افتخاری: برای فتح خرمشهرهای پیشرو نیاز به الگوهای دفاع مقدس داریم/ فتحی: آسایش امروز ما مدیون زنان قهرمان در پشت جبهه‌هاست
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 17:06:34


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 57956 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۶:۵۳                 ایثارو مقاومت

افتخاری: برای فتح خرمشهرهای پیشرو نیاز به الگوهای دفاع مقدس داریم/ فتحی: آسایش امروز ما مدیون زنان قهرمان در پشت جبهه‌هاست


ویژه برنامه «قرارگاه بی‌قرار» و تجلیل از همسر جانبازان و خانواده ایثارگر به همت فرهنگسرای سرو برگزار شد.


افتخاری: برای فتح خرمشهرهای پیشرو نیاز به الگوهای دفاع مقدس داریم/ فتحی: آسایش امروز ما مدیون زنان قهرمان در پشت جبهه‌هاست

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای سرو ؛ همزمان با سوم خردادماه و سالروز آزادسازی خرمشهر ویژه برنامه «قرارگاه بی‌قرار» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 و فرهنگسرای سرو و  با مشارکت شهرداری منطقه 6 ، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی و مرکز آموزش شهید سرلشکر دکتر هجرتی نزاجا، در مرکز آموزش بهداشت، امداد و درمان شهید دکتر هجرتی نزاجا برگزار شد. این مراسم با حضور  لاله افتخاری، دکتر نفسیه فیاض بخش، جناب سرهنگ امیر محقق فرمانده مرکز آموزش بهداشت،  امداد و درمان شهید دکتر هجرتی نزاجا، حجت الاسلام سراقی ریاست عقیدتی سیاسی مرکز ، جناب سرهنگ تقی پور جانشین مرکز، جناب سرهنگ آهنگران جانشین عقیدتی سیاسی مرکز، جناب سرهنگ اربابی بازرسی مرکز  و دکتر سبحانی معاون اجتماعی شهرداری منطقه ۶ و رویا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رییس فرهنگسرای سرو  برگزار شد
در ابتدای این مراسم، سرهنگ محقق فرمانده مرکز آموزش بهداشت، امداد و درمان شهید دکتر هجرتی‌نزاجا صحبت کرد. وی گفت: امروز روز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان و یادآور حماسه‌آفرینی‌های برادران بزرگ ماست. یاد و خاطره همه شهدای گرانقدر را گرامی می‌داریم.
وی اضافه کرد: حضرت امام حسین در روز عاشورا در کربلا از اعتقاد و حیثیت مذهب ما دفاع کردند و تمام برادران ما که در هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور پیدا کردند از مرزهای حیثیتی و اعتقادی ما دفاع کردند. در ماموریت‌ها معمولا اینگونه است که ارزش آبرو و حیثیت از جان بالاتر است که امیدوارم میراث‌داران خوبی باشیم.
سرهنگ محقق با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش، بهداشت و درمان گفت: مرکز آموزش بهداشت و درمان یکی از مراکز باسابقه ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در طول عمر نزدیک به 91 ساله این مرکز کسانی که در اینجا دوره دیده‌اند به قسمت‌های مختلف ارتش رفته و ماموریت‌های متعددی را انجام دادند. در طول هشت سال دفاع مقدس نیز چنین بوده است. کسانی که در اینجا تربیت کرده‌ایم هم وارد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارتش شدند و هم در دیگر بیمارستان‌ها به خدمات‌رسانی مشغول شدند. امروز مرکز آموزش و بهداشت با داشتن دو دانشکده بهداشت، امداد و درمان و هم‌چنین دانشکده جنگ‌های نوین در کنار هنرستان بهیاری سهم به‌سزایی در تامین نیروی متخصص مورد نیاز ارتش دارد.
رویا فتحی، رئیس فرهنگسرای سرو سخنران دوم این جلسه بود. وی گفت: در تاریخ ما زمانی که جنگ آغاز شد هم مردان ما در جبهه بودند و هم زنان ما. در آماری می‌خواندم که حدود 6 هزار جانباز خانم داریم. بنابراین خانم‌ها هم همپای آقایان در پشت جبهه جنگیدند. نگهداری فرزندانی که استرس پشت جبهه را داشتند بسیار سخت است و همین جا دست این بانوان را می‌بوسم که شجاعانه این شرایط را کنترل کرده و این بچه‌ها را به سرانجام رساندند. وقتی با مادران و همسران شهدا و جانبازان صحبت می‌کنم می‌بینم همه فرزندان‌شان عاقبت به خیر شدند، تحصیلات خوبی داشتند و زندگی مناسبی را سپری می‌کنند. اینها نشان دهنده تربیت مادری است که توانسته خانواده را به خوبی نگهداری کند.
وی اضافه کرد: در بخش پرستاری و خدمات پشت جبهه می‌بینیم که همسران شهدا، رزمندگان و ایثارگران خوش درخشیدند. اینها همگی سابقه‌های درخشان زنان غیور کشورمان است که واقعا جا دارد مراسمات بهتر و بزرگتری برای تجلیل از آنان برگزار شود تا زحماتشان دیده شده و قدردانی شود.
او با اشاره به برگزاری این ویژه برنامه گفت: ما سالروز سوم خرداد را بهانه‌ای کردیم تا از زنانی که بی سر و صدا و بدون هیچ چشمداشتی در پشت جبهه جنگیدند تقدیر کنیم. کسانی که با فعالیت خود باعث شدند تا همسران‌شان با شجاعت و دلیری در میدان نبرد حاضر شوند. با این کار می‌خواستیم برای جوانان الگوسازی کنیم تا بدانند که آسایش امروز خود را مدیون چه کسانی هستند. این بانوان چه استرس‌ها و چه شرایط سختی را در پشت جبهه تحمل کردند. هر لحظه ممکن بود که در باز شود و بهشان بگویند که همسرتان شهید شده است. تاریخ ما پر از این دلاوری‌های مردان و زنان است و امیدوارم این برنامه فتح بابی باشد تا بتوانیم این خانم‌ها را معرفی کرده و برایشان تبلیغ کنیم.
فیاض‌بخش دیگر سخنران این مراسم بود. او با طرح این سوال که شاخص‌های یک زن ویژه و یک بانوی برتر چیست، گفت: متاسفانه امروز شاخص‌هایی نظیر تحصیلات، شغل و درآمد به عنوان ملاک‌های اصلی خانم‌ها است اما باید ببینیم چه چیزی باعث شد که این ثمرات ارزشمند را از انقلاب اسلامی گرفتیم. شاخص‌هایی وجود دارد که شهید سلیمانی، شهید حججی و این بانوان بزرگوار که امروز در خدمتشان هستیم را پرورش داد. چه کسی شهید سلیمانی را پرورش داد؟ خود ایشان درباره مادرش می‌فرماید که چه قدر صبور بود. قطعا اگر این مادر قهرمان نبود ما امروز شهید سلیمانی را نمی‌داشتیم. به نظرم باید شاخص‌ها را تغییر بدهیم.
وی ادامه داد: شاخص‌های یک زن برتر چیزی است که علیرغم همه سختی‌ها صبورانه زندگی خود را نگه می‌دارد. زندگی با یک جانباز بسیار سخت است. خاطرم هست در زمانی که در مجلس بودم یکی از سخت‌ترین دیدارها با همسران جانبازان اعصاب و روان بود. زنان آنان چه صبورانه و چه زینب‌وار این جانباز را تحمل می‌کنند و سکان زندگی‌شان را ترک نکردند. البته که خداوند نیز آنان را کمک می‌کند اما این شاخص‌، معیارهای یک زن برتر است. گفته می‌شود زمانی که فردی از دنیا می‌رود کارهای خوبش مثل نماز، روزه و ... به صورتی ملکوتی به سراغش می‌آیند. در این شرایط صبر نیز وارد شده و به همه آنان می‌گوید کنار بروید. روایت داریم که در روز قیامت خداوند برای صابران میزان اعمال قرار نمی‌دهد و بدون حساب وارد بهشت می‌شوند.
او گفت: در دنیا نیز خداوند صابران را تنها نمی‌گذارد. سختی است اما در اوج تنگناها خداوند یاری می‌کند. چه خوب است که خاطرات این زنان صبور را به رشته تحریر دربیاوریم و تبدیل به کتاب شود. باید برای نوشتن این خاطرات بودجه و هزینه گذاشت. اینها سند افتخار ماست. به تعبیر مقام معظم رهبری هر کدام از آنها دریا دریا درس است و باید نوشته شود. ما خاطرات شهدا را نوشته‌ایم اما باید روایت‌های مادران شهدا نیز نوشته شود.
لاله افتخاری سخنران پایانی او با اشاره به اینکه خرمشهر نماد صبر، پایداری و گذشت از خود بود، گفت: در فتح خرمشهر هر کسی خود را مسئول می‌دانست، خیلی از افراد در آنجا تا آخرین نفس ایستادند و کوتاه نیامدند و در نهایت در همانجا هم به شهادت رسیدند. تحقق خرمشهر را در روزهای اخیر دیدیم؛ در موفقیتی که در فلسطین صورت گرفت و مردم غزه در عین محرومیت توانستند سنگ‌های خود را تبدیل به موشک کرده و آنها را به سمت دشمن روانه کنند.
وی اضافه کرد: قطعا در این راه هم ثبات‌قدمی رزمندگان به چشم می‌خورد و هم ثابت‌قدمی خانواده آنان. خاطرم هست زمانی که همسرم می‌خواست به جبهه برود خانواده ما کاملا حمایت کرد و علیرغم تمام مشکلات، مانع نشد. همسران جانبازان ما و به ویژه همسران جانبازان اعصاب و روان دارای مقامی ارزشمند و بزرگ هستند. به نظرم یکی از سخت‌ترین‌ها خانواده جاویدالاثر‌های ما هستند. چشم‌شان به درب است و نمی‌دانند که عزیزشان کی برمی‌گردد.
افتخاری گفت: اگر این صبر، پایداری و مقاومت نبود شاید در خیلی از اتفاقات به پیروزی نمی‌رسیدیم. خوشحالیم که خداوند از جنس خودمان به ما الگو داد و هم این توفیق را داد که از بچگی با سبک و سیره آنان آشنا باشیم و در جمع این جانبازان و همسران آنان باشیم. امروز هم برای فتح خرمشهرهایی که در پیش است نیاز به همین الگوها داریم. خرمشهر، پایداری، صبر، تقوا و از خودگذشتگی‌ها بود. در فتح خرمشهر همه آمدند، همه بی‌رنگ شدند تا رنگ الهی حاکم شود. در همین خردادماه هم خرمشهر دیگری در پیش است و آن هم انتخابات است. حضور در انتخابات واجب کفایی نیست و واجب عینی است. همچنین واجب قابل تکرار هم نیست و نمی‌توان قضایش را ادا کرد. امروز چشم دنیا به ماست و به ما امید دارند.
و در پایان از همسران جانباز و خانواده‏ های ایثارگران تجلیل بعمل آمد.



کلمات کلیدی


captcha