طرح پیشنهادی خرید و فروش اشیاء تاریخی در مجلس

منوچهر لطفی رییس انجمن مجموعه داران ایران دربارۀ طرح مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» اظهار داشت: اموال تاریخی کشور شناسنامه و هویت مردم آن کشور است. و به هیچ وجه قابل خرید و فروش نیست و تنها بحث ارزش مادی آنها در بین نیست.


به گزارش جامعه ایده آل ؛مهندس منوچهر لطفی رییس انجمن مجموعه داران ایران دربارۀ طرح مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» اظهار داشت: اموال تاریخی کشور شناسنامه و هویت مردم آن کشور است. و به هیچ وجه قابل خرید و فروش نیست و تنها بحث ارزش مادی آنها در بین نیست.

وی ادامه داد: ما در زمینه حفظ آثار و اموال فرهنگی، هنری و تاریخی قانونی داریم که در مرداد هزار و سیصد و هشتاد و چهار به تصویب هیئت وزیران رسیده و وزارت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها دستورالعمل اجرایی این طرح را چند سال پیش به هیئت وزیران ارجاع داده است و به نظر این انجمن یکی از مترقی ترین قوانین اشیاء تاریخی در جهان است. به این صورت که تمام مجوزهای اعمال قانون حفظ و نگهداری از اموال فرهنگی و هنری را تبیین کرده است و همه ملزم به تبعیت از این قانون هستیم.

وی یادآور شد: جای تعجب است که مجلس محترم بدون اینکه موارد قانونی این موضوع را در نظر بگیرد و تحقیقات کارشناسی داشته باشد، این طرح را در مجلس مطرح میکند و باید قبل از طرح این موضوعات به قانونی که وجود دارد و به صراحت مشخص کرده است که دولت مالکیت اموال باستانی را در دست دارد و هیچ شخصی نمیتواند آنها را نگهداری کند، اشاره کند و تاکید کند که این اشیا باید در موزه‌های دولتی نگهداری و حفاظت شوند.
وی افزود: در کنار اشیاء باستانی، اشیایی وجود دارد که مربوط به صد الی دویست سال اخیر هستند که تملک آنها مجاز است و طبق نظر انجمن مجموعه داران ایران این دسته از اشیاء مجاز نباید از کشور خارج شده و باید در مجموعه‌های شخصی و موزه‌های خصوصی نگهداری شوند و به ثبت میراث فرهنگی برسند تا برای نسل‌های بعدی حفظ و نگهداری شود.

لطفی ادامه داد: وقتی روی اشیاء مجاز تا این اندازه حساسیت وجود دارد دیگر جایی برای خرید و فروش اشیاء تاریخی وجود ندارد و ما مجموعه داران به عنوان میراث بانان کشور توانسته‌ایم این اشیا را با جان و دل نگه داریم و بعد به یکباره میبینیم در مجلس بحث خرید و فروش آثار مطرح میشود که بسیار جای تعجب و شگفتی و نگرانی دارد و من امیدوارم که نمایندگان فهیم مجلس هرگز به این طرح رأی ندهند و مردم و مسئولان کوشا و هوشیار باشند و قوانین موجود را بدرستی اجرا کنند.

رئیس انجمن مجموعه داران ایران متذکر شد: مجموعه داران کشور بخشی از جامعه ایران هستند که بدون چشم‌داشت و بدون انگیزۀ مالی و تجاری با ذوق تمام و عاشقانه این اشیا را با هزینه‌های شخصی خود حفظ و نگهداری میکنند و اغلب این آثار در موزه‌های خصوصی نگهداری میشوند.
وی در پایان گفت: خوشبختانه با قانون اعطای مجوز موزه‌های خصوصی از سوی اداره کل موزه‌ها این امکان وجود دارد که این اشیا در موزه‌های خصوصی نگهداری شده و به نمایش درآیند و برخی از مجموعه داران نیز مجوزهای لازم را برای نگهداری این اشیاء مجاز در منزل شخصی‌شان اخذ کرده و امروز مجموعه داران کشور افتخار میکنند که اشیاء فوق را ثبت میراث فرهنگی کنند تا علاوه بر اینکه حفظ شوند از سرقت نیز در امان مانده و وراث این اشیا را تقسیم نکنند و چنین انگیزه‌هایی در مجموعه داران آنها را به عنوان میراث بانان و حافظان آثار فرهنگی، هنری و تاریخی پیشقدم کرده است.


کد خبر : 66981 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ || دسته بندی : رسانه و مطبوعات