جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومی‌گزینی انجام شود
تاریخ: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 20:10:06


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 76495 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۱۵:۴۷                 آموزش عالی و فناوری

حسینی:

جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومی‌گزینی انجام شود


معاون پارلمانی ریاست جمهور گفت:در برنامه هفتم بناست که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تقویت شوند و بتوانند نیاز نظام آموزش و پرورش را تامین کنند همچنین اینکه برای جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومی‌گزینی انجام شود تا معلم‌های جذب شده نتوانند در جایی غیر از محل زندگی خود خدمت کنند


 جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومی‌گزینی انجام شود

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «پرسشگر» جمعه شب دوم تیر ماه با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست محترم جمهور، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش پیرامون مسائل آموزش و پرورش و برنامه هفتم روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

 

دکتر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی ریاست جمهور درباره ارتباط آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آن با برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شد و در برنامه هفتم توسعه ۲۴ فصل داریم که یک فصل آن به طور کامل مربوط به آموزش و پرورش است.

 

معاون پارلمانی ریاست جمهور درباره مسائل مربوط برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است اظهار کرد: در بخش مربوط به آموزش و پرورش به مشکلات گوناگون نظام آموزشی پرداخته شده برای مثال در بخش اهداف کمی در این برنامه اشاره شده که کتب درسی باید مبتنی بر سند تحول باشد در سند تحول بحث تعلیم و تربیت عبادی، اقتصادی، زیباشناسی و علمی را داریم پس کتاب‌های درسی باید مبتنی بر این موضوعات باشد.

 

حسینی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه آورده شده که هر دانش‌آموز باید در پایان دوران تحصیلی یک مهارت فرهنگی، هنری و ورزشی داشته باشد، بازماندگان از تحصیل با اولویت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به کلاس درس برگردند، کلاس‌های با تراکم بالای ۴۰ نفر دانش آموز دیگر نداشته باشیم و به سمت آموزش تربیتی دانش‌آموزان حرکت کنیم و برای مثال دانش‌آموزان حداقل دوبار در سال در اردوهای هویت‌ساز مثل اردوی راهیان نور و راهیان پیشرفت بروند این‌ها از جمله اهداف کمی برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش بود.

 

معاون پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت آموزش مهارت به دانش‌آموزان و ارتقای هنرستان‌ها کشور می‌گوید: در حال حاضر در برخی استان‌ها و شهرستان‌های کشور واحدهای صنعتی که به دنبال نیروی کار هستند داریم اما نیروی کار حرفه‌‌ای و کارآمد نداریم افراد آموزش دیده‌اند مدرک تحصیلی دارند اما مهارت ندارند و نمی‌توانند کار کنند پس به دنبال توسعه و ارتقای هنرستان‌ها هستیم و در برنامه هفتم به این موضوع توجه شده است.

 

او با اشاره به روش جذب معلم در نظام آموزش و پرورش توضیح داد: بر اساس آمار ۶۰ درصد از معلمان در سال گذشته از راهی غیر از مسیر اصلی جذب، که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم است جذب شده‌اند در برنامه هفتم بناست که دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم تقویت شوند و بتوانند نیاز نظام آموزش و پرورش را تامین کنند همچنین اینکه برای جبران کمبود معلم در مناطق مختلف کشور باید روش بومی‌گزینی انجام شود تا معلم‌های جذب شده نتوانند در جایی غیر از محل زندگی خود خدمت کنند.

 

معاون پارلمانی ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید قانون بازهم روش جذب معلمان با روش‌هایی به غیر از دانشگا‌های تربیت معلم است تصریح کرد: مطلوب این است که همه معلمان از طریق دانشگاه‌های تربیت معلم وارد نظام آموزشی شوند اما در حال حاضر دانشگاه تربیت معلم رجایی و فرهنگیان زیر ساخت‌های لازم برای تامین معلم‌های مورد نیاز را ندارند به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه تبصره‌ای در نظر گرفته شده که تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود بتوان از دانشگاه‌های دیگر افرادی که واجد شرایط معلم شدن هستند با گذراندن واحد‌های درسی مورد نظر بتوانند جذب نظام آموزشی شوند ضمن اینکه در برنامه هفتم بر بررسی صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای معلمان در طول سال‌های خدمتشان هم تاکید شده است.

 

وی ادامه داد: همانطور که معلم‌ها از نظام آموزشی توقع رتبه‌بندی دارند نظام آموزشی و مردم هم از معلم‌ها توقع افزایش و ارتقای کیفیت نظام آموزشی را دارند چراکه بر اساس آمار نمره رتبه یادگیری دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز رتبه خوبی نیست و همیشه پایین‌تر از میانگین جهانی هستیم.

حسینی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پروش از بودجه مشخص نشده تاکید کرد: برنامه هفتم را هرگونه که بنویسیم در نهایت به تعدادی آیین نامه اجرایی نیاز داریم به همین دلیل است که در برخی موارد جزئیات را نیاورده‌ایم. آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور در برنامه هفتم مشخص نشده اما برای اهداف و مسائل مختلف آموزش و پرورش برنامه‌های مختلفی در نظر گرفتیم برای مثال در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز داریم باید ببینم برای این رقم به چه تعداد کلاس و معلم نیاز داریم یا چه تعداد از مدارس نیاز به بازسازی دارند؛ دولت اعلام کرده که خود را مکلف به رفع نیازهای آموزش می‌داند.

 

به گفته معاون پارلمانی ریاست جمهوری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قطعی و مسلم است اما بنا نبوده همه قوانین بالادستی در برنامه هفتم توسعه ذکر شوند همچنین اینکه چون در سال‌های گذشته همه بخش‌های برنامه‌های توسعه اجرایی نشده قرار نیست برنامه هفتم توسعه هم اینگونه باشد و اجرا نشود.

 

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه همه دستگا‌ه‌های اجرایی کشور ملزم هستند به نظام آموزشی کمک کنند گفت: در برنامه هفتم توسعه همه نها‌‌ها و دستگا‌ه‌های اجرایی کشور ملزم به کمک به نظام آموزشی شده‌اند و فقط نباید بگوییم مدرسه بلکه باید مساجد، بسیج، وزارتخانه‌های مختلف پای کار بیایند و اگر هم‌افزایی بیش‌تر شود مسائل نظام آموزشی کم‌ می‌شود و این تکلیفی است که بر دوش همه دستگاه‌ها گذاشته شده و باید به آن عمل کنند.

 

در ادامه دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره مسائلی که نظام آموزشی با آن روبه‌روست گفت: آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی و مولد سرمایه اجتماعی کشور است و برای بررسی مسائلی که نظام آموزشی با آن مواجه است در قدم اول باید ببینیم که آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است یا غیر حاکمیتی، آموزش و پرورش از پیش دبستان تا دانشگاه حاکمیتی است و رفع مشکلات زمانی اتفاق می‌افتد که شان حاکمیت حفظ شود اما ما دقیقا برعکس عمل کرده‌ و اقتصاد را دولتی و آموزش و پرورش را خصوصی برون سپاری کرده‌ایم.

 

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول یک دهه گذشته اصرار بر این بود که مدرسه‌ها باید به مردم واگذار شود این درحالی است که ما مکلف هستیم برای همه مردم ایران در هر نقطه‌ای مدرسه دولتی درست کنیم اما در حال حاضر کسی در منطقه ۶ تهران مدرسه دولتی گیر نمی‌آورد مشکل ما با برنامه هفتم این است که حد و حدود خصوصی‌سازی در آن مشخص نیست و چیزی از مطالب زیبایی که در برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش نوشته شده بیرون نمی‌آید و عملیاتی نمی‌شود. در برنامه هفتم توسعه اشاره نشده که سهم آموزش و پرورش از بودجه چقدر است، دولت قرار است چقدر برای آموزش و پرورش خرج کند و چه تعداد معلم قرار است جذب شود.

 

حاجی بابایی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه گفته شده تراکم جمعیت کلاس‌های درس باید نهایت ۴۰ نفر باشد این در حالی است که میانگین تعداد دانش‌آموزان به معلم باید ۱۹ نفر باشد اما در ایران این رقم را ۴۰ نفر در نظر گرفته‌ایم ؛ در حال حاضر میانگین بعضی کلاس‌های درس در روستا‌ها کلاس‌های ۵۰ تا ۶۰ نفره است در شهر هم گاهی به ۴۵ نفر می‌رسد اهمیت این آمار به این جهت مهم است که تعیین‌ می‌کند ما چند معلم نیاز داریم و چقدر بودجه می‌خواهیم.

 

وی با بیان اینکه حاکمیت باید تکلیف خود را با آموزش و پرورش مشخص کند گفت: مقام معظم رهبری فرموده‌اند که وزارت آموزش ‌و پرورش باید از همه وزاتخانه‌ها بالاتر باشد اما در واقع این طور نیست.

 

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده آموزش و پرورش است تصریح کرد:در برنامه ششم توسعه جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان یک الزام بوده اما در برنامه هفتم توسعه یک تبصره مبنی بر مجاز بودن ورود معلم از سایر دانشگا‌ه‌ها به این الزام اضافه شده است اگر این طور باشد دانشگاه فرهنگیان را از سند تحول گرفته می‌شود و  اگر این دانشگاه را از سند تحول بگیریم دیگر چیزی نمی‌ماند.

 

حاجی بابایی با اشاره به اهمیت توجه و ارتقای هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۴/۵ درصد از جمعیت متوسطه دوم هنرستانی‌ها بودند اما در حال حاضر این رقم ۳۸/۵ است اگر ما بتوانیم رقم هنرستانی‌ها را به ۵۰ درصد برسانیم نرمال است و اگر بالاتر رویم باید جشن بگیریم چراکه امکان ندارد کسی از هنرستان دیپلم بگیرد و کاری پیدا نکند.

 

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: یک نکنه مثبت برای دولت و مجلس در سال قبل نظام رتبه‌بندی معلمان بود چراکه سالیان سال این موضوع معطل مانده بود که اجرایی سد اما دو مشکل داشت اول اینکه تاخیر بسیار زیادی در پرداختی‌ها به وجود آمد و دوم آنکه نحوه اجرای آن درست نبود. برای رتبه‌بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده بود اما برای این کار دولت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

 

 او با اشاره به اینکه در هیچ‌کجای دنیا آموزش و پرورش را به بخش خصوص ‌واگذار نمی‌کنند افزود: طبق قانون باید مدارس دولتی تقویت شوند اما می‌بینیم که هنوز رگ‌های خصوصی سازی در برنامه هفتم توسعه وجود دارد. در حال حاضر یک برنامه‌ای را مصوب کردیم که چیز واضحی از آن نمی‌دانیم اگر قانون قرار است در مجلس مصوب شود باید شفاف باشد نباید تفسیر کنیم در مجلس با همکاری دولت باید به‌گونه‌ای کار انجام شود که سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب انجام شود در قانون باید کاملا شفاف بنویسیم نه این که تفسیری بنویسیم که هر کاری انجام دهیم بر خلاف قانون نباشد برنامه هفتم باید به کمک دولت اصلاح شود اگر چند جمله محکم و قانونی در برنامه هفتم توسعه نیاید به دنبال عملیاتی شدن آن هم نباشیم.

 

حاجی بابایی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه برای آموزش و پرورش بسیار خوب است گفت: برنامه هفتم توسعه به نسبت برنامه‌های سالیان قبل خوب نوشته شده است اما ما به دنبال اصلاحاتی در آن برای عملیاتی شدنش هستیم. باید در مجلس به کمک دولت به موارد مورد نظر مانند اصلاح نسبت بودجه پرسنلی به غیر پرسنلی ،ارتقای جایگاه بودجه آموزش و پرورش در بودجه عمومی دولت، مشخص شدند شاخص معلم نسبت به دانش‌آموزان ، تعیین تکلیف مدارس دونوبته، نظام جامع هدایت تحصیلی، تدارک مجتمع‌های روستایی و شهری که به آن کانون فرهنگی و تربیتی محله گفته می‌شود، توجه شود.

 

او در پایان افزود: باید همه به این باور برسند که هرچقدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم برای سرمایه انسانی و مملکت خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و برنامه هفتم توسعه را باید به شکلی بنویسیم که به آموزش و پرورش توجه ویژه شود.

 

سپس قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش درباره نظر آموزش و پرورش درباره توجه به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه گفت: جلسات مختلفی در وزارت آموزش و پرورش، دولت و مجلس برگزار شد که نتیجه کار، بخش مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه است اگر منصفانه قضاوت کنیم به نسبت برنامه‌هایی که در سال‌های قبل به مجلس آورده می‌شد برنامه هفتم بسیار خوب است.

 

معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به مثابه یک امر ملی است بیان کرد: دولت این موضوع را در برنامه هفتم توسعه ذکر کرد که دستگاه‌های اجرای مکلف هستند بر اساس نقشه راه سند بنیادین آموزش و پرورش نظام شاخص‌ها و استانداردها را آماده و تا شش ماه ابلاغ کنند که بسیار کار بزرگی بود.

 

احمدی لاشکی با ارائه آمار ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ آمار عملکردی بودجه برای آموزش و پرورش بالغ بر ۱۶ درصد شد درحالی‌که بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۲ دو هزار و هشتاد هزار میلیارد است و سهم آموزش و پرورش ۲۴۲ هزار میلیارد است و این یعنی ۱۰ درصد آن هم در شرایطی که نظام رتبه‌بندی معلمان انجام شد.

 

وی افزود: اصل موضوع آموزش و پرورش اجرای سند تحول است و سند تحول مدرسه محوری را ملاک قرار داده است در برنامه هفتم توسعه به اصل مدرسه محوری با تاکید بر مدارس دولتی توجه شده است و مدارس دولتی از مدارس غیردولتی، هیئت امنایی، سمپاد و ... جداست و باید به این نکنه توجه کنیم.



کلمات کلیدی


captcha