دکتر خانکه: حمایت از تولید داخلی، با توجه به نظارت بر کیفیت تولیدات، مدنظر باشد
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 14:15:34


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 62269 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۲:۵۱                 بهزیستی و توانبخشی

در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان اعلام شد؛

دکتر خانکه: حمایت از تولید داخلی، با توجه به نظارت بر کیفیت تولیدات، مدنظر باشد


رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در مراسم اختتامیه سومین رویداد ملی استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان گفت: حمایت از تولید داخلی، با توجه به نظارت بر کیفیت تولیدات، مدنظر باشد.


دکتر خانکه: حمایت از تولید داخلی، با توجه به نظارت بر کیفیت تولیدات، مدنظر باشد

به گزارش جامعه ایده آل، سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان »، روز شنبه پس از سه روز فعالیت تیم های ایده پرداز، طی مراسمی با حضور معاون وزارت کشور، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نماینده شورای اسلامی شهر تهران، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، جمعی از مسئولان اجرایی و فناوران، ایده پردازان و نوآوران، ضمن معرفی برگزیدگان این رویداد ملی، به کار خود پایان داد.

 دکتر حمیدرضا خانکه در این مراسم، با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این رویداد و حضور میهمانان از ارگان های اجرایی و قانونگذاری، طی سخنانی در ارتباط با حمایت از تولیدات داخلی و فناوری جوانان نوآور، اظهار داشت: این کشور سالانه 16 الی 18 هزار کشته فقط در حوادث ترافیکی می دهد که درصد بالایی از آن، ناشی از خودرو ناایمن است. سالانه 700 هزار مراجعه به نظام سلامت داریم، و سالانه 350 هزار بیمار داریم که 30 درصد آنان، معلول می شوند که ناشی از حوادث ترافیکی است.

  وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، به ضرورت توجه هر چه بیشتر به خدمات توانبخشی در همین راستا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، در دنیا 30 درصد مردم نیاز به خدمات توانبخشی دارند، ضمن آنکه  15 درصد مردم معلول هستند و بزرگترین جمعیت اقلیتی را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند. سالمندان 10 درصد جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند که تا 20 سال آینده، این عدد به 25 درصد می رسد و فرقی که در کشور ما وجود دارد، این است که سالمندان ما با بیماری هایی همراه هستند، یعنی سالمندانی خواهیم داشت که مشکلات اسکلتی عضلانی، مشکلات و بیماری های زمینه ای، بیماری های صعب العلاج و محدودیت های متعددی دارند.

 دکتر خانکه افزود:  20 تا 25 سال دیگر، یک سوم جمعیت ما، سالمندند و از طرفی روند تولید جمعیت نیز رو به کاهش است. در حال حاضر TFR  (شاخص فرزندآوری) در کشور ما تقریبا 2/1 است ، یعنی جمعیت جوان کشور نیز رو به کاهش است، تمایل به ازدواج کاهش پیدا کرده و پدیده دیگری که ما را تهدید می کند، مهاجرت است که براساس آخرین گزارش بانک جهانی، سالانه 50 میلیارد دلار، میزان خسارت ناشی از مهاجرت جوانان ما به دیگر کشورهاست.

وی تصریح کرد: با توجه به همه این شرایط، متوجه می شویم که کشور در آینده بنوعی با بحران جمعیتی و بحران سالمندی روبه روست، که اینها نیاز به خدمات تخصصی توانبخشی دارند، باید شروع کنیم از الان خدمات ایجاد کنیم.

 وی افزود: برغم تمام شرایطی که برای آینده پیش بینی می شود، هم اکنون در نظام سلامت، معاونت بهداشتی متولی پیشگیری سطح اول سلامت است، متولی پیشگیری در سطح دوم سلامت نیز معاونت درمان است ولی متاسفانه، پیشگیری سطح سوم که " خدمات توانبخشی " می باشد، متولی ندارد. بطوری که  در وزارت بهداشت، در وزارت رفاه، در جمعیت هلال احمر، در کمیته امداد امام (ره)، و در بنیاد شهید ، واحدی را به عنوان خدمات توانبخشی داریم، اما حکمرانی و تولیت مشخصی برای اتفاقی که بسیار پرهزینه است و در آینده نزدیک کشور را تهدید می کند، وجود ندارد.

 رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین در بیان دیگر مشکلات که به حوزه توانبخشی و سلامت مردم برمی گردد، گفت: 1- خدمات توانبخشی، متولی مشخصی ندارد، 2- خدمات و تجهیزات توانبخشی تحت پوشش یارانه ناشی از ارز دولتی قرار ندارند، بنابر این مراکز توانبخشی، خدمات خود را یا با تجهیزات کهنه ارائه می دهند و یا با تجهیزات گران ارائه خواهند داد که منجر به گران شدن خدمات می شود.

دکتر خانکه افزود: خدمات توانبخشی ادغام در نظام سلامت نشده، یعنی اگر یک روستایی صاحب یک فرزند معلول بشود، تا تشخیص معلولیت برای کودک اتفاق بیافتد و بتواند از خدمات توانبخشی استفاده کند، مطمئنا این کودک بار مالی سنگینی را به خانواده تحمیل خواهد کرد. پس خدمات توانبخشی چه برای افراد دارای معلولیت، چه برای سالمندان و جانبازان، نه دیده شده، نه ادغام  و نه در دسترس و امکانپذیر است.

 وی در بیان راهکارهای توسعه خدمات توانبخشی و ملزومات این حوزه برای حمایت از نیازمندان، آسیب دیدگان، سالمندان و افراد دارای معلولیت، تاکید کرد: ما چند راه داریم که باید همزمان با هم انجام بشود، 1- ما به جوانانمان اعتماد کنیم و نیازهای افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان را از طریق دانشگاه ها، شناسایی و استخراج کنیم و بعد ارائه بدهیم تا ایده ها براساس نیازها تولید بشوند و با حمایت ایده ها، وسایلی تولید و تجاری بشوند.


وی درعین حال افزود: مطمئنا این فرایند در یک شب اتفاق نمی افتد و لذا، باید در کنار این فرایند، یادمان باشد که از تامین منابع مالی برای حمایت از سالمندان و افراد دارای معلولیت غفلت نکنیم و همانطور که در کشور به سی تی اسکن و ام آر آی احتیاج داریم، وسایل اولیه توانبخشی هم احتیاج داریم. مسایلی که سالمندان را در تمام دنیا تهدید می کند، اختلالات شناختی یا آلزایمر است و دیگری، شکستگی لگن ناشی از سقوط می باشد که بیشترین بار مالی را به دولت ها تحمیل می کنند.

دکتر خانکه تصریح کرد: بنابر این ما باید به جوانان اعتماد کنیم، ایده هایشان را حمایت کنیم و بیاییم سرمایه گذاری کنیم حتی سرمایه گذاری پرخطر ، و در نهایت به جایی برسانیم که این خدمات تامین و به مردم رسیدگی بشود و نمایندگان مجلس هم خدمات توانبخشی را در نظام سلامت ادغام کنند. روستایی ما باید از خدمات اولیه توانبخشی بهره مند بشود، ولی چون مردم ما در بعضی مواقع، از کم توجهی به کیفیت تولید داخلی آسیب دیده اند، باید شرایطی هم ایجاد کنیم که تولید داخلی بعد از مدت محدودی که مورد حمایت قرار گرفت، وارد بازار رقابت بشود تا کیفیت مورد نیاز مردم را تامین کند.

وی در بخشی از سخنانش به معرفی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پرداخت و گفت: این دانشگاه با بیش از 30 سال سابقه فعالیت، دارای 23 دپارتمان تخصصی، 8 مرکز تحقیقات و 8 مجله تخصصی است . و طی 30 سال در حوزه توانبخشی، به تولید شواهد علمی و تربیت نیروی انسانی و حمایت از حوزه های فناوری همت کرده است.

وی تصریح کرد: تقاضا دارم، در عین حال که باید از تولید داخلی حمایت بشود، باید دانشگاه ها تغییر پارادایم بدهند و دانشگاه ها در کنار تربیت دانشجو و تولید مقاله، باید به سمت فناوری، نوآوری، تولید ثروت و کارآفرینی رو بیاورند. و سیستم های نظارتی و حمایتی به مردم تضمین بدهند که مردم سلامتشان قربانی انحصاری شدن بعضی از مسایل نشود.

وی خطاب به مسئولان شرکت کننده تاکید کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند که ما باید از تولید داخلی حمایت کنیم، باید جوانانمان کارآفرین بشوند و از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم ، اما برای تحقق این هدف، باید 1- تولید داخلی، به مفهوم واقعی تولید داخلی باشد، 2- باید نظارت بر کیفیت تولید داخلی انجام شود و تولید داخلی بعد از مدتی بتواند با مشابه خارجی رقابت کند تا کیفیت محصولات داخلی ارتقا یابد.

 دکتر خانکه با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی، افزود: مسلما ما دوست داریم که جوانان شاغل باشند، تولید کنند و نام ایران روی محصولات درج شود، اما آن طرف این قضیه، سلامت مردم است، لذا باید شرکت ها موظف بشوند که بعد از چند سال، تولیدشان نیاز مردم ، سلامت و امنیت آنان را تامین کند. و قاعدتا این اتفاق می افتد ، آینده بسیار روشن است ، این کشور جوانان بسیار خلاقی دارد و خوشبختانه جزو کشورهایی هستیم که در این حوزه بسیار موفق خواهیم بود ، فعالیت های خوبی شروع شده و حمایت مقام معظم رهبری، حمایت دولت انقلابی، کاملا قابل تحسین است و ان شاالله آینده روشنی خواهیم داشت.

وی در پایان سخنانش ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، ابراز امیدواری کرد که این فعالیت ها، منشاء خیر برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان باشد که محرومترین اقشار جامعه هستند، جمعیتی که کمتر صدای آنان شنیده می شود و کمتر دیده می شوند.

 گفتنی است؛ سومین رویداد ملی « استارت اپ فناوری توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان »، از روز پنجشنبه با معرفی 15 ایده برتر که منتخب هیات داوران بودند، و تشکیل و فعالیت  15 تیم متشکل از صاحبان ایده و منتورها برای هدایت و راهنمایی تیم ها، تکمیل ایده ها و آماده سازی آنها در راستای تهیه طرح اولیه کسب و کار براساس نیاز جامعه هدف (افراد دارای معلولیت، سالمندان و جانبازان)  آغاز شد و روز جمعه،  همزمان با روز جهانی معلولان، و با شرکت مجازی جمعی از ایده پردازان، فناوران و فعالان حوزه توانبخشی، رسما گشایش یافت.

 15 طرح اولیه کسب و کار که با راهنمایی منتورها تکمیل و آماده شده بود، توسط صاحبان ایده به شرکت کنندگان ارائه و هیات داوران مجددا به بررسی و امتیازدهی به 15 ایده کارشناسی شده، پرداختند که در نهایت،  ایده های « مینا مواجیان، مجتبی شهاب و علی ذوالعلی » به ترتیب به عنوان ایده های اول تا سوم این رویداد، به همراه سه ایده خانم ها « فرشته یاقوتی، بنفشه قربانی و فاطمه کاکا » که شایسته تقدیر شناخته شدند،  معرفی و مورد تشویق قرار گرفتند.
نفرات اول تا سوم این رویداد، علاوه بر لوح تقدیر، جوایز نقدی دریافت کردند، ضمن آنکه همه 15 ایده برتر رویداد از حمایت شتابدهنده ها و سرمایه گذاران برای آموزش های لازم در مسیر فناوری ایده خود، راهنمایی و هدایت کارشناسان و اختصاص محل استقرار با تجهیزات اداری یا کارگاهی برخوردار خواهند شد.



کلمات کلیدی


captcha