جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، فرصتی برای عرض ارادت
تاریخ: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:51:21


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 53896 || تاریخ : ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ ۱۷:۰۶                 رسانه و مطبوعات

جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، فرصتی برای عرض ارادت


جامعه ایده آل _نخستین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، در سه محور «رسانه‌های خبری و تحلیلی»، «رسانه‌های مجازی» و «رسانه‌های صوتی و تصویری» در حال برگزاری است.


جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)، فرصتی برای عرض ارادت

به گزارش جامعه ایده آل ؛برپایی این جشنواره بهانه ای شد برای نشستن پای صحبت های اهالی هنر و رسانه که در تمام روزهای سال به ویژه در ایامی که شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی را برای حضور فیزیکی زائران در حریم قدسی رضوی ایجاد کرد، با تولید آثار رسانه ای دل های عاشق را از اقصی نقاط کشور با این حریم ملکوتی پیوند می دهند.

در این مجال پای صحبت های هومن حاجی عبداللهی می نشینیم تا با نقطه نظرات او در خصوص برگزاری این جشنواره آشنا شویم.

نظر شما درباره برگزاری جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) چیست؟

به نظر من برگزاری این جشنواره از اهمیت بسیاری برای فعالان رسانه ای برخوردار است. اما آنچه که از راه اندازی این جشنواره مهمتر و با ارزش تر است تداوم برگزاری اینگونه جشنواره هاست. چرا که در جریان برگزاری این جشنواره ها که با هدف حمایت از تولیدات رسانه ای با موضوع امام رضا(ع) برگزار می شود، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر رقم می‌خورد. اصلا شاید برگزاری این جشنواره ها باعث شود یک سری از افراد که دارای اعتقادات و باورهای دینی محکمی هم نیستند، با تماشای آثارهنری زیبا و تاثیرگذار به افرادی معتقد و دین دار تبدیل شوند. به نظر من این جشنواره باید هر سال یک بار و یا هر شش ماه یک بار تکرار شود چرا که این کار باعث ایجاد رقابت بین هنرمندان می شود و در نتیجه سطح آثار تولیدی با این موضوع از نظر کمی و کیفی ارتقاء خواهد یافت.

آستان قدس رضوی چه نقشی در تولید آثار فرهنگی و رسانه ای با موضوع امام رضا(ع) دارد؟

تشکیلات آستان قدس رضوی با توجه به موقعیتی که دارد می تواند آثار فاخری در زمینه فرهنگ و هنر تهیه و تولید کند و آن را در اختیار رسانه ها قرار دهد. به نظر من آستان قدس رضوی می تواند به عنوان یک رسانه مجزا در این زمینه عمل و آثار ارزشمندی را تولید و منتشر کند. این آستان مقدس همچنین می تواند بستری ایجاد کند تا این آثار را در سالن های مختلف، شبکه ملی و استانی در معرض دید عموم قرار بگیرد تا همه مردم بتوانند از این آثار استفاده کنند.

برگزاری این جشنواره چه تاثیری در ترویج فرهنگ زیارت از راه دور و یا همان زیارت مجازی خواهد داشت؟

این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا توفیق زیارت از راه نزدیک امام رضا(ع) از بسیاری از ارادتمندان آن حضرت سلب شده است. در این برهه از زمان می توان با ایجاد فضا و بستر مناسب برای زیارت مجازی به ارادتمندان ساحت قدسی حضرت رضا(ع) خدمت رسانی کرد.

مسئولان آستان قدس رضوی می توانند با ایجاد این بستر زمینه زیارت مجازی زائران علی بن موسی الرضا(ع) را فراهم کنند تا از این طریق زائران دلسوخته حضرت که از تشرف به بارگاه قدسی رضوی محروم هستند، از راه دور به این فضای معنوی و ملکوتی پیوند داده شوند و بتوانند با امام خود راز و نیاز کنند و حاجات خود را از این امام رئوف بخواهند. قطعا حضرت رضا(ع) هم خواسته آنها را اجابت می کند. چرا که در زیارت تنها تشرف فیزیکی شرط نیست بلکه مهم نیت زائر است و زائر می تواند از همان راه دور و از طریق فضای مجازی قصد زیارت کند.

برای جذب اهالی رسانه برای شرکت در این جشنواره و تشویق آنها به تولید آثار امام رضایی چه اقداماتی را باید انجام داد؟

به نظر من اهالی رسانه به امام رضا(ع) ارادت ویژه ای دارند و برگزاری این جشنواره فرصتی برای عرض ارادت آنها به ساحت قدسی هشتمین امام است. به همین خاطر برای تولید آثاری با موضوع امام رضا(ع) اصلا بحث مالی برای آنها مطرح نیست. نکته ای که وجود دارد این است که اهالی هنر و رسانه به خاطر مشغله زیادی که دارند برای تولید این گونه آثار نیاز به یک بازه زمانی طولانی دارند. به عنوان مثال برگزار کنندگان جشنواره باید به مدت یک سال و یا بیشتر به آنها فرصت بدهند تا آنها با خیالی آسوده و فراغ بال بتوانند به تولید آثاری فاخر و در خور شان این آستان مقدس بپردازند. در این صورت آثار بسیار ارزشمند و قطعا ماندگاری به جشنواره ارائه خواهد شد.

مطبوعات و رسانه ها در تبلیغ جشنواره چه نقشی می توانند ایفا کنند؟

امروزه فضای مجازی بستری مناسب برای تبلیغات و اطلاع رسانی است. به نظر من آستان قدس رضوی باید از این بستر برای تبلیغ جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) حداکثر استفاده را بکند. هرچند که فعالان فضای مجازی و مطبوعات به خاطر ارادتی که به امام رضا(ع) دارند قطعا در این زمینه فعال و کوشا خواهند بود، ولی اطلاع رسانی به رسانه های و مطبوعات باید از طریق خود آستان قدس رضوی نیز صورت بگیرد. با تعامل مسئولان آستان قدس رضوی و فعالان رسانه ای و مطبوعات قطعا تبلیغات گسترده ای در زمینه برگزاری جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) در سطح کشور صورت خواهد گرفت.



کلمات کلیدی


captcha