یگانه حسینی‌نیا: از سیاست‌گذاری‌هایی که یک خواننده را یک شبه مطرح می‌کند بی‌خبریم  
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 05:10:55


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 59428 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ۱۹:۲۵                 موسیقی

در برنامه «آهنگ» خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛

یگانه حسینی‌نیا: از سیاست‌گذاری‌هایی که یک خواننده را یک شبه مطرح می‌کند بی‌خبریم  


یگانه حسینی نیا نوازنده آلبوم «بازار وکیل» در لایو «آهنگ» خانه هنرمندان ایران بیان کرد تلاش‌ گروه‌های موسیقی برای کشاندن ذائقه مردم به سمت موسیقی فاخر گویی توان مقابله با موسیقی پاپ را ندارد. زیرا سیاست‌گذاری‌هایی در جریان است که ما از آن بی‌خبریم.


 یگانه حسینی‌نیا: از سیاست‌گذاری‌هایی که یک خواننده را یک شبه مطرح می‌کند بی‌خبریم  

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران؛ دوازدهمین برنامه «آهنگ» خانه هنرمندان ایران با موضوع موسیقی نیو ایج به بهانه انتشار آلبوم «بازار وکیل» با حضور یگانه حسینی‌نیا و آرش هژیر آزاد آهنگسازان و نوازندگان این آلبوم و با اجرا و کارشناسی سما بابایی در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
سما بابایی در ابتدای این لایو درگذشت آیدین الفت آهنگساز، نوازنده، شاعر و صدابردار را که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت، تسلیت گفت.
یگانه حسینی‌نیا نیز ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت این هنرمند فقید و مدیر استودیو شهر صدای پارسیان بیان کرد: آیدین الفت هنرمند با دغدغه و موسس استودیوی شهر صدای پارسیان بود. او شرایط خوب زندگی‌اش در خارج از کشور را برای حضور در ایران و آبادانی کشور رها کرد اما اکنون پیکرش زیر خاک است.
آرش هژیر آزاد نیز عنوان کرد: این روزها درختان پربار کشورمان یا به اجبار ایران را ترک می‌کنند یا آن‌ها که می‌مانند، هم ناخوش احوال هستند. اتفاقات تلخ دارد باعث می‌شود تا در این جنگل دیگر درختی باقی نماند اما مهم‌ترین کار ما می‌تواند ادامه دادن مسیر هنری باشد.
در ادامه حسینی‌نیا با اشاره به مقدمه‌ای درباره شروع فعالیت هنری‌اش بیان کرد: من دانشجوی دانشگاه تهران و نوازنده ویولن کلاسیک بودم و با آرش آشنا شدم. سال ۸۸ اجرایی رپرتواری اجرا کردیم و سه اثر از خودمان را نیز شامل می‌شد. در واقع جرقه‌های آلبوم «بازار وکیل» در همان اجراها زده شد. بعدتر اجراهای مختلفی در فرهنگسرای نیاوران، تالار رودکی و فستیوال‌ها داشتیم. آلبوم «تهران مریخ» مهر ماه ۹۶ و آلبوم «هشت دقیقه و بیست ثانیه» سال ۹۸ و حالا مینی‌آلبوم «بازار وکیل» اردیبهشت امسال منتشر شدند. همچنین دی ماه ۹۸ هم تک قطعه‌ای به نام «زمستان سرد» را منتشر کردیم.
هژیر آزاد درباره علت نامگذاری «بازار وکیل» بیان کرد: این یک مینی آلبوم است و مجموعه واریاسیون روی تم بختیاری را شامل می‌شود. وقتی اولین بار این تم را شنیدم، در سفر شیراز بودیم و آن سفر بی تاثیر بر کارمان نبود. خواننده دوره گردی داشت ترانه‌ای محلی را می‌خواند و اولین جایی که این تم را شنیدیم سردر بازار وکیل بود و به این علت نام آلبوم را هم «بازار وکیل» گذاشتیم.
وی درباره تغییر تم در آلبوم‌های این دوئت تاکنون عنوان کرد: ما اهل تجربه‌گرایی هستیم و سعی می‌کنیم در ژانرهای مختلف با حفظ یک استایل ثابت پیش برویم. دغدغه هنرمند در لحظه خلق اثر بسیار مهم است. من و یگانه از شنیدن موسیقی‌های مختلف لذت می‌بریم و از آن‌ها الهام می‌گیریم. این علاقه بر تنوع کارمان هم تاثیر می‌گذارد. البته تلاش می‌کنیم ماهیت گروه «لیرا» در آن حفظ شود و موسیقی تاثیر گذار در عین ساده فهم ارائه کنیم.
حسینی‌نیا نیز در این باره عنوان کرد: ما در طول روز موسیقی‌های مختلفی گوش می‌دهیم و تعصبی بر یک نوع خاص از موسیقی نداریم و خود این بر موسیقی و کارمان نیز تاثیر گذاشته است. آلبوم دوم ما به این دلیل به سمت پاپ رفت که می‌خواستیم طیف بیشتری از مردم مخاطب‌مان باشند.
وی افزود: در حال حاضر جای نگرانی دارد که سطح شنیداری مخاطبان تنزل یافته است اما انگار سیاست‌گذاری‌هایی وجود دارد که گویی ما در جریان آن نیستیم و شاهدیم که ناگهان یک شبه، یک خواننده مطرح می‌‌شود و در قله موسیقی پاپ قرار می‌گیرد و بعضا تهیه‌کنندگان این شرایط را رقم می‌زنند. در این شرایط سایر گروه‌ها باید تلاش کنند مردم را به سمت موسیقی فاخر بکشانند اما باز هم گویی توان مقابله با موسیقی پاپ را نداریم. متاسفانه موسیقی سازی در همه جای دنیا مورد بی مهری است و عمدتا مردم، طرفدار موسیقی وکال دار هستند.
در ادامه سما بابایی پرسید چه ریسکی در انتشار آلبوم موسیقی با توجه به وضعیت شنیداری مخاطبان و شرایط اقتصادی و هزینه‌های تولید آلبوم عنوان وجود دارد؟ و هژیر آزاد در پاسخ عنوان کرد: انتشار آلبوم این روزها به دلیل هزینه‌های چاپ و عدم بازگشت مالی عملا نتیجه‌ای ندارد اما گاهی باید این را در نظر بگیریم که کار ما چه تاثیرگذاری بر جامعه می‌تواند داشته باشد. حضور هنرمند در جامعه وقتی معنای واقعی خود را می یابد که نسبت به الهام خود ساکت نماند و هنر خلق کند. این خلق گاهی در قالب یک آلبوم و گاهی در قالب تک ترک‌ها در حوزه موسیقی اتفاق می‌افتد. در واقع حس درونی هنرمند است که مسائل مالی را کنار می‌زند.
آلبوم «بازار وکیل» اخیرا جایزه آکادمیای اوادرز آمریکا را نیز دریافت کرده است. هژیر آزاد درباره این موفقیت بیان کرد: کاش از این جنس رویدادهای موسیقی در ایران نیز اتفاق برگزار شود. زیرا موسیقی ایران دایره وسیعی از موسیقی‌ها را دربر می‌گیرد و صرفا نباید محدود به جشنواره‌های رسمی و دولتی باشد که جنس خاصی از موسیقی را می‌پسندند. این رویدادها که عمدتا اینترنتی هستند خود باعث پویایی و تولید اثر می‌شوند.
وی درباره علت بی کلام بودن آثارش عنوان کرد: حرفه اصلی ما و تمرکز ما بر نوازندگی است. گروه «لیرا» بر پایه سازهای پیانو و ویالون متکی است و نوازندگی در کارهای ما پررنگ‌تر است اما شاید تجربه‌گرایی باعث شود کار وکال را نیز تجربه کنیم. این که سمت موسیقی ایرانی آمدیم به این علت بود که وظیفه داریم بر اساس تم‌های محلی که شاید دارند کمابیش فراموش می‌شوند، موسیقی تولید کنیم.
حسینی‌نیا نیز با اشاره به شناخت متقابل میان خودش و آرش هژیر آزاد توضیح داد: من و آرش به دلیل این که زن و شوهر هستیم شناخت خوبی از کار و موسیقی یکدیگر داریم. آرش فرد سخت‌گیری است و کار کردن با او لذت‌بخش است. اگرچه «لیرا» یک دوئت است اما بعضی از آلبوم‌هایمان مثل «بازار وکیل» تریو و سه نوازی شده است. همچنین در قطعه «زمستان سرد» هم این اتفاق افتاد و اساسا هیچ موضعی در برابر اضافه شدن نوازنده‌ای جدید به گروه نداریم.
سما بابایی از هژیر آزاد پرسید کدامیک از آلبوم‌هایش را بیشتر دوست دارد و این هنرمند در پاسخ گفت: واقعیت این است که کار هنری مثل فرزند هنرمند و این انتخاب برای من سخت است اما شاید قطعات کلاسیک‌تر به علاقه شخصی من نزدیک‌تر باشد.
حسینی‌نیا نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: «بازار وکیل» را به دلیل ماهیت ایرانی‌اش بیشتر دوست دارم. زیرا از کودکی نیز خودم موسیقی ایرانی کار کرده‌ام و طرفدار این گونه از موسیقی هستم. همچنین از کارهای ایرانی در دوئت لیرا از این به بعد هم بیشتر استفاده خواهیم کرد.



کلمات کلیدی


captcha