.

وی گفت: بسیاری از چهره‌های قرآنی کشور که در حال حاضر مطرح هستند محصول همین مسابقات هستند. بخش عمده‌ای از داوران نیز خود این مسابقات را درک کرده‌اند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مورد حضور مردم در سالن مسابقات نیز به ظرفیت ۶۰۰ نفری سالن مسابقات اشاره کرد و گفت: با وجود حضوری بودن مسابقات اما چندان برای حضور جمعیت در سالن اصرار نکرده ایم و ما می توانیم حداکثر به اندازه نیمی از ظرفیت سالن میزبان علاقه‌مندان باشیم.

قره شیخلو همچنین به برخی برنامه های جنبی این مسابقات اشاره و اظهار کرد: برای بینندگان تلویزیونی، یک مسابقه در نظر گرفته شده و هر شب به تعدادی از بینندگان شرکت کننده جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین مسابقه پیش‌بینی نفرات برتر در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را نیز پیش بینی کرده‌ایم و به افرادی که پنج نفر اول این دو رشته را پیش بینی کنند به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به میزان جوایز اشاره و اظهار کرد: در دوره قبل (چهل و سومین دوره) جوایز را نسبت به سال قبل (دروه چهل و دوم) تقریباً ۱۰۰ افزایش دادیم و امسال نیز با موافقت رئیس سازمان اوقاف در رشته های مختلف تا ۷۰ درصد جوایز را افزایش داده‌ایم. البته هنوز هم جا برای افزایش میزان جوایز وجود دارد، چرا که باید انگیزه‌های لازم برای افرادی که یک سال تلاش در عرصه مسابقات داش‌ه اند، ایجاد کند. البته تلاش برای موفقیت به مسابقات محدود به یک سال نیست و یک قاری یا حافظ برای رسیدن به بالاترین سطح و موفقیت باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال تلاش داشته باشد. لذا برای انگیزه دادن به حضور افراد برای حضور در مسابقات باید بر روی جوایز بیشتر کار کرد.

وی با اشاره به اینکه در این دو سال گام‌های خوبی برای افزایش جوایز برداشته شده است، گفت: سازمان اوقاف در سال حدود پنج میلیارد تومان بودجه از دولت برای برگزاری مسابقات دریافت می کند و اما این کفاف برگزاری رقابت ها را نمی دهد و سازمان اوقاف مجبور است، چندین برابر مبلغی که عنوان شد را به مسابقات اختصاص دهد.
قره شیخلو در مورد تبلیغات محیطی مسابقات، گفت: امسال همکاری خوبی بین سازمان اوقاف و سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مترو و اتوبوسرانی صورت گرفته و در حال حاضر هم در سطح شهر تابلوهای اطلاع رسانی نصب شده است که جای تشکر دارد. البته این نوع تبلیغات می تواند، بهتر باشد اما همین قدم ها هم خوب است. طی روزهای گذشته هم پخش تیزر مسابقات از شبکه های مختلف صدا و سیما و فضای مجازی آغاز شده است. امسال بخشی از فضای تبلیغات را به فضای مجازی اختصاص داده ایم و از ۱۰ روز قبل کار در این حوزه کلیدزده شده است. امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت ها برای اطلاع رسانی بیشتر استفاده کنیم. هدف ما از برگزاری مسابقات برگزاری صرف نیست بلکه بهانه ای برای شناسایی ظرفیت های قرآنی کشور و تجدید عهد مردم با قرآن کریم نیز هست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به سوالی در مورد ملاک قرار گرفتن مسابقات برای شناسایی قاریان و حافظان قرآن کریم، گفت: برای شناسایی قاری و حافظ برتر باید یک قالب مسابقاتی داشته باشیم تا یک قاری و حافظ در قالب آن مسابقه توانمندی خود را نشان دهد، اما یک صحنه دیگر نیز داریم که بحث تعیین درجه برای قاریان است، برای این کار آئین نامه ای در نظر گرفته شده و هر سال هم آزمون هایی را در آیتم های مختلف برگزار می کند و به قاریان مدارک درجه یک تا سه اهدای کند. این موضوع چارچوبی متفاوت از مسابقات دارد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در پایان در مورد دلایل موفق نبودن تلاوت در ایران همچون مصر، گفت: فرهنگ مصر، زیرساخت هایی که این کشور برای تلاوت دارد با کشور ما بسیار متفاوت است، لذا هم هر قدر هم به جلو برویم به آنجا نمی رسیم. در حال حاضر بهترین قاریان ما همین افرادی هستند که در مجالس می خوانند و همین افراد هم در دورانی مسابقات را پشت سر گذاشته اند در واقع هرکسی که امروز در عرصه تلاوت شناخته شده است از مسابقات عبور کرده است.



کلمات کلیدی


captcha