حکیم زاده: مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد/ افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین
تاریخ: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 15:04:36


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 60096 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۶/۲۹ ۱۲:۴۸                 آموزش و پرورش

در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

حکیم زاده: مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد/ افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین


معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش می‌گوید مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد و همکاران ما بیشتر از ساعاتی که موظف به انجام کار بودند، فعالیت داشتند و واقعا ایثار کردند اما متاسفانه ما نتوانستیم پرداختی متفاوتی به آن‌ها داشته باشیم.


حکیم زاده: مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد/ افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی برنامه«به وقت ایران»، بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید سوژه برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» در شب گذشته 28 شهریورماه بود که با حضور رضوان حکیم زاده معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش و فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و نماینده مجلس روی آنتن شبکه آموزش رفت.
با چالش جدی در پایه مهارت‌های سوادی روبه‌رو هستیم
رضوان حکیم زاده معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش در ابتدا بیان کرد: تربیت و انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان 2 چالش جدی ما در سال تحصیلی گذشته بود چراکه فناوری‌ها در بهترین شرایط می‌توانند مفاهیم درسی را آموزش دهند اما قادر به تربیت نیستند.
وی ادامه داد: این تربیت از راه تعامل چهره به چهره با همسالان، مربیان و کادر مدرسه اتقاق می‌افتد که دانش‌آموزان سال گذشته از آن محروم بودند. همچنین چالش‌های جدی در یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد و شکاف آموزشی در بین خانواده‌های کم‌برخوردار رخ داده است تا جایی که با چالش اساسی در پایه مهارت‌های سوادی روبه‌رو هستیم.
دانش‌آموزان ابتدایی نمی‌توانند جریان یادگیری را دنبال کنند
معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فارسی خواندن و نوشتن زیربنای یادگیری و ضروری است دانش‌آموزان در کلاس اول به این امر تسلط پیدا کنند، گفت: 70 درصد دانش‌آموزان سال اولی در سال تحصیلی 98-97 نتایج خیلی خوب کسب کردند اما در سال گذشته 60 درصد دانش‌آموزان این نتیجه را کسب کردند که این موضوع نشان می‌دهد ما با کاهش 10 درصدی روبه‌رو هستیم از سوی دیگر در 2 سال قبل تعداد دانش‌آموزان نیازمند تلاش در فارسی کلاس اول 2.3 بود که امسال به 4.3 رسیده و 2 درصد افزایش پیدا کرده است.
حکیم‌زاده تاکید کرد: دانش‌آموزان ابتدایی در سنی نیستند که جریان یادگیری را خود دنبال کنند و لازم است معلمان خود را بشناسند. همچنین نگاه معلم به دانش‌آموز انگیزه می‌دهد اما تصور اینکه معلم از طریق فضای مجازی بتواند ارتباط موثری برقرار کند، درست نیست.
افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین در دوران کرونا
وی با اشاره به اینکه الگوی بازگشایی آموزش به شکل حضوری، ترکیبی و مجازی با توجه به شرایط مختلفی که مدارس دارند، خواهد بود، تصریح کرد: اول مهر مدارس آغاز سال تحصیلی جدید است اما مدارس به صورت تدریجی بازگشایی می‌شوند که این کار را در ابتدا با مناطق روستایی و عشایری آغاز می‌کنیم.
معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: کرونا اگرچه چالش‌هایی برای نظام آموزش ایجاد کرد اما فرصت‌هایی را هم برای آموزش پدید آورد و آن افزایش توانمندی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین بود البته معلمان عزیز با همت و تلاش خود و با شرایطی که برای آن‌ها فراهم شده بود، مباحثی را که نیاز داشتند، یاد گرفتند.
مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد
حکیم‌زاده با بیان اینکه شبکه شاد قابلیت جدیدی پیدا کرده است، گفت: امیدوار هستیم با ارتقای شبکه شاد و تغییر در تولید محتوا شرایطی را فراهم کنیم همه دانش‌آموزان در بالاترین سطح به تحصیل خود ادامه بدهند.
وی با اشاره مرزهای زمان و مکان در دوران کرونا از آموزش برداشته شد، مطرح کرد: همکاران ما بیشتر از ساعاتی که موظف به انجام کار بودند، فعالیت داشتند و واقعا ایثار کردند اما متاسفانه ما نتوانستیم پرداختی متفاوتی به آن‌ها داشته باشیم البته مجلس با وزارت آموزش و پرورش همگام بوده و رییس جمهور منتخب نیز اعلام حمایت همه جانبه کرده است.
معاون آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال بعد از 2 سال شاهد حضور رییس جمهور در آغاز سال تحصیلی جدید هستیم و شورای آموزش و پرورش روز دوشنبه 29 شهریور با حضور رییس عالی این شورا که شخص رییس جمهور است، برگزار می‌شود.
یکسری کارها نیازمند عزم ملی است
حکیم‌زاده با اشاره به اینکه ایجاد مدرسه، توزیع درسنامه‌ها، آموزش حضوری در منطقه و ایجاد شبکه شاد از وظایف وزارت آموزش و پرورش بوده و هست، عنوان کرد: تهیه تبلت و گوشی هوشمند برای مناطق کم برخوردار واقعا از دسترس ما خارج بود چراکه بودجه آموزش و پرورش مشخص و حجم عظیمی از آن صرف پرداخت حقوق می‌شود این کار نیازمند عزم ملی است چراکه درد تفاوت و تبعیض در شرایط از ذهن کودکان پاک نمی‌شود مگر آنکه نشان دهیم آن‌ها هم برخلاف شرایط متفاوت برای ما مهم است.
وی با بیان اینکه مدرسه خود زندگی است، یادآور شد: ما با مدرسه رفتن نظم زندگی را یاد می‌گیریم اما متاسفانه با تعطیلی مدارس به دلیل کرونا عادت غلط آینده دانش آموزان را تهدید می‌کند و خانواده‌ها هم  می‌گویند بچه‌هایشان مهارت‌های ارتباطی را یاد نگرفته‌اند و نظم زندگی‌شان بهم ریخته است امیدوارم بتوانیم به زودی جلوی ضررها را بگیریم.
کودکان باارزش‌ترین دارایی هستند
حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: خانواده‌ها به ویژه در دوره ابتدایی سال گذشته بسیار جدی پای کار حضور داشته باشند و پا به پای معلمان آمدند. انتظارمان از خانواده‌ها این است که در بازگشایی مدارس که شرایط و الزامات خود را دارد با ما همکاری و مشارکت کنند چون همه دارای یک فکر و هدف هستیم و آن این است که کودکان مهمترین سرمایه و باارزش‌ترین دارایی هستند و آینده جامعه ما در گرو گذراندن روزهایی است که آن‌ها در حال حاضر می‌گذرانند.
ما هنوز نگران کرونا هستیم
فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و نماینده مجلس نیز در سخنانی مطرح کرد: کرونا مشکل حادی را برای ما و دیگر کشورها به وجود آورد و ما هنوز نگران هستیم برای بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وزیر علوم، وزیر بهداشت و سرپرست آموزش و پرورش به مجلس آمدند و برنامه‌های خود را ارایه دادند که بررسی و الگویی تدوین شد.
وی افزود: اهمیت برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری در مدرسه و دانشگاه بالاست و باتوجه به سرعت بخشیدن به واکسیناسون و ایجاد فضای مطلوب تصور ما این است که حداقل 30 تا 40 درصد دانش‌آموزان می‌توانند از آبان ماه در مدارس حاضر شوند از سوی دیگر اساتید و جمع زیادی از دانشجویان واکسن زده‌اند و این امر همچنان ادامه دارد تا دانشگاه‌ها هم بازگشایی شوند.
تلاش برای جبران عقب افتادگی‌ها
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ظرفیت آموزش نباید از بین برود، گفت: برداشت ما این است که هر زمان جامعه بخواهد فعال شود باید دانشگاه و مدارس راه بیفتند.
بشیری ادامه داد: برای ایجاد محیط امن در مدارس و دانشگاه‌ها نظارت‌هایی باید صورت بگیرد و تلاش ما این است که از همه ظرفیت‌ها  استفاده کنیم تا عقب‌افتادگی‌ها جبران شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس و دولت توامان باید با هم حرکت کنند. نگاه همه مجالس به ویژه مجلس یازدهم نگاه بسیار زیبا و مثبتی به بحث آموزش و پرورش است به همین دلیل در صحبت با مسئولان محترم گفتیم که یک نسخه واحد برای بازگشایی مدارس در همه کشور پاسخگو نیست و باید برنامه‌های مختلفی را در نظر داشته باشیم که اواین آن بازگشایی مدارس در روستاها و مناطق عشایری است چراکه آنتن صداوسیما در برخی از مناطق روستایی وجود ندارد و بسیاری هم از تبلت و اینترنت محروم هستند.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.



کلمات کلیدی


captcha