تربیت اسلامی و مرجعیت تثبیت یافته، دورویکرداصلی حوزه های علمیه خواهران/تبدیل حوزه های علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی در افق1409 /80 هزار طلبه خواهر در حال تحصیلند
تاریخ: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 13:48:40


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 56717 || تاریخ : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۶:۳۱                 دین و اندیشه

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور:

تربیت اسلامی و مرجعیت تثبیت یافته، دورویکرداصلی حوزه های علمیه خواهران/تبدیل حوزه های علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی در افق1409 /80 هزار طلبه خواهر در حال تحصیلند


جامعه ایده آل _مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: تربیت اسلامی و دینی و مرجعیت تثبیت یافته حوزه های علمیه خواهران در مسایل مرتبط با خواهران در افق ملی و فرا ملی دو وظیفه اصلی حوزه های علمیه خواهران است.


تربیت اسلامی و مرجعیت تثبیت یافته، دورویکرداصلی حوزه های علمیه خواهران/تبدیل حوزه های علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی در افق1409 /80 هزار طلبه خواهر در حال تحصیلند

به گزارش جامعه ایده آل ؛نشست خبری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با حضور حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مدیر این مرکز، حجت‌الاسلام کبیریان، مدیر حوزه‌های علمیه سطح تهران و با حضور جمعی از اهالی رسانه صبح امروز 19 اسفند 1399در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سطح تهران برگزار گردید.

حجت الاسلام بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به جایگاه بانوان در نهاد خانواده گفت: خواهران طلبه در طی 25 سال فعالیت حوزه های علمیه خواهران حضور موفق و موثری داشته اند و در عرصه های علمی، دینی و تربیتی به خوبی نقش آفرینی کرده اند.
 
وی افزود: پنج هزار نفر از اساتید حوزه علمیه خواهران را اساتید خواهر تشکیل می دهد، پنج هزار استاد از شش هزار استادی که در جامعه الزهرا مشغول تحصیل هستند از اساتید خواهر می باشند.
 
 بهجت پور گفت: با توجه به زیرساخت ها و شرایطی که فراهم شده است، امکان و زمینه تحصیل خواهران طلبه در سطوح عالی تر فراهم شده است.
 
وی با بیان اینکه در استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به صورت مستقل دفاتر نمایندگی حوزه فعال است، ادامه داد: در 28 استان کشور دفتر نمایندگی حوزه فعال شده است و این مدیریت ها هر کدام چهار معاون و یک مدیر کل دارند که به امر سازماندهی طلبه ها مشغول هستند.
 
مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: تلاش کرده ایم تا فرصت را برای مدیریت کلان استانی به فارغ التحصیلان حوزوی خواهر بسپاریم.
 
وی با اشاره به دروسی که در حوزه های علمیه خواهران تدریس می شود، گفت: مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوانان در مجموعه حوزه های علمیه خواهر راه اندازی شده است و همچنین تعلیم و تربیت اسلامی نیز در این حوزه ها تدریس می شود. برخی رشته ها نیز مشترک با حوزه های علمیه برادر وجود دارد اما با تأکید و توجه بیشتر بر مسایل زنان و خانواده.
 
وی با اشاره به فعالیت 500 حوزه علمیه خواهر در سطح کشور گفت: 260 مدرسه علمیه را نوسازی کرده و ویژه بانوان راه اندازی شده اند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به افتتاح 42 پروژه آموزشی و کمک آموزشی حوزه های علمیه خواهران در سطح کشور گفت: نیمی از اعتبارات پروژه ها از محل کمک های خیرین تامین شده بود و مابقی نیز از طریق اعتبارات دولتی و حوزه های علمیه کشور تامین شده بود.
 
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به دو رویکرد و وظیفه اصلی حوزه های علمیه خواهران گفت: تربیت اسلامی و دینی و مرجعیت تثبیت یافته حوزه های علمیه خواهران در مسایل مرتبط با خواهران در افق ملی و فرا ملی دو وظیفه اصلی حوزه های علمیه خواهران است.
 
مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: ارزیابی می کنیم سرعت ما مناسب است تا در زمان مقرر به اهداف تعریف شده برای حوزه های علمیه خواهران برسیم و افقی که گفته شده است تا 1414 باید به آن برسیم، افقی است که زمینه ها و مقدمات زیادی برای رسیدن به آن باید طی کنیم و اقدامات تمهیدی زیادی باید برای آن انجام شود تا به اولین ایستگاه تحقق اهداف کلان حوزه برسند و شروع به تولید کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: مرجعیت داشتن حوزه های علمیه بانوان به معنای آن است که بتوانند بهترین کارشناسان برای حل معضلات زن و خانواده را از بین زنان تربیت کنند. همچنین اساتید حوزوی، کارشناسان مذهبی و دینی و تربیتی از میان فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران باشد.
 
مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: بر اساس افق 1414 یعنی 15 سال آینده باید بتوانیم در این بخش از توانایی های حوزه های علمیه خواهران به اهداف مان برسیم و در گام اول که از سال 1400 تا 1404 را شامل می شود، مجموعه استانداردهای نوشته شده برای حوزه های علمیه خواهران تقویت درونی حوزه ها با رویکرد ترمیم و رفع آسیب ها است.
 
وی افزود: در تهران 74 مدرسه علمیه خواهران مستقر کرده ایم و توزیع سرزمینی آنها به گونه ای است که امکان سریع و آسان تحصیل و دسترسی از محل زندگی به مدرسه علمیه را فراهم کرده ایم.
 
وی با اشاره به تعداد طلاب فارغ التحصیل از حوزه های علمیه خواهران گفت: در 25 سال فعالیت حوزه های علمیه خواهران 60 هزار طلبه از مدارس علمیه خواهران فارغ التحصیل شده اند و 30 هزار طلبه نیز از جامعه الزهرا فارغ التحصیل داشته ایم.


حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: در حال حاضر 80 هزار طلبه زن در سطح 2، 3 و 4 حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستند. تلاش می کنیم تا استانداردهای مربوط به تعلیم و تربیت را برقرار کنیم و وقتی این اتفاق بیفتد، زیرساخت برای گام بعدی فراهم می شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه پژوهش زیرساختی برای انجام اقدامات تاثیرگذار در حوزه های علمیه است، گفت: در حال حاضر به رغم جمعیت کم طلاب خواهر در حوزه های علمیه شاهد فعالیت تاثیرگذار آنها در حوزه های پژوهشی هستیم به طوری که از 52 نفر برگزیده جشنواره پژوهشی علامه حلی 25 نفر از میان خواهران طلبه بودند و این نشان می دهد که بانوان در ایران به شدت برای رشد و فعالیت در عرصه های علمی تمایل دارند.
 
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: پیش بینی کرده ایم تا سطوح 3 و 4 در حوزه های علمیه خواهران مستقر شوند و تلاش خواهیم کرد نهادهای پژوهشی تخصصی را در سازمان و در فاصله زمانی 1400 تا 1404 مستقر کنیم و پس از 5 سال حوزه علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی تبدیل شود.
 
وی با بیان اینکه تبدیل حوزه های علمیه خواهران به جریان نیمه تخصصی در افق 1409 به طور کامل محقق خواهد شد و برای این کار باید تلاش بسیار زیادی در ارتقای سطوح حوزه های علمیه انجام شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: تعداد رشته های سطوح 3 و 4 حوزه های علمیه خواهران باید افزایش یابد و محور فعالیت آنها نیز تربیت نخبگانی باشد؛ بنابراین در حوزه زنان طلبه به نخبه پروری خواهیم پرداخت.
 
وی با اشاره به فعالیت های مرکز نشر هاجر گفت: تلاش کرده ایم تا مرکز نشر هاجر به مرکز تخصصی نشر کتاب های تخصصی زنان تبدیل شود تا بانوان بتوانند کتاب های تخصصی خود را در حوزه های دین، زن و خانواده منتشر کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به راه اندازی سامانه آموزشی مدرس گفت: در این سامانه آموزشی شرایطی فراهم کرده ایم تا بانوان طلبه به صورت مجازی در سطح 2 و در سه رشته سطح 3 آموزش ببینند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان کرد: سامانه آموزشی مدرس این قابلیت را دارد که 9 هزار طلبه و استاد بتوانند به صورت همزمان و در ساعت مشخص در کلاس های متعدد حضور داشته باشند.
 
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور افزود: سال گذشته 117 میلیارد تومان کل بودجه اختصاص یافته به حوزه های علمیه بوده است که از این میزان 80 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و هزینه های حوزه های علمیه صرف شده است.
 
وی در خصوص تعطیلی دو واحد حوزه های علمیه خواهران در تهران گفت: استاد استاندارد، قدرت جذب طلبه، ماندگاری طلبه و سایر شاخصه ها مجموعه عواملی است که باعث می شود تا یک حوزه علمیه استاندارد داشته باشیم و زمانی که این شاخص ها در حوزه علمیه وجود نداشته باشد، چاره ای نداریم تا در مواردی مدارس علمیه را تعطیل کرده و طلاب آن را به سایر حوزه های علمیه بفرستیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز آموزش عالی و حوزه های علمیه از جمله حوزه های علمیه خواهران گفت: در زمان شیوع کرونا با تدبیری که اندیشیده ایم یک نظام آموزش حضوری مجازی طراحی کردیم که در قالب آن استاد و شاگرد به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند و مدیر آموزش نیز بر نحوه برگزاری کلاس ها نظارت داشته باشد، حتی زمینه ای فراهم کرده ایم تا مباحثه طلاب نیز در فضای مجازی و به صورت آنلاین برگزار شود.



کلمات کلیدی


captcha