همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 04:31:52


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 57095 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ ۱۳:۳۷                 حقوقی و قضایی

رئیس قوه قضائیه:

همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند


رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند. مسئولان در مرز‌ها و شهر‌ها برخورد با قاچاق سلاح و مشروبات الکلی را تشدید کنند؛ دادگاه‌ها به نحوی با آن‌ها برخورد کنند که بازدارنده باشد.


همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند

به گزارش جامعه ایده آل ؛جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با حضور رئیس قوه قضاییه امروز هفدهم فروردین ماه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این جلسه گفت: همه اقدامات فرع بر صلاحیت قاضی است و یکی از مسائلی که باعث اطاله دادرسی می‌شود، اختلاف در صلاحیت است؛ باید تلاش کنیم اختلاف را به حداقل ممکن برسانیم.

وی افزود: باید در دیوان عالی کشور بعنوان یک آسیب شناسی اختلاف را به حداقل برسانیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همکاران با قاچاق کالا به هر شکلی برخورد کنند. مسولین در مرز‌ها و شهر‌ها برخورد با قاچاق سلاح و مشروبات الکلی را تشدید کنند؛ دادگاه‌ها به نحوی با آن‌ها برخورد کنند که بازدارنده باشد.
 
اختلاف در صلاحیت رسیدگی، موجب اطاله دادرسی است
رئیس قوه قضائیه گفت: اختلاف در صلاحیت رسیدگی، موجب اطاله دادرسی است و باید آسیب شناسی و ساماندهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور با بیان اینکه یکی از عوامل اطاله دادرسی، امر اختلاف در صلاحیت‌های قضات رسیدگی‌کننده است، گفت: باید تلاش شود با اقدامات آسیب‌شناسانه و تبیین و تشریح دقیق قوانین و رصد و پایش موضوعات اختلافی موارد ناظر بر اختلاف در صلاحیت قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها به حداقل برسد و از این طریق اطاله دادرسی پرونده‌ها کاهش یابد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع مقابله جدی با قاچاق کالا گفت: ضرورت دارد که مسئولان ذیربط چه در بخش‌های اجرایی و انتظامی و چه در بخش‌های قضایی نسبت به اتخاذ برخورد‌های بازدارنده با عوامل قاچاق سازمان‌یافته به ویژه قاچاق کالا‌های ممنوعه نظیر سلاح و مشروبات الکلی اقدامات لازم را عملیاتی سازند؛ به گونه‌ای که حتی فکر مبادرت به قاچاق سازمان یافته از جمله قاچاق کالا‌های ممنوعه، به ذهن قاچاقچیان نیز خطور نکند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به موارد مطرح شده در سخنان قضات دیوان عالی کشور، گفت: تجهیز سالن دیوان عالی کشور، استفاده از فضای دیجیتال برای دسترسی سریع به قوانین و اخذ آرا به روش دیجیتال از جمله مسائل مهم و قابل دسترس است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: بالاخره همه اقدامات فرع بر صلاحیت قاضی است اگر قاضی صلاحیت نداشته باشد چه صلاحیت ذاتی و چه صلاحیت‌های دیگری که در قانون درج شده است نمی‌تواند وارد پرونده شود.

وی گفت: باید تلاش کنیم اختلاف را به حداقل ممکن برسانیم، چون یکی از مسائلی که موجب اطاله دادرسی می‌شود اختلاف در صلاحیت است و خیلی هم ثمربخش نیست.

لزوم فعال شدن بخش‌های دیجیتالی در دستگاه قضا

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنرانی خود بر فعال شدن بخش‌های دیجیتالی در قوه قضاییه و آسان شدن دسترسی‌های دیجیتالی تاکید کرد.

وی ادامه داد: این موضوع در سترسی به اسناد، مدارک، قانون و به روز شدن قاضی در دسترسی به اطلاعات از تمام زوایا تاثیر دارد، در قضاوت قاضی باید رای بدهد و همه این‌ها تسهیل کننده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ابزار و تجهیزات دیجیتالی و فنی برای تسهیل کار است تا قاضی بتواند قضاوت درستی داشته باشد و در این میان حکمیت بر عهده قاضی است و ماشین نمی‌تواند این کار را انجام دهد و ما در سند تحول قضایی نیز به بحث تسهیل سازی توجه کرده ایم.

رئیس دستگاه قضا افزود: برنامه این است که اتفاقی بیفتد که قاضی بتواند به راحتی به مدارک دسترسی داشته باشد تا بتواند به راحتی تصمیم گیری درست و عادلانه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بحث اتقان آراء را از دیگر مباحث مهم در قوه قضاییه برشمرد و گفت: اکنون زیر ساخت‌هایی آماده شده است و واقعاً آرا باید به صورت متقن صادر شود و چه تصمیمات در حوزه دادسرایی که از آن به قرار یاد می‌کنیم و چه در حوزه دادگاهی که از آن به عنوان رای یاد می‌کنیم و تمامی تصمیمات باید متقن گرفته شود به نحوی که دادگاه تجدید نظر، دادگاه تایید نظر باشد.

وی افزود: دیوان عالی کشور نیز باید متناسب با شان و جایگاهش نظارت کند و آراء متقن را تایید کند و روند امور به سمت آراء متقن برود و اینکه آراء را نخبگان و حقوق دانان و صاحب نظران ببینند و در جریان تصمیم قرار بگیرند که در آداب قضا هم داریم وقتی محکمه تشکیل می‌شود چند نفر از افراد خبره بنشینند و نحوه دادرسی و نظارت را ببینند و دادگاه جز در موارد خاص علنی تشکیل شود و همه این‌ها برای این است که تصمیم قاضی در منظر است و پوشیده نیست و امری است آشکار.

رئیس قوه قضاییه گفت: دقت در تشخیص موضوع به حکم و تصمیم بر عهده قاضی چیزی است که باید به آن توجه شود.
رئیسی موضوع شناسی را نیز مورد مهمی برشمرد و افزود: این موضوع در مقام افتاع و مقام قضا مهم است، زیرا مفتی باید برایش موضوع روشن باشد تا بتواند فتوا دهد و قاضی هم باید برایش موضوع روشن شود تا بتواند داوری و قضاوت کند و مسئله موضوع شناسی که کم به آن اهمیت داده می‌شود باید به صورت دقیق پرداخته و موضوع تبیین شود.

وی گفت: اگر موضوع خوب تبیین شود و حکم هم خوب شناخته شود طبیعتاً تصمیم برای قاضی سهل خواهد شد همچنان که برای مفتی در مقام افتاع نیز تسهیل می‌شود.
 
نظارت دیوان عالی کشور به صورت تام صورت بگیرد

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر نظارت تام دادسرای دیوان عالی کشور گفت: تضمین اجرای عدالت، اجرای قانون و تضمین اجرای موازین شرعی در تصمیمات محاکم و آرا در دیوان عالی کشور رقم می‌خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور افزود: البته شکل این نظارت یک روش آن مسئله نقض ابهام، فرجام خواهی و اعاده دادرسی است، اما منحصر به این روش نیست و درباره روش‌های نظارتی باید بحث کنند.

وی یادآور شد: این بحث باید ادامه یابد که یک جبهه آن حضور قضات عالی رتبه در محاکم استانی و استان‌ها است که حضورشان بسیار مغتنم است و من از همه قضاتی که مشکلات سفر را به جان می‌خرند و با ارائه تجربیات، وجودشان برای قضات بدوی مغتنم است تشکر می‌کنم که این هم یک روش است؛ اما روش‌های دیگری هم وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: سازوکار استفاده از فضای دادرسی هوشمند که به موقع و برخط بتوان نظارت کرد، در دست اقدام است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: نظارت دادسرای دیوان عالی کشور بر دادسرا‌ها و نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم آنچنانی که فهم ما از قانون اساسی است به صورت تام صورت گیرد.



کلمات کلیدی


captcha