تغییر مسیر مد و لباس از محصول محوری به سلیقه محوری
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 16:09:12


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 38333 || تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ۱۸:۵۶                 مدو لباس

حمید قبادی:

تغییر مسیر مد و لباس از محصول محوری به سلیقه محوری


ایرانیان_دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس در آیین گشایش هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس، گفت: تغییر مسیر مد و لباس از محصول محوری به سلیقه محوری مهمترین هدف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است.


تغییر مسیر مد و لباس از محصول محوری به سلیقه محوری

به گزارش شبکه خبری ایرانیان به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی جشنواره مد و لباس فجر، حمید  قبادی در آیین افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: یکی از سیاست‌هایی که در ماهیت مد و لباس نهفته این است که از طریق انسجام و اتحاد بین فعالان به نتیجه رسیده‌است. هدف ما تغییر مسیر مد و لباس از محصول محوری به سلیقه محوری بوده است که مدت زیادی تلاش در پشت آن نهفته است.
وی ادامه داد: تمام تلاش‌های سازمان‌ها و نهادها مبتنی بر این است که خانواده‌ها به سمت انتخاب، سلیقه و ذائقه سوق پیدا کنند و قدرت انتخاب در بین مردم کشور افزایش پیدا کند چرا که لباس یک عنصر فرهنگی است و ما در این حوزه علاوه بر وابستگی اقتصادی از وابستگی فرهنگی نیز متاثر هستیم.
قبادی افزود: ۲۰ واحد صنفی در این راه کارگروه ساماندهی مد و لباس را همراهی کردند و تلاش ما هم این بوده است که به جای اینکه به مردم بگوییم چه چیز بپوشند، آن‌ها را به سمت قدرت انتخاب در پوشش هدایت کنیم و با حمایت‌های معنوی نتایج خوبی در این حوزه بوجود بیاوریم.
قبادی در ادامه پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای حضار در آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر قرائت کرد:
میراث پوششی ایرانیان؛ جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد
پیام سید عباس صالحی به این شرح است:
"در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، توانمندی هنرمندان طراح ایران‌زمین را شاهد هستیم. طراحانی که نشان دادند، حفظ سنت‌های نیک در پوشش – که میراث چند هزارساله آن باقی است – نمی‌تواند در آراستگی و زیبا پوشی خلل ایجاد کند و در تناقض باشد.
هنگامی‌که به میراث پوششی ایرانیان در طول تاریخ نگاه می‌کنیم، جهانی از بی‌نهایت گزاره، نشانه و نماد می‌بینیم که میان بدن و تن با هستی پیرامونی پیوستاری عمیق به وجود آورده است؛ چه این که پوشش، در بافتی از ساحت نمادین اجتماعی حضور مؤثر دارد و بدن، مکان و کالبدی برای بهره‌گیری از پوشش است. پوششی که افزون بر محافظت، کارکردها و نقش‌های دیگری را همچون فرهنگ، قومیت، پیشه و مناسک، در آن می‌توان بازیابی کرد.

نگاه باورمند ایرانیان خداجو در پیش و پس از اسلام افزون بر عفاف، همواره به دنبال زیبایی و تناسب فرهنگی-ملی پوشش بوده است و همین نگاه است که طراحان و آفرینندگان لباس در ایران و کشورهای اسلامی را با نگاه غربی آن – که بیشتر بدنمندی و اندام گرایی را دنبال می‌کنند- متفاوت کرده است.

تعیین موضوع "نقش مکران" به‌عنوان محور طراحی و آفرینش‌های هنری جشنواره، نشانه توجه برنامه‌ریزان و فرصت‌های پنهان برای طراحان و تولیدکنندگان است که می‌تواند الگوهای پنهان پوشش نواحی گوناگون فرهنگ ایرانی را به عرصه‌های عمومی و جهانی بازنمود کند.
برای فرهیختگان هنرمند، صنعت گران توانمند و تولیدکنندگان گران‌قدر- که به تعالی هنر و پیشرفت ایران اسلامی می‌اندیشند، بهترین‌ها را آرزومندم."
آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، صبح روز جمعه ۲۶ بهمن‌ماه با حضور جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور و مدیران همچون معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور امور زنان و خانواده، شهین‌دخت ملاوردی دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، طیبه سیاوشی و احسان قاضی‌زاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی سیف جمالی مدیرعامل بنیاد ملی مد و لباس، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریبا رحمان‌پور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در امور بانوان و خانواده و صدیقه پاک‌بین دبیر جشنواره در بوستان گفتگو برگزار شد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار خوشا مکران و نقش بی مثالش ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از ساعت ١٠صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

 

سپس، صدیقه پاک‌بین، دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در آیین افتتاحیه گفت:

پس از آن، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در اموز بانوان و خانواده گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و پیام رهبر معظم انقلاب را به یاد می‌آدریم که فرمودند: برای ورود به گام دوم انقلاب آماده‌ایم. ایران از جمله کشورهایی است که همچنان سرمایه‌های دست نخورده ای دارد. همچنین، پیام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که در چهل‌سالگی انقلاب گفتند: به عنوان رئیس‌جمهور و دولت آمادگی کامل برای ورود به دهه پنجم انقلاب را دارند و ظرفیت های عظیم کشور به دست هنرمندان جوانان و متفکران محقق خواهد شد.

ابتکار با تاکید بر سخن رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: این‌ها موقعیت‌های خطیری است که برای کشور فراهم شده است. خوشحالم که در این مراسم که هشتمین دوره آن با این حجم از استقبال طراحان و فعالان اقتصادی در حال برگزاری می باشد، حضور دارم. بی شک در رتبه بندی جهانی و با گذشت از ۴۰ سالگی انقلاب و فعالیت های موفق ایران در زمینه آموزش، فرهنگ و هنر و... ما سرمایه‌های بزرگی را کسب کردیم و رشد موفقی داشته ایم.

ابتکار ادامه داد: ما هم سعی می کنیم در محیط های مختلف اجتماعی لباس هایی را تبلیغ کنیم که دارای هویت ملی و تنوع فرهنگی ایران را دارا باشد. طراحی اهمیت بسیاری در این زمینه دارد چرا که باید با سلیقه های مختلف و بازار هدف همخوانی داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری ایران در امور بانوان و خانواده تاکید کرد: امام خمینی در ابتدا که انقلاب اسلامی ایران را با نگاه پیشرو دینی تاسیس و پایه گذاری کرد در موضوعاتی مثل پوشش که ریشه در باور دینی ما دارد و در عین حال حضور زنان در جامعه این اقتضا را فراهم می کند که به لباس و پوشش باید متناسب با ضرورت کار و محیط اجتماعی باشد. البته نسل جوان هم این انتظار را از ما دارد و حق اوست که سلیقه های مختلف برایش عرضه شود و خود حق انتخاب داشته باشد.

وی افزود: البته ما فقط نباید نگاهمان به بازار داخلی باشد چراکه؛ طرح ایرانی جاذبه های بسیاری در بازار جهانی دارد و یک بحث مهمی هم در مقوله گردشگری است. باید تلاش کنیم تا مد و لباس ایرانی برای گردشگر خارجی جذابیت داشته باشد و بتوانیم بازار جهانی را هدف قرار دهیم. قرار نیست که مردم ایران از این تحریم‌ها و جنگ روانی که برایشان ایجاد شده کناره‌گیری کنند. ایران در این شرایط هم می‌تواند پیشگام باشد.
ایران سرزمینی است که پیشینه تاریخی، فرهنگی، باورها و اعتقادات آن زبانزد مردم تمام جهان است و با قدرت و نشاط در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری پیش می‌رود و در این شرایط ایستادگی می‌کند.

ابتکار در پایان گفت: البته در کنار بعد فرهنگی این زمینه بعد اقتصادی آن نیز ایجاد شده است و قطعاً ظرفیت‌ها و افق‌های جدیدی را برای کار و اشتغال فراهم می‌کند. امیدواریم با حمایت بخش های دولتی و خصوصی که با نشاط در این زمینه فعالیت می‌کنند با موفقیت عمل کنیم و آینده خوبی را برای کشور ترسیم کنیم.

در پایان نیز مراسم نمادین برش ربان و افتتاح رسمی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حضور طراحان و فعالان اقتصادی به دست مسئولان حاضر در مراسم برگزار شد.
آیین افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با حضور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زهرا ملاوردی دستیار ارشد رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، صدیقه پاک‌بین دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، حمید قبادی رئیس کارگروه مد و لباس کشور، اصحاب فرهنگ و هنر و طراحان در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار شد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، با شعار خوشا مکران و نقش بی مثالش ٢٦بهمن تا ٢ اسفند ٩٧ از ساعت ١٠صبح تا ٨ شب در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.



کلمات کلیدی


captcha