مصطفی محسنی:

مجسمه عروج را متاثر از سرو طراحی و خلق کردم

مصطفی محسنی گفت: فرم سرو به گونه ای است که همواره سرش رو به بالاست و گویی به خداوند اشاره دارد و هرگز هیچ عاملی سر او را خم نمی کند. گویی سرو همواره در حال ستایش خداوند است و به نظرم بهترین نمادی بود که می توانستم از آن برای خلق مجسمه عروج بهره بگیرم.


 مصطفی محسنی درگفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جامعه ایده آل اظهارداشت : من در سمپوزیوم مجسمه سازی گل گهر مجسمه عروج را ساختم. این اثر را متاثر از سرو خلق کرده ام و سرو درختی ایرانی و نمادی از آزادی پایداری و زندگی است و ویژگی که دارد هرگز هیچ عاملی نمی تواند مسیر او را تغییر دهد و او را به کج یا راست منحرف کند و یا سرش را خم کنم. از این رو زمانی که قصد  داشتم مجسمه عروج را خلق کنم به این موارد توجه داشته ام.
او افزود: فرم سرو به گونه ای است که همواره سرش رو به بالاست و گویی به خداوند اشاره دارد و هرگز هیچ عاملی سر او را خم نمی کند. گویی سرو همواره در حال ستایش خداوند است و به نظرم بهترین نمادی بود که می توانستم از آن برای خلق مجسمه عروج بهره بگیرم.
این عضو انجمن هنرمندان مجسمه سازان ایران ادامه داد: من در برخی از مجسمه هایی که تاکنون خلق کرده ام به سمبل ها و موتیف های اصیل ایرانی توجه داشته ام. در مجموعه «مسیر سبز» که در چهار سال اخیر به آن پرداخته‌ام و ایده اصلی آن مربوط به دست بافته‌های کرمانج‌های خراسان است، موتیفی وجود دارد که نماد روشنایی است و من با الهام از این نقش، مجموعه آثار خود را شکل داده‌ام.
محسنی درباره انتخاب متریال کارش گفت: همیشه متریال آثار خود را با توجه به ایده‌ای که دارم انتخاب می‌کنم ومجسمه «عروج» را نیز با توجه به ایده و سمپوزیومی که در آن شرکت کرده ام با سنگ خلق کرده ام. امیدوارم اثرم در محیطی مناسبی جانمایی شود تا مخاطب به راحتی بتواند با مجسمه ام ارتباط برقرار کند و روی او تاثیر بگذارد.
محسنی درباره رقابتی نبودن سمپوزیوم مجسمه سازی گل گهرگفت: به نظرم بهتر دوسالانه ها و سمپوزیوم ها  به صورت غیر رقابتی برگزار شوند. چون بیشتر شرکت‌کنندگان یکدیگر را می‌شناسند و با هم دوست هستند و معمولاً زمانی که انتخاب و معرفی آثار برگزیده صورت می‌گیرد جبهه‌گیری‌هایی به وجود می‌آید و انتخاب‌ها را زیر سوال می‌برد. اگر در جامعه ما منتقد حرفه‌ای وجود داشت که آثار را تحلیل کند و دلیل انتخاب شدن آنها را به شکل دقیق و قابل قبول بیان کند، برگزاری رویداد رقابتی و انتخاب آثار برگزیده می‌توانست با استقبال هنرمندان مواجه شود، اما زمانی که چنین شرایطی را نداریم به نظرم بهتر آن است که رویدادها غیر رقابتی باشد و یا تعدادی از آثار با توجه به پتانسیلی که دارند مورد تقدیر قرار بگیرند.
این مجسمه ساز جوان ادامه داد: یکی از مهم ترین ویژگی های سمپوزیوم ها این است که همه مجسمه سازها با هم کارشان را شروع می کنند و از صفر تا 100 یک مجسمه در حضور مخاطبان شکل می گیرد و چون هنرمندانی که در سمپوزیوم شرکت می کنند همه حرفه ای هستند، کار کردن در کنار آن ها لذت بخش است و به نوعی فرصتی فراهم می شود که با شیوه کار یکدیگر نیز آشنا شویم.
او درباره سمپوزیوم مجسمه سازی گل گهر گفت: به نظرم سمپوزیوم مجسمه سازی گل گهر یکی از حرفه ای ترین رویدادهای هنری است که در آن شرکت کرده ام و در این رویداد سنگ و ابزار خوبی در اختیار مجسمه سازان قرار گرفته شده است و تیم اجرایی از هر نظر حرفه ای هستند. امیدوارم این رویداد تداوم داشته باشد و در دوره های آتی شاهد بین المللی شدن آن باشیم.
او افزود:من فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی از دانشکده هنرهای زیبا هستم و از سال 1392 تاکنون تمرکزم را بر روی مجسمه سازی گذاشته ام و در این مدت در7 سمپوزیوم‌ شرکت کرده ام که برخی از این سمپوزیوم ها سنگ بوده اند و آثارم به  نمایشگاه‌ها و بینال های مختلفی راه پیدا کرده اند.


کد خبر : 60012 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۶/۲۵ || دسته بندی : تئاتر و هنر های تجسمی