«احیای دوخت سنتی» در لباس های عاشورایی باعث اشتغالزایی می شود
تاریخ: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 06:23:47


https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 35707 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۰۳ ۱۷:۵۱                 زنان ،جوان و خانواده

سحرتلقانی:

«احیای دوخت سنتی» در لباس های عاشورایی باعث اشتغالزایی می شود


ایرانیان_مدیر موسسه مد ولباس "کیمیای سحر" با بیان اینکه "احیای دوخت سنتی" یکی از ضروریات درطراحی مد و لباس عاشورایی است، گفت: هنر (دوخت سنتی) می تواند در بحث اشتغالزایی زنان نقش بسیار زیادی ایفا کند.


«احیای دوخت سنتی» در لباس های عاشورایی باعث اشتغالزایی می شود

به گزارش شبکه خبری ایرانیان،سحرتلقانی مدیر موسسه مدولباس" کیمیای سحر" ، گفت: چندمدل لباس مرتبط با عاشورا، برای شرکت در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی طراحی کرده وآثارم را به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مدولباس ارسال کردم.انگیزه من برای شرکت دراین دوره بیشتر به دلیل ضعف هایی بود که درنمایشگاه های سال های قبل دیده بودم وبه عنوان یک طراح وظیفه خود میدانم که در حوزه طراحی لباس های عاشورایی وعرضه لباس های متناسب درشان ماه محرم وعزاداری امام حسین علیه السلام قدمی بردارم.

وی درباره مجموعه آثاری خود برای حضور در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، افزود: در نمایشگاه سوم لباس عاشورایی، بیشتر بر روی چاپ سمبل ها والمان ها روی پارچه به صورت تی شرت آثاری ارایه دادم و در بخش لباس اسلامی مانند چادر سعی کردم بجای چاپ نوشته بیشتر از حروف باخطاطی های مختلف استفاده کنم وسعی کردم بر روی چادرهابا تکیه بر نقوش و رنگ ها، جلوه های عاشورایی را نمایان تر سازم.

این طراح و کارآفرین لباس های عاشورایی تصریح کرد:واقعه عاشورابه دلیل اتفاقات زیادی که درآن وجود دارد زمینه بسیارخوبی را برای طراحی لباس عاشورایی توسط طراحان فراهم کرده است . ماایرانی ها میدانیم که پیام امام شهیدمان که فرموده اند" اگردین ندارید آزاده باشید" مختص همه مردم آزادی خواه جهان است واین پیام را می توان در قالب لباس های مختلف عاشورایی، به جهان صادرکرد.

تلقانی خاطرنشان کرد: درچندمدل لباسی که برای شرکت درنمایشگاه عاشورایی طراحی کردم بیشتراز المان های دوران کودکی ام مانند پنجره فولاد، گره زدن پارچه های سبز به منظور دخیل بستن، تصویری ازقامت سرو،پر بر روی علم های عزاداری،الهام گرفتم وهمه المان هارا بر روی پارچه، بخصوص چادر پیاده کردم.

وی بابیان اینکه برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی یک نیازاصلی برای تامین زائقه مردم بخصوص قشرجوان امروزاست، در ادامه افزود: از زمان برپایی اولین نمایشگاه مد ولباس ازسوی کارگاه ساماندهی مد ولباس کشور تاکنون، شاهد استقبال چشمگیر مردمی بوده ایم به طوری که توجه مسئولین را به این نکته مهم معطوف کرده است که حوزه مد ولباس، دو حوزه مهم "فرهنگ" و"اقتصاد" را فعال تر می کند.

این طراح لباس عاشورایی واسلامی ادامه داد: نمایشگاه لباس عاشورایی و نمایشگاه هایی ازاین قبیل، ویترین تلاش ها و فعالیت های طراحان و مسئولان عرصه فرهنگ و هنر مد ولباس است که همه برای ارایه ایده های خلاق و کاربردی در زمینه مد ولباس وارایه الگویی متناسب با تاریخ،فرهنگ وعرف جامعه ایرانی اسلامی، درتکاپو، تلاش و رقابت هستند.

وی نیاز اصلی طراحان را توجه و حمایت عنوان کرد و گفت:یکی از مشکلات اصلی طراحان؛ تامین فضاومکان مناسب برای حضور در نمایشگاه های مد و لباس باهدف تعامل با مردم است که مسولان باید در جهت حمایت معنوی ازطراحان و تامین فضای مناسب برای آنهاگام بردارند.

طراحان احتیاج به فضایی دارند تا بتوانند دربخش مدولباس ایرانی اسلامی سبک سازی کنند.

وی بابیان اینکه یک طراح باید دربین مردم باشد وهنرهایش را در معرض دید عموم قراردهد تاکید کرد: طراحان همه زائقه قشرهای مختلف جامعه اعم اززنان، مردان، کودکان،نوجوانان، جوانان و سالمندان را می دانند، فقط فضای مناسبی برای ارایه آثار و فروش محصولات خود را ندارند.

مدیر برند" کیمیای سحر " خاطرنشان ساخت: هنگامی که نمایشگاهی برگزار می شود و رسانه هابا اطلاع رسانی دقیق آثارطراحان لباس را به مردم معرفی می کنند،دیگرشاهد گمنامی یک طراح نیستیم بلکه عموم مردم جامعه باحضور دریک نمایشگاه، طراح وآثارش را می شناسند. وی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد: وزارت ارشاد باید فضاهای مناسبی را برای شناساندن آثار هنرمندان عرصه مد ولباس اختصاص دهدتا آنها بتوانند با مردم درطول سال به طور دائم در ارتباط باشند وآثارشان را عرضه کنند.اگر چنین شود درپی این حمایت، اشتغال زایی درجامعه اتفاق خواهد افتاد.عرصه مد ولباس هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی باعث پیشرفت صنعت کشور و رونق بازارهای داخلی وخارجی پوشاک ایرانی واسلامی می شود.

وی نبود یک "برند مشخص" درحوزه مد ولباس رایکی از مشکلات عرصه مد ولباس عنوان کرد و افزود: برند سازی در عرصه مد ولباس زمانی اتفاق می افتد که نمایشگاه های مدولباس با عناوین مختلف مانند نمایشگاه اقوام، نمایشگاه مد ولباس فجر، نمایشگاه لباس عاشورایی و... به صورت دائم برگزار شود تاطراحان با ایده های خلاقی که دارند هنرهای خودرا بر روی لباس به مردم نشان دهند.

وی حمایت مردمی را در برند سازی مد ولباس کشور مهم دانست و تصریح کرد: هرطراح برای موفقیت در کارش به حمایت مردمی نیاز دارد. برای اینکه متوجه بشوید مثالی میزنم. درتهران یک "مرکزپوشاک اسلامی گل یاس" دایراست .چندین سال پیش تعدادی طراح به این مرکز دعوت شدند وفعالیت خودراآغاز کردند.اگرچه این مرکز، چندان مرکز توانایی نیست اما برای مردم شناخته شده است که اگر به این مرکز خرید مراجعه کنند می توانند با هرسلیقه ای که دارند پوشاک ایرانی اسلامی موردنظرشان را تهیه کنند.باید بگویم پاساژهای زیادی درسطح کشور و تهران داریم که هنوزمدیریت نشده اند،به نظرم اگر الگوهای درستی را با مدیریت کارشناسان این حوزه انتخاب کنیم تابتوانند همه پاساژهای خرید سطح کشور را ارزیابی ،مدیریت و به مردم معرفی کنند.

وی با بیان اینکه برندسازی در حوزه مد ولباس تنها با حمایت مردم اتفاق خواهد افتاد، در ادامه گفت:طراح به همراه اثری که خلق کرده باید به مردم معرفی شود تاازحمایت مردم بهره مندشود.

وی با بیان اینکه در طراحی وعرضه یک مدل مناسب لباس عاشورایی نباید از کیفیت پارچه غافل شد ، افزود: پارچه های داخلی باید استاندارد و کیفیت لازم برای دوخت را داشته باشند.اگر طرحی در نمایشگاه لباس عاشورایی برای تولید انبوه برگزیده شود تولید کننده وطراح باید ازپارچه هایی استفاده کنند که کیفیت بالایی داشته باشد .درحال حاضر در زمینه پوشش چادر، پارچه هایی که در بازار مشاهده می کنیم بیشتراز کشورچین و کره است.با توجه به شعار سال حمایت از کالای ایرانی طراحان باید ازتولیدات پارچه کارخانه داران داخل استفاده کنند.شناخت زائقه مردم،طراحی پارچه در زمینه تولیدات لباس عاشورایی بسیار مهم است.

این طراح لباس عاشورایی با تاکید براینکه نمایشگاه های مد و لباس باید به عنوان "برند" شناخته شود بیان کرد: دربخش عفاف وحجاب، دونمایشگاه بسیارتاثیرگذار و شناخته شده هرساله برگزارمی گردد.یکی نمایشگاه عفاف وحجاب درماه مبارک رمضان درمصلی امام خمینی(ره) ودیگری دربوستان گفتگواست که احتیاج به تبلیغ ندارد زیرا زمان و مکان آن برای مردم جاافتاده است.مردم حتی از شهرستان های مختلف کشوربرایرخرید از نمایشگاه عفاف و حجاب به مصلی امام خمینی (ره) می آیند. این نمایشگاه، تبدیل به یک برند مشخص شده است که مردم آن را می شناسند.

وی با بیان اینکه لباس حاصل عقل و دانایی است، خاطرنشان ساخت: «احیای دوخت های سنتی» یکی از ایده هاو آرزوهای من به عنوان یک طراح لباس عاشورایی است. چراکه این هنر درکشورهای خارجی مسلمان بسیار اشتغال زا و پرطرفدار است.احیای دوخت های سنتی در کشور از جمله هنرهای مهمی است که در اشتغالزایی زنان بسیار موثر است به عنوان مثال دوخت های سنتی زنان بلوچی استان سیستان و بلوچستان که هنرمندانه بر روی لباس، سوزن می زنند و طرح های جالبی را خلق می کنند، به دلیل فقری که در این استان حاکم است این هنر می تواند سهم عمده ای را در تولید وصادرات لباس های ایرانی اسلامی واشتغالزایی زنان این استان به خود اختصاص دهد.

تلقانی در پایان با اشاره به "فشن اسلامی" و ناشناخته بودن آن در ایران خاطرنشان ساخت: "فشن اسلامی"یکی از موضوعاتی است که کسی درکشور آن را نمی شناسداما در کشورهای مسلمان همچون اندونزی و ترکیه شناخته شده است .این کشورها درزمینه "فشن اسلامی" نمایشگاه های متعددی برگزار می کنند و برند های موجود در این حوزه را تبلیغ می کنند.به نظرم باید تبلیغاتی در این حوزه نیز صورت بگیرد.



کلمات کلیدی


captcha