بزرگداشت اندیشمند شریف دکتر روستا آزاد در همایش "دانشگاه و حکمرانی"
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 02:41:27


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 79170 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۷/۱۷ ۱۱:۱۵                 آموزش عالی و فناوری

با حضور جمعی از مسئولین عالی رتبه کشوری؛

بزرگداشت اندیشمند شریف دکتر روستا آزاد در همایش "دانشگاه و حکمرانی"


همایش "دانشگاه و حکمرانی" با حضور جمعی از مسئولین عالی رتبه کشوری به مناسبت یادبود اولین سالگرد درگذشت استاد فقید دکتر روستا آزاد در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد


بزرگداشت اندیشمند شریف دکتر روستا آزاد در همایش "دانشگاه و حکمرانی"

به گزارش جامعه ایده آل، اولین همایش دانشگاه و حکمرانی روز یکشنبه 16 مهرماه 1402،  با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و دانش بنیان رئیس جمهوری و جمعی از استادان و پیشکسوتان دانشگاهی به منظور یادبود دکتر رضا روستا آزاد ریاست اسبق دانشگاه صنعتی شریف و رئیس فقید اندیشکده حکمـرانی شریـف در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

 

با ترکیب دانشگاه و حکمرانی یک سرنخ ایجاد کرده و به دستاوردهای جدیدی خواهیم رسید

در این مراسم که حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس تبلیغات اسلامی و دکتر ذوالقدر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشتند، ابتدا دکتر جلیلی ضمن خیرمقدم به حضار، به ویژه خانواده زنده یاد دکتر رضا روستاآزاد و گرامیداشت یاد این استاد فقید گفت: از دست اندرکاران این همایش که به مناسبت اولین سالگرد درگذشت استاد اندیشمند دکتر رضا روستا آزاد برگزار شده است  قدردانی می‌کنم .

وی افزود: این برنامه باعث مباهات است و امیدوارم در سال‌های آینده نیز استمرار داشته باشد با ترکیب دو مقوله مهم دانشگاه و حکمرانی یک سرنخ جدید را در دانشگاه ایجاد می‌کنیم و با ادامه آن به دستاوردهای جدیدی که حاصل تعامل علم، دانش و حکمرانی است خواهیم رسید.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: سپاسگزارم و طلب علو درجات برای کسی دارم که حتی در دوران بیماری بدون توجه به توصیه اطرافیان برای استراحت، گفت شاید استراحت چندسال به زندگی دنیوی من اضافه کند ولی ترجیح می‌دهم بجای عمر طولانی‌تر انسانی اثرگذار باشم. این جمله نشان از روح بزرگوار ایشان داشت که بی‌دریغ تلاش خود را کرد تا در مسیر اسلام و حکومت اسلامی گام‌های موثری بردارد.

کل دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد

دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم روستا آزاد، گفت: خوشحالم در جمع شما دانشجویان و استادان و برای نکوداشت استاد بزرگ و فرزانه مرحوم روستا آزاد هستم. در حوزه مدیریت و حکمرانی، دکتر روستا آزاد موضوعات مهم را تا لحظه حیات‌شان پیگیری کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی ها یا فهم درستی از جایگاه مقوله حکمرانی ندارند یا می‌خواهند از آن برای مقاصد سیاسی خودشان استفاده کنند برای همین حکمرانی را مساوی با نظام سیاسی می‌دانند. در نظام سیاسی می‌توان جنبه‌های مختلفی از حکمرانی را اجرا کرد.

دکتر قالیباف تاکید کرد: بهترین الگوی حکمرانی برای ما آن حکمرانی است که منطبق بر آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد.

وی با اشاره به لزوم کارآمد سازی حکمرانی، افزود: راه کار آمد‌سازی حکمرانی مردمی‌سازی است، مردم سالاری دینی بدون مردمی سازی شکست می‌خورد چون سازنده حکمرانی است و حکمرانی بدون مردم کارآمد نخواهد بود اما نباید با خصوصی‌سازی اشتباه شود. مردم یعنی همه مردم نه فقط عده‌ای خاص که با ما هم حوزه هستند را در نظر بگیریم.

دکتر قالیباف تاکید کرد: اگر الگوی شیوه‌های حکمرانی ما از نظریه و نظام سیاسی فاصله بگیرد کارآمدی خود را از دست می‌دهد. مرزبندی ما با سیاست‌مداران جداست و ما معتقد به مردم سالاری دینی ذیل جمهوری اسلامی هستیم که برگرفته از دین و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. بر این اساس ما هر گونه مردم سالاری که به تحقق دین کمک نکند را مردود می‌دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که حکمرانی ایمانی و انقلابی همه مردم را شامل می‌شود و نه تنها انقلابیون را؛ حکمرانی از نظر امیرالمومنین یعنی حاکم در خدمت همه مردم باشد ما تا بن دندان باور داریم که انقلاب اسلامی ایران ماهیت فرهنگی داشته است. حکمرانی مناسب آن نمی‌تواند فرهنگ پایه نباشد منظور از فرهنگ یعنی دیده شدن جنس فرهنگ در همه حوزه ها.

دکتر قالیباف اضافه کرد: ما حتی برای پروژه‌های عمرانی هم طراحی فرهنگی داشته باشیم و سپس پیوست عمرانی و اقتصادی و غیره در آن جاری شود. هنوز بعد از ۴ دهه رد پای فرهنگی را در حکمرانی نمی‌بینیم و در برنامه هفتم تلاش‌کرده‌ایم این موضوع دیده شود.

وی افزود: در هر کاری بدون حضور مردم کارآمدی یک سراب است و در دوره‌هایی از تجربه حکمرانی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت خیلی حرف زده می‌شد. امروز باید بدانیم کل دانشگاه در خدمت حکمرانی باشد و دستگاه حکمرانی هم موظف است طبق نقشه راه دستگاه علم حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این بال دیگر حکمرانی در بخش‌های عمرانی و اقتصادی به شمار می‌رود و حرکت بدون این دو بال محال است. وقتی حرف از حکمرانی می‌زنیم از دو موضوع تشخیص علمی و تصمیم سیاسی سخن می‌گوییم که ترکیب این دو یک تاثیرگذاری را در کشور در دستگاه‌های محتلف حکمرانی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در سال‌های دهه ۹۰ به حکمرانی علم محور توجهی نشد هرچند دستگاه حکمرانی ما در پهنه داخلی طراحی می‌کند اما نباید نگاهش به افق داخل محدود شود و باید درک فرامرزی از حکمرانی داشته باشیم وگرنه حتی موفق به مهار تهدیدها نخواهیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کل دانشگاه باید در خدمت مردمی سازی و کارآمدسازی حکمرانی باشد، گفت: دستگاه حکمرانی کشور موظف است طبق نقشه راهنمای نهاد علم پیش برود.  توانمند سازی حکمرانی یعنی این که پای مردم را به جنبه‌های مختلف حکمرانی باز کنیم.

وی افزود: باید درک فرامرزی از حکمرانی داشته باشیم و گرنه موفق به مهار تهدیدها و استفاده از فرصت‌ها نخواهیم شد. مردم سالاری پشت‌گرم به دین است و بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است.  هرگونه مردم سالاری که به تحقق دین کمک نکند را مردود می‌دانیم. هر گونه فهمی از دین که مردم سالارانه نباشد را مخدوش می‌دانیم.

دکتر قالیباف گفت: مردم سالاری دینی بدون مردمی سازی شکست می خورد. هیچ نظامی به اندازه جمهوری اسلامی مورد تهاجم قرار نگرفته است پس طبیعی است در مورد این حملات از خود واکنش نشان دهیم.

وی افزود: دشمن هم خوب می داند ما فقط نمی‌خواهیم بمانیم بلکه می‌خواهیم رشد کنیم. در عرصه نظامی و علمی دستاوردهایی داریم که موجب چشم روشنی است و باید در بقیه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی پیشرفت مضاعف داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید با شجاعت نقاط ضعف را بپذیریم و با عقلانیت آن ها را به نقطه قوت تبدیل کنیم. مهم‌ترین چالش امروز ما حکمرانی و مدیریت درست در کشور است. ما معتقد به مردم سالاری دینی و ملتزم به جمهوری اسلامی هستیم؛ این مرزبندی ما با سیاسی کاران و سیاسی بازان است.

مجلس بر اجرای کامل قانون جهش تولید دانش بنیان نظارت کند

دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه محقق نمی‌شود بلکه با قانون محقق خواهد شد، گفت: یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان بود؛ این قانون سند افتخاری برای مجلس یازدهم است و باقی می‌ماند. همچنین منشأ ثمرات زیادی خواهد بود مشروط به اینکه همه بندهای آن اجرا شوند. داشتن قانون خوب کافی نیست و باید کامل اجرا شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دکتر روستاآزاد برای تعالی و پیشرفت علم کشور افزود: این اقدام مبارک دانشگاه صنعتی شریف در گرامیداشت یاد و خاطره این استاد بزرگوار کشور، در راستای فرهنگ سازی است که ما قدر کسانی را که برای پیشرفت کشور عمر خود را صادقانه صرف می کنند، بدانیم و این فرهنگ به نسل‌های بعدی منتقل شود.

وی افزود: یک جامعه دانا که در آن علم، عقل و قانون مبنای پیشرفت است، در بستر زیست بوم مناسب رشد می‌کند و این مراسم در راستای توسعه فرهنگی علی الخصوص در جامعه دانشگاهی است. فرهنگ دانشگاهی ویژگی‌های خاص خود را دارد و با جامعه عموم متفاوت است. تمام رفتارهای جامعه دانشگاهی بر مبنای عقل و ایمان و دانش است. تمام این ویژگی‌ها در شخصیت جامع الاطراف مرحوم دکتر روستاآ زاد جمع بود و شبکه ای از فضایل را داشت.

وزیر علوم یکی از آرزوهای زنده یاد دکتر روستاآزاد را توسعه علم نافع و اثرگذاری دانشگاه در جامعه عنوان و تصریح کرد: دکتر روستاآزاد معتقد بود در مدیریت‌های اجرایی باید هر چه بیشتر از جامعه دانشگاهی بهره برده شود. امروزه جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف اعم از تولید دانش و خلق ثروت از علم در دنیا پرچمش بالاست و در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد البته ما انتظار بیشتری داریم اما مسئولان درجه اول کشور و رهبر معظم انقلاب در کمتر سخنرانی از ایشان می‌بینیم که حمایت از علم و دانش مطرح نباشد. رئیس جمهور نیز همین دیدگاه را دارد که فرصت ویژه‌ای در اختیار جامعه دانشگاهی می‌گذارد که جامعه داناتر و دیندارتری تحویل دهیم.

دکتر زلفی گل اضافه کرد: دکتر روستاآزاد معتقد بود جامعه دانشگاهی تلاش کند که نسل‌های بعدی از نظر دانش و دیندار بودن از نسل‌های قبل سرآمدتر باشند و این وظیفه سنگینی بر دوش جامعه دانشگاهی است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم خداوند کمک کند رفتار و منش دکتر روستاآزاد در جامعه دانشگاهی جاری و ساری شود.

طراحی جایزه‌ای با نام دکتر روستا آزاد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با یادی از دکتر روستاآزاد به عنوان سرمایه‌های کشور، خواستار طراحی جایزه‌ای با نام دکتر روستاآزاد با هدف گرامیداشت و زنده نگه داشتن جریان علم و پژوهش شد.

دکتر دهقانی گفت: من ۲۷ ساله بودم که هیئت علمی دانشگاه شریف شدم. دکتر روستاآزاد در آن زمان معاون پژوهشی دانشگاه شریف بود و از من خواست مسئولیت برگزاری همایش‌های دانشگاه را بر عهده بگیرم. وی افزود: دکتر روستاآزاد انسان بسیار مهربان و گشاده آغوشی برای همه بود، تواضع و خاکساری وی از ویژگی‌های شاخص ایشان بود.

دکتر دهقانی ادامه داد: وی بیش از ۲۰ سال قبل مفاهیمی همچون نفوذ جریان فناوری به دانشگاه و ترویج تبدیل علم به ثروت را مطرح می‌کرد. در آن زمان چیزی به اسم معاونت علمی فناوری و عرصه دادن به دانش بنیان‌ها اصلا مطرح نبود.

معاون رئیس جمهور بزرگترین ویژگی مرحوم دکتر روستاآزاد را خستگی ناپذیری ایشان عنوان و اظهار داشت: تمام تلاش ایشان این بود که تمام کاری را که می‌کند برای خدا باشد و برای خدا زندگی کردن در زندگی و رفتار و منش وی موج می زد.

وی بیان کرد: سرمایه‌های کمی در کشور داریم که با این درخشش فعالیت داشته باشند؛ جای آن دارد که بنیادی حول منش و رفتار ایشان ایجاد و جایزه‌ای با نام دکتر روستاآزاد برای گرامیداشت و زنده نگه داشتن جریان علم و پژوهش ایجاد شود.

طوفان‌الاقصی نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونیستی است

دکتر محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک پیروزی‌های اخیر فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها اظهار کرد: این عملیات طوفان عملیاتی خاص و نقطه عطفی در مقاومت فلسطینیان بعد از ۷۵ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی است.
وی افزود: دیروز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود که در تاریخ مبارزات فلسطین ثبت می‌شود و بعد از آن هم بی‌تردید اسراییل را فتح خواهد کرد و این عملیات نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونیستی است که در ۷۵ سال اخیر عملیاتی با این وسعت اتفاق نیفتاده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این حجم فرار شهرک نشینان بی‌سابقه است و فرار ذلت بار صهیونیست‌ها چیز جدیدی بود، ادامه داد: نکته دیگر حمله نیروهای مقاومت بود و صهیونیست ها این بار از موجودیت خود دفاع کردند در حالی که در عملیات‌های گذشته همواره این صهیونیست‌ها بودند که حمله می‌کردند؛ لذا به نظر می رسد حوادث جاری در فلسطین اتفاقات جدیدی است و نقطه آغاز سقوط رژیم صهیونسیتی محسوب می شود.

دکتر ذوالقدر اظهار کرد: اگر این عملیات‌ها ادامه یابد، صحنه به گونه دیگری رقم می‌خورد و امید است خداوند این عملیات را آغازی بر اتمام بقای رژیم صهیونیستی قرار دهد.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می شود، بالاترین سیاست های اجرایی و حکمرانی نظام محسوب می شود؛ این سیاست ها، تعیین چارچوب هایی برای اداره کشور است که تاکنون ۳۷ سیاست کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و در دست اجراست، اما برای تعیین این سیاست‌ها به همکاری بخش‌های علمی اعم از دانشگاه و حوزه نیاز داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست های جدیدی در حال تدوین است، اضافه کرد: مجمع تشخیص در حال بازنگری و روزآمدسازی سیاست‌های کلی نظام در حوزه های مختلف است از این رو دست کمک به همه بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی کشور دراز می‌کنیم تا به این پویش بپیوندند و در امر سیاست گذاری‌های کلان، تعیین شیوه‌های اجرا و حتی تنظیم قوانین ایفای نقش کرده و به پیوند بین علم و سیاست گذاری کمک کنند.

روایت مجاهدت و سلوک شخصیت بزرگ دکتر روستا آزاد دِینی بر ما و تکلیفی بر نخبگان و جوانان است

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی ضمن تقدیر و بزرگداشت زنده یاد دکتر روستا آزاد وی را انسانی فرهیخته خواند و گفت: کسانی که روایت تاریخ را می‌نویسند باید یک تاریخ شفاهی عالمانه روی سطوح زندگی این مرد بزرگ و اندیشمند، دانشمند و مجاهد آماده کنند. گام‌هایی که در زندگی ایشان طی شد متکون این شخصیت بزرگ، جدا جدا اثر داشت. از تحصیل جدی داخل و خارج کشور، از اهتمام به صنعت، از تجربه دوره حیات طلبگی و رزمندگی و اهتمام به پژوهش و سبد دانش بنیان، از اهتمام ایشان به فناوری و تاسیس مراکزی برای رشد و تعالی دانشگاه صنعتی شریف که از برنامه‌های جدی زندگی ایشان بود و یک منظومه شخصیتی ساخت. حیف است این‌ها یکجا دیده نشود.

وی افزود: طبق نظر دکتر روستاآزاد هر چیزی که بتواند به اصلاح حکمرانی کمک کند باید جدی گرفته شود. زنده یاد دکتر روستا آزاد مبدا تحول در حکمرانی را دانشگاه می‌دانست. اهل مطالعه و صاحب اندیشه بود. در حوزه علم و دانش و دانشگاه، نسبت به دین تاکید داشت و دانشگاه را محل پیوند ایمان و دانش می‌دانست.

حجت الاسلام قمی در ادامه گفت: ایشان غیرتمند، دردمند، دارای شخصیت ستودنی بود. دانشمندی که فقط به نوشتن و گفتن بسنده نمی‌کرد و دنبال پیگیری و تحقق بود. خداوند روح ایشان را با اولیا محشور کند.

وی افزود: ما در قبال شخصیت ایشان مدیون هستیم. زحمات و خروجی ایشان فتح الفتوح بود، دردمندانه فکر می‌کردند. امثال بنده یک تکلیف داریم آن هم روایت مجاهدت و سلوک این شخصیت بزرگ که دِین ما به ایشان است و بر نخبگان و جوانان این یک تکلیف است.

گفتنی است اعطـای نشــان ملـی یونسـکو به خانواده استاد فقید و رونمــایی از کتـاب و جایزه "دکتر رضـا روسـتا آزاد" از جمله برنامه‌های این همایش بود.

 



کلمات کلیدی


captcha