باهنر:برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجودبیاید/متکی:تاب آوری صنعت به گونه‌ای نباشد که وابسته به خارج باشیم /جوادی:کمیته وحدت صنعتگران موقتی و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست/ حجت:صنعت خودرو درکشور ما مثل سایر حوزه ها و صنایع سیاسی شده
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 12:28:07


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 56770 || تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ ۱۸:۳۳                 صنعت،معدن، تجارت

در اولین گردهمایی وحدت صنعتگران ایران اسلامی مطرح شد:

باهنر:برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجودبیاید/متکی:تاب آوری صنعت به گونه‌ای نباشد که وابسته به خارج باشیم /جوادی:کمیته وحدت صنعتگران موقتی و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست/ حجت:صنعت خودرو درکشور ما مثل سایر حوزه ها و صنایع سیاسی شده


محمدرضاباهنر نماینده سابق مجلس گفت:برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجودبیایدچون بعضا سندها حزبی ،صنفی و یا شخصی است که ممکن است با منافع ملی همسو نباشد.


باهنر:برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجودبیاید/متکی:تاب آوری صنعت به گونه‌ای نباشد که وابسته به خارج باشیم /جوادی:کمیته وحدت صنعتگران موقتی و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست/ حجت:صنعت خودرو درکشور ما مثل سایر حوزه ها و صنایع سیاسی شده

به گزارش خبرنگار جامعه ایده آل ؛اولین گردهمایی وحدت صنعتگران ایران اسلامی  با حضور صنعتگران و مدیران صنعتی کشور همزمان باعیدسعیدمبعث درتاریخ پنجشنبه 21اسفندماه 99درتالاربزرگ آدینه باحضورمدیران کشوری وصنعتگران نخبه کشوربارعایت پروتکل های بهداشتی وپزشکی برگزارشد .

درآغازاین همایش که باتلاوت آیاتی چندازکلام الله مجید آغازشد کلیپی ازدلاوری هاوسلحشوریهای سردارشهیدقاسم سلیمانی پخش شد.

 

مسعودحکیم جوادی دبیرهمایش وحدت صنعتگران در این همایش گفت:درگذشته جامعه صنعتی خودمان مشکلات زیادی داشت و همینطور توفیقات زیادی هم داشتیم و تفاوت زیادی بااول انقلاب داریم. اما بعضی قدرتهایی وجود دارند در مدیریت صنعتی که موانعی برسرراه حضوروبروز صنعت هستند.

وی افزود:کمیته وحدت صنعتگران موقتی و صرفا برای انتخابات ۱۴۰۰ نیست بلکه کمیته ای موضوعی در زمینه مزیت ها و مشکلات صنعت است ،فرصت ها و تهدیداتی که برسرراه صنعتگران وجودداردو خواسته هایی دارند از کاندیداهای ریاست جمهوری و دولت های آینده.

 

جوادی اظهارداشت:حلال بسیاری از مسایل  و مشکلات کشور ،امنیت اجتماعی ،امنیت اقتصادی،گردش سرمایه ،کیان خانواده و...که همه اینها بستگی به این دارد که ما درزمینه صنعتی که یک شغل هفت شغل درجامعه ایجادمی کند بتواند احصاکند.

دبیر همایش وحدت صنعتگران گفت :کمیته صنعتگران برنامه های کوتاه مدت و میان مدت داردکه در راستای تهدیدها و فرصت هاست.بعضی ها توسط انتقال تجربه حل می شود.بعضی ها نیازبه لایحه و طرح درمجلس و مصوب درمجلس حل می شودو برخی نیز به نوع نگرش رئیس جمهور و مدیران و مدیریت ها برمی گردد.

 

وی افزود:صنعت سیمان درحال حاضر ۳۰ درصد زیر ظرفیت کارمی کند درحالی که قیمت سیمان هم دربازار پایین نیست اما تولیدکننده در یک وضعیتی قرارگرفته که نه می تواند صادرکند و نه بازارداخلی را می تواند تامین کند.دولت باید حال هرصنعتی را از خودش بپرسد.

 

منوچهرمتکی وزیراسبق امور خارجه نیز  اظهارداشت: امروز همایش برگزار شده در حوزه صنعت  بوده است از آنجایی که بالاترین سهم را در اقتصاد کشور داریم برگزاری این همایش اهمیت ویژه ای دارد در ۴۰ سال گذشته در دو عرصه با مشکل مواجه بوده‌ایم صنعت ایران قبل از انقلاب که از دهه ۳۰ تا ۴۰ شکل گرفته است بر مونتاژ استوار بود یعنی ما یک صنعت مستقل در کشور نداشتیم بنابراین باید تلاش می کردیم برای بومی‌سازی این صنعت در کشور و البته بومی‌سازی نه به این معنا که از تکنولوژی روز و دستاوردهای دیگران بی بهره باشیم اما تاب آوری صنعت به گونه‌ای نباشد که وابسته به خارج باشیم تا با همان درصد کم هر وقت اراده کنند بتوانند صنعت را بخوابانند

وی افزود:بنابراین باید یک مجاهدتی صورت می‌گرفت تا به خودکفایی در حوزه صنعت میرسیدیم و در قسمت دومی که مشکل داشته ایم مدیریت های متفاوت و بعضاً متضاد و مهمتر از آن برنامه های ضد و نقیض قوانین و آیین نامه های این دو حوزه بوده است که امروز در همایش بزرگ صنعتگران اشاره داشتند

وزیراسبق امورخارجه ادامه داد:من فکر می‌کنم که دولت ۱۴۰۰ اگر می‌خواهد در این مهم ترین بخش اشتغال زایی و مهمترین بخش تولید  کشور  که صنعت است اگر می‌خواهد ایجاد پویایی کند باید به این دو مولفه توجه ویژه داشته باشد البته شاید نیازمند به بازبینی قوانین حوزه صنعت هم باشد اینکه در یکی از شرکت‌های مهم تولید خودرو الکترونیکی در کشور به خودروهای غیرالکترونیکی ۲۵ درصد تعرفه مالیات تعلق میگیرد و خودرویی که برای محیط زیست و کاهش سوخت مفید است مفید ۱۲۵  تعرفه مالیات تعلق می گیرد که اگر آن را عمدی ندانیم نشان از کج فهمی و اولویت بندی نکردن حوزه کاری  آن در کشور است.

 

محمدضاباهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت:سرعت علم و فناوری در دنیا جدی است و ایستادن و حرکت نکردن انسان را از قافله عقب می اندازد و هم اقداماتی که قرار است بیفتدغافل می کند .

باهنر گفت:برنامه ریزان ،بنگاه ها و سیاست گذاران و تصمیم سازان برنامه آینده پژوهی داشته باشند و به این سمت حرکت کنند.برای منافع ملی باید یک سند لازم الاجرا بوجودبیایدچون بعضا سندها حزبی ،صنفی و یا شخصی است که ممکن است با منافع ملی همسو نباشد.

وی افزود:درحوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری بین برنامه ریزان و مجریان اختلاف نظرجدی وجوددارد ،برنامه ریزان می خواهند ۵ یا ۱۰ سال آینده را ببینند اما مجریان علاقمندند بذری که کاشته می شود درهمان ۴ سال درو کنند که این نگاه محصول را به ناکجاآبادمی برد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد:متاسفانه دولت ها در ۴ سال اول خوددنبال خنثی کردن کارهای دولت قبلی و در دوره دوم نیز کارهایی می کنند که دولت بعدی قراراست آنها را خنثی کند.با تغییرمدیران ونیروهای دولتی نباید استراتژی تولید و صنایع تغییرکند.

باهنر گفت:همانگونه که مجلس دانش آموزی داریم باید مجلس صتعتگران نیز داشته باشیم  و دولت هم از متخصصان این حوزه و نهادهای مدنی  و مردمی کاربلد کمک بگیرد و دنبال حکمرانی منطبق بر عقلانیت باشد نه احساسات و شعارهای زودگذرانتخاباتی چهارساله!

سیامک حجت مدیرعامل خودروسازان جنوب  گفت:در بحث خودرو سازی نگاهی که در سالهای گذشته وجودداشته نگاه ریشه ای نبوده چرا که درجایگاهی که باید این صنعت باشد نیست.تکنولوژی فاصله گذاری و قیمت گذاری و عدم رضایت مشتری نشان می دهدکه ما راه را درست نرفتیم.

این فعال حوزه صنعت خودرو بیان داشت :امروز درجایگاهی قرارگرفتیم که هم تولیدکننده قطعات هم مصرف کننده ناراضی است و سیاست گذاری ها اشتباه بوده است.مدیرانی در جایگاهی قرارگرفتند که نباید قرارمی گرفتند.در مصرف سوخت سه برابرمصرف میانگین دنیاهستیم.

مدیرعامل خودروسازان جنوب گفت:متاسفانه صنعت خورو درکشور ما مثل سایر حوزه ها و صنایع سیاسی شده و قیمت گذاری ها به هیچ عنوان واقعی نیست

وی افزود:در این همایش که بسیار ارزشمند بود ،دغدغه های صنعت خودرو سازی  را مطرح کردم و امیدوارم دولت بعدی و دولتهای بعدی درگیرسیاسی کاری ها نشود.

محمدباقرآقا علیخانی مشاوراقتصادی فرودگاه پیام نیز اظهارداشت:صنعت یک گرفتاریهایی دارد که درهردوره نسبت به دوره قبل متفاوت است.ماسالها شعارمان این بود که فرصتی ایجادبشود تا صنعت داخلی مان را بتوانیم تقویت کنیم.

وی افزود:بازار80 میلیونی که نسبت به صادرات و واردات سالها منفی بود نشان از این دارد که توجه به تولیدات داخلی نبوده است.ما مشکلات مختلفی در سالهای متمادی داشته ایم.

علیخانی گفت:شاید آرزوی ما صنعت گران این بود ورودی ها کنترل بشود ،با تغییر نرخ ارز و تغییر قیمت ها که بدست دولت بود یا نبود منجر به این شد که یک فرصت استثنایی بوجودبیاوریم اما ما برعکس عمل کردیم.

وی ادامه داد:بجای تقویت اقتصاداخلی که همان مهیاکردن اقتصادمقاومتی است متاسفانه باتغییرات ارزی به سمت تزلزل پایه های تولید رفتیم.

این فعال اقتصادی گفت :دولت ها باید به این فکر باشند که نگاهشان تخصصی باشد.دولت بجای واردات کالاهای اساسی  و تکنولوژی به سمت کالاهای مصرفی رفته و الان محورواردات کالاهای مصرفی است.

آقاعلیخانی ادامه داد:اگرکشوری تحریم است و محاصره اقتصادی است و اجازه واردات تکنولوژی نمی دهند پس چطور دولت فضارابازکرده و ای همه کالای مصرفی  وارد می شود.به نظر می رسد از آنجا که برخی وزرا و مدیران دولتی پولداربودند نگاه به واردات وجودداشت و توسعه صنعت کشوررا مختل کردند.

وی اظهارداشت:اگر دولت آینده برمحور توسعه اش برپایه فناوری نگذارد و حرکت های جدی در این حوزه نکند نمی تواند جواب مثبت بگیرد باید در حوزه مدیریت صنعتی پوست اندازی صورت بگیرد تا بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.

منصور ارباب فضلی دراین همایش اظهارداشت: بعدازآب بتن پرمصرف ترین کالای جهان است وخمیرمایه بتن نیزسیمان است وسیمان درواقع بستروزیرساخت مهم توسعه درتمام جوامع بشمار میرود وهرچه چقدرنحوه تکنولوژی درجهان بیشتربوده نیازبه سیمان وبتن درراستای جهانی نیزافزایش یافته است

این صنعتگرسیمان ادامه داد:ایران بایدجایگاه خوبی درجهان داشته باشد امامتاسفانه  بدلیل انجام نشدن برنامه های توسعه ای درکشوروسندچشم انداز1404 آنقدرکه صنعت سیمان برای خودش درجایگاه تولید جایگاه ایجاد کردبابازارتقاضا به جلوحرکت نکرد وقریب یک دهه است که ما باما بانامعادله عرضه وتقاضا مواجه هستیم  ودرحال حاضردرکشور78کارخانه سیمان فعال داریم که ظرفیت تولید 88 میلیون تن سیمان راداراهستند وبدلیل تقاضای کمتردربازارمعمولا بین 65تا75درصدکارخانجات سیمان درکشورکارمیکنند

وی ادامه داد:مادرزمینه تولید سیمان درکشور برای ساخت وسازبامشکلات زیادی مواجه بوده ایم چه دربخش دولتی وچه دربخش خصوصی ودرهمین دهه باصادرات این محصول مواجه بوده ایم  وکشورچین وکشورهندکه سومین کشورتولید کننده سیمان درجهان بشمارمیروند بانیازصادرات کریکرمادراثرسیاست های گمرکی ماومسائل وسیاست های ارزی ماباعث کاهش صادرات ما شده  وسیمان ماباقیمت بسیارپایینی عرضه میشودواین مسائل بسیاردردناک است اماواقعیت داردکه باسوبسیدهایی که صنایع داده شده ودرواقع باعدم مدیریت دربهای سیمان مخصوصادربخش صادرات  ماکشورقطرراآباد کردیم وتمام سوبسیدها ومنابع معدنی ماباقیمت بسیارنازلی به کشورهای دیگروارد شده وسبب آبادانی آنجامیشودودراین بین تولیدکنندگان دارای ضرروزیان زیادی میشوند

وی اضافه کرد: البته بابرگزاری این نشستها وخوراک سازی برای مدیران بالا دستی ازجمله عزیزانی که دروزارت صنایع به فعالیت اشتغال دارند ودرمبادی تصمیم گیری هستندصددرصد میتواند راهگشاباشدامااگرهمانند سنوات قبل  فقط درعرصه شعارباقی بماندوصرفا برای مقاصدانتخاباتی ازآن استفاده شود طبیعی است سبب دلزدگی ها ووازدگی هایی که تاکنون داشته ایم خواهد شد وگوش شنوایی وجودنخواهد داشت 

وی ادامه داد:امیدوارم باحضورصنعتگران فعال دراین گردهمایی این مباحث تبدیل به یک شورای عالی تصمیم گیری درکشورشده باعث پتانسیل های قوی درعرصه صنعت شود بایدازظرفیتهای باالقوه بازنشتگان وصنعتگران ماهردرکشوراستفاده وبهره کافی ولازم راببیریم  تابتوانیم دراینگونه نشستها خوراک لازم رابرای ارتباط ویکسان سازی والبته برنامه اجرایی دادن به عزیزانی که دراین گردهمایی حضوردارند ارائه داده  وامیدواریم که دولت آینده دولت عملگرایی باشد ودچارسیاست زدگی نشود وبه بحثهایی که دراین نشست هاارائه شدبهای لازم داده شودتابحث اشتغال پایداروخنثی ساری تحریم ها وسربلندی ایران اسلامی رابیش ازپیش شاهدباشیم 


 



کلمات کلیدی


captcha