اجرای 22 برنامه در سوگ سید و سالار شهیدان/نمایش رادیویی روایت سرخ / معرفی آیین‌های سنتی عزاداری ایرانیان
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 17:20:48


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 59449 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ ۲۲:۳۲                 دین و اندیشه

اجرای 22 برنامه در سوگ سید و سالار شهیدان/نمایش رادیویی روایت سرخ / معرفی آیین‌های سنتی عزاداری ایرانیان


فرهنگسرای سرو به مناسبت فرارسیدن ماه محرم 22 عنوان برنامه را در قالب 89 اجرا طراحی کرده است.


اجرای 22 برنامه در سوگ سید و سالار شهیدان/نمایش رادیویی روایت سرخ / معرفی آیین‌های سنتی عزاداری ایرانیان

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای سرو؛ ماه محرم که مصادف با عزاداری سیدالشهدا، امام حسین علیه السلام است، ایامی مقدس برای مردم ایران به شمار می‌رود. همه ساله در جای جای ایران هیئت‌ها، تکیه‌ها و دسته‌های عزاداری برای این ایام سوگواری راه افتاده تا عرض ارادتی به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین بکنند.
امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، توجه به برگزاری برنامه‌ها در فضای مجازی بیشتر از گذشته شده و در کنار مراسماتی که در فضای باز و با رعایت نکات بهداشتی  برگزار می‌شود، برنامه‌هایی نیز در فضای مجازی تدارک دیده شده است.
فرهنگسرای سرو ویژه برنامه‌هایی را در قالب 22 عنوان برنامه و 89 اجرا برای ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا طراحی و برنامه‌ریزی کرده است که در زیر گزارش معرفی از آنها ارائه می‌شود:‌
تور مجازی مذهبی برای معرفی آیین‌های سنتی عزاداری ایرانیان
در جای جای کشورمان، آداب و رسوم خاصی در ایام محرم و صفر وجود دارد که همه ساله در دهه اول محرم به پاسداشت نهضت خونین کربلا می‌پردازند. مراسماتی نظیر سیاه‌پوشی، مشعل‌گردانی، علم‌گردانی، سقایی، چاووشی، محتشم خوانی، روضه‌خوانی زنان و ... از شاخص‌ترین آئین‌ها در مناطق مختلف کشورمان محسوب می‌شود.
فرهنگسرای سرو برای زنده نگه داشتن آیین‌های سنتی عزاداری امام حسین و به‌منظور معرفی این آداب و رسوم و فرهنگ عزاداری، تور مجازی و مذهبی «هفت کوچه در سوگ» را در 10 اجرا برگزار می‌کند.
این برنامه با بهره‌گیری از گردشگری الکترونیک و در فضای مجازی، شهروندان علاقه‌مند را با فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی آشنا می‌کند.
نمایشی از پیوند ناگسستنی شهدای کربلا و دفاع مقدس
«افلاکیان ماه خون» دیگر برنامه فرهنگسرای سرو در ایام ماه محرم است. همزمان با ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حماسه‌آفرینی‌های شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس معرفی و بازخوانی می‌شود.
انتقال فرهنگ شهادت به نسل جوان جامعه، الگوگیری از زندگی شهدای کربلا و ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی مبتنی بر سلوک شهدای دفاع مقدس از جمله اهداف این برنامه است.
«افلاکیان ماه خون» در قالب موشن‌گرافی تهیه شده و به عنوان محتوای مناسب مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی منتشر می‌شود.
ویژه برنامه «آب فرات»، عرض ارادت به ساحت مقدس علمدار کربلا
در میان تمام شهدای کربلا حضرت اباالفضل العباس متفاوت‌تر از بقیه جلوه می‌کند و بسیاری از ایرانیان ارادت خاصی به برادر امام حسین علیه السلام دارند. جوانمردی، ادب و وفاداری ایشان به اباعبدالله الحسین ایشان را تبدیل به شخصیتی محوری در میان شهدای کربلا کرده است.
فرهنگسرای سرو به مناسبت فرارسیدن تاسوعای حسینی، برنامه «آب فرات» را تدارک دیده و نگاهی متفاوت به شخصیت ایشان و بازتاب او در آئین‌ها و فرهنگ‌های مختلف ایرانی و غیرایرانی دارد. این ویژه برنامه برای پخش از فضای مجازی آماده شده است.
نمایش رادیویی روایت سرخ و شمع روشن
مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 به مناسبت فرارسیدن ماه محرم نمایش رادیویی با موضوع بیان مفاهیم عاشورایی خواهد داشت.
ویژه برنامه «شمع روشن» نمایش رادیویی است که به موضوعاتی نظیر عبرت‌های عاشورا، نقش امامت در هدایت قیام عاشورا، روضه و مرثیه عاشورایی، سیره امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) می‌پردازد.
علاوه بر این فرهنگسرای سرو با اجرای نمایش رادیویی «روایت سرخ» فرهنگ عاشورایی را در قالب هنر صدا به گوش مخاطبان خود می‌رساند.
تصویری از محرم در آینه ادب فارسی
ادبیات فارسی مملو از آثاری است که به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام تقدیم شده و هر کدام گوشه‌ای از زندکی پرعبرت ایشان را به تصویر کشیده است. سروده‌های آیینی در کنار مقاتل، داستان‌ها و رمان‌های مذهبی، گنجینه‌ای غنی از ادب فارسی را در رثای سید و سالار شهیدان به خود اختصاص داده است.
از این روی، فرهنگسرای سرو برای به تصویر کشیدن محرم در آینه ادب فارسی،‌ ویژه برنامه «شعله‌های همیشه روشن» را طراحی کرده و در آن به نقد و بررسی ادبیات دینی و آئینی ایران در دوره اسلامی و معاصر می‌پردازد.
علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این تولیدات می‌توانند به صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 مراجعه کنند.
نقل داستان‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان
یکی از راه‌های مهم و اساسی برای آشناکردن کودکان و نوجوانان با مفاهیم نهفته در واقعه عاشورا، داستان‌گویی است. بیان داستان‌های کودکانه نقش مهمی در جهت معرفی این بخش مهم از تاریخ اسلام به آنان داشته و مفاهیم ارزشمند عاشورایی را به آنان منتقل می‌کند.
«روایت کودکان عاشورایی» ویژه برنامه‌ای برای نقل داستان‌های عاشورایی به کودکان و نوجوانان است که به همت فرهنگسرای سرو در ایام ماه محرم برگزار می‌شود.
در این برنامه چندین داستان عاشورایی ویژه کودکان و نوجوانان از طریق فضای مجازی در اختیار والدین محترم قرار می‌گیرد تا آنها را برای فرزندان خود تعریف کنند.
عزاداری امام حسین حد و مرز ندارد
عزاداری امام حسین محصور به ایران نبوده و در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز این مراسمات برقرار است. فرهنگسرای سرو در قالب برنامه‌ای با عنوان «جام شفق» مروری بر فرهنگ‌های مختلف عزاداری حسینی در کشورهای دیگر دنیا به ویژه کشورهای شبه قاره هندوستان، پاکستان، بنگلادش، افغانستان، تاجیکستان و ... داشته و آنها را مورد بررسی قرار داده است.
معرفی بانوان حاضر در کربلا و بیان فضائل
فرهنگسرای سرو براساس سیاست‌های کلی خود در موضوع کلان «عفاف و حجاب»، توجه ویژه‌ای به بانوان دارد. این مرکز به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به معرفی بانوان حاضر در واقعه کربلا پرداخته است.
ویژه برنامه «بانوان عاشورایی» به منظور آشنایی شهروندان با الگوهای دینی، ائمه هدی (ع) و به ویژه بانوان حاضر در کربلا تدارک دیده شده و به بیان فضائل و کرامت‌های آنان می‌پردازد. این تولید محتوایی در قالب کلیپ‌های چند دقیقه‌ای در فضای مجازی فرهنگسرای سرو منتشر می‌شود.
فعالیت‌های خیریه فرهنگسرا با همکاری بانیان خیر
همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا، فرهنگسرای سرو با همکاری بانیان خیر، اقدام به توزیع غذای گرم و نیازهای معیشتی در مناطق محروم و کم برخوردار کرده است. توزیع نان در مناطق حاشیه‌ای شهر تهران، جمع‌آوری نذورات و کمک به مستمندان، کمک به کودکان سرطانی از طریق خیریه‌ها، از جمله دیگر برنامه‌های عاشورایی فرهنگسرای سرو می‌توان به ورکشاپ هنری عاشورایی «روایت سرخ»، اجرای مداحی و مقتل‌خوانی با حضور محمد حبیبی در قالب برنامه «ذکر عاشوراییان»، مرثیه‌خوانی و ذکر مصیبت با حضور امیرحسین حیدری در قالب برنامه «نوای کاروان»، برپایی موکب «خادم منتظر» در دهه اول محرم، معرفی کتاب‌های ارزشمند عاشورایی در فضای مجازی، تجلیل از مداحان پیشکسوت و پیرغلامان اهل بیت و ... اشاره کرد.
آدرس فضای مجازی فرهنگسرای سرو farhangsara.sarv می باشد.
علاقه برای استفاده از برنامه های فرهنگسرای سرو به فضای مجازی فرهنگسرا به نشانی farhangsara.sarv  مراجعه کنند و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88881879 تماس بگیرند.
انتهای پیام/



کلمات کلیدی


captcha