دولت سیزدهم، رابطه «دولت» با مردم را ترمیم کرد

امروز با نگاهی به ۱۰۰ روز تصدی دولت از سوی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، با اطمینان می توان برداشتن فاصله میان دولت وملت را مهم ترین توفیق رئیس جمهوری و دولت او دانست.


محمدکاظم انبارلویی/ فعال سیاسی


امروز با نگاهی به ۱۰۰ روز تصدی دولت از سوی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، با اطمینان می توان برداشتن فاصله میان دولت وملت را مهم ترین توفیق رئیس جمهوری و دولت او دانست. سفرهای استانی رئیس جمهوری  تحولی اساسی در برداشتن این فاصله بود وتفاوت های زیادی با سفرهای رؤسای جمهور در گذشته داشت. ارتباط با طیف های متنوعی از اقشار جامعه، از کارآفرینان و تولیدکنندگان تا کارگران و عشایر، نه تنها پیوند میان دولت و شخص رئیس جمهوری با مردم را قوی و مستحکم کرد، بلکه سبب ارتباط رو در روی رئیس جمهوری با اقشار مختلف مردم شد.

در ادامه، صدور دستورات لازم از سوی رئیس جمهوری به مسئولان اجرایی، گام فوق العاده بزرگی در حل مشکلات مردم و ترمیم و پررنگ کردن جایگاه دولت برای مردم بود.ترمیم یا برداشتن فاصله دولت-ملت را از این رو می توان یکی از مهم ترین دستاوردهای آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم محسوب کرد که دولت گذشته وعده های بسیاری به مردم داده بود اما به آن‌ها جامه عمل نپوشانید و این امر آسیب جدی به اعتماد مردم به دولت وارد ساخت. در زمینه سیاست خارجی نیز عضویت ایران در سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای، ترمیم روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و تغییر نگاه دیگر کشورها به ایران دستاوردهای مهم دیگر دولت در ۱۰۰ روز نخست فعالیت آن بود.

نقطه عطف در سیاست خارجی این مساله بود که رئیس جمهوری و دولت او، نه تنها برجام را به سفره مردم گره نزدند، بلکه آن را در یک فاز مطلوب و مفید پیگیری و دنبال کردند. نشان دادن این مساله به دولت های بدعهد غرب که اساسا دولت جمهوری اسلامی ایران عجله ای برای مذاکرات ندارد، یک اتفاق مثبت دیگر در این ۱۰۰ روز بود. زیرا این رویکرد سبب شد امریکا و اروپایی هایی که همواره بر مواضع خصمانه خود علیه ملت ایران اصرار دارند، به سمتی هدایت شوند که اساسا آنان با اصرار به دنبال آغاز مذاکرات باشند.

نکته مهم دیگر، غلبه سیاست و راهکارهای موثر دولت بر ویروس کرونا و تضمین سلامت مردم بود که سبب شد دولت بتواند ضمن تسریع روند واردات واکسن و انجام واکسیناسیون، بر پیک پنجم کرونا نیز غلبه کند؛ امری که به نوبه خود توانست رضایت و مطلوبیت خاصی را از سوی مردم جلب کند. به رغم همه این دستاوردها، باید به این مسأله نیز اشاره کرد که آنچه امروز دولت با آن رو به رو است، مسأله معیشت و حل مشکلات اقتصادی مردم است. همگان می دانند که دولت و مجلس، چه به صورت مجزا و چه به صورت هم افزا، در حال تنظیم تدابیری برای حل این مشکلات هستند.

مردم نیز با تکیه بر عزم و گره گشایی هایی که در ۱۰۰ روز گذشته از دولت و رئیس جمهوری دیده اند، انتظار دارند که اتفاقات خوب در بازار رخ داده و ثبات اقتصادی ایجاد شود و در سایه این ثبات دولت بتواند مشکلات اقتصادی را یکی پس از دیگری حل کند.


کد خبر : 400 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۱/۳۰