رییس انیستیتو پاستور ایران: ایران در تولید واکسن بنیه بسیار خوبی دارد/ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اثربخشی واکسن‌های داخلی بیشتر کمتر از نوع خارجی آن نیست
تاریخ: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 08:37:26


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 57664 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ ۱۲:۲۳                 بهداشت ،درمان و سلامت

در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

رییس انیستیتو پاستور ایران: ایران در تولید واکسن بنیه بسیار خوبی دارد/ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اثربخشی واکسن‌های داخلی بیشتر کمتر از نوع خارجی آن نیست


جامعه ایده آل _تولید واکسن کرونا سوژه جدیدترین قسمت برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» 19 اردیبهشت ماه بود که با حضور رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رییس انیستیتو پاستور ایران روی آنتن رفت.


 رییس انیستیتو پاستور ایران: ایران در تولید واکسن بنیه بسیار خوبی دارد/ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: اثربخشی واکسن‌های داخلی بیشتر کمتر از نوع خارجی آن نیست

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی برنامه«به وقت ایران»، برنامه تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته 19 اردیبهشت ماه با حضور حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و علیرضا بیگلری رییس انیستیتو پاستور ایران به بحث و گفتگو درباره تولید واکسن کرونا پرداخت.
فاز سوم واکسن کرونای انیستیتو پاستور ایران در حال انجام است
علیرضا بیگلری رییس انیستیتو پاستور ایران درباره تولید واکسن در این مجموعه اظهار کرد: انیستیتو پاستور ایران یک قرن فعالیت پُرافتخار خود را پشت سر گذاشته و نشان داده که یار دیرین مردم است. مرحله سوم کارآزمایی واکسن این مجموعه در حال انجام است که امیدواریم با اثبات کارایی در دسترس همگان قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه فاز اول و دوم انسانی این واکسن در کشور کوبا انجام شده است، مطرح کرد: فاز سوم در 7 استان کشور در حال انجام است که 24 هزار داوطلب این امر شدند و تاکنون روی یک سوم این تعداد مطالعه انجام شده است. امیدواریم تا یک ماه آینده این مطالعه را به پایان ببریم و با ارزیابی مثبت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روبه رو شویم.
ایران در تولید واکسن بنیه بسیار خوبی دارد
رییس انیستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که آیا این مجموعه تسلط کافی روی تولید واکسن کرونا دارد یا نه، گفت: واکسن‌های این موسسه در بدن همه مردم وجود و انیستیتو پاستور ایران در صنعت واکسن سابقه دیرینه‌ای دارد. برخی از کارکنان این مجموعه در همکاری و همراهی ما با کوبا به این کشور رفتند و آموزش دیده‌اند. ما برنامه مشترکی با کوبا در تولید واکسن داریم و به دنبال تولید واکسن‌های دیگری هستیم که فناوری برخی‌شان تنها در چهار و پنج کشور وجود دارد.
بیگلری با بیان اینکه ایران به لحاظ علم پزشکی یکی از کشورهای برتر منطقه و فاصله‌اش با دنیا بسیار کم است، تصریح کرد: ما در برخی حوزه‌های خاص از متوسط کشور هم بالاتر هستیم. در حوزه تولید واکسن ایران ثابت کرده است که از بنیه بسیار خوبی برخوردار است. ایران کشوری است که بیماری آبله را با واکسن خود مهار کند.
پیام بیماری کرونا این است که هیچ عدالتی در سلامت وجود ندارد
وی تاکید کرد: در سخت‌ترین شرایط می‌توان از دل تهدیدها فرصت خلق کرد و ما در شرایط تحریمی دست به تولید واکسن زدیم.
رییس انیستیتو پاستور ایران کرونا پیچیده‌ترین مشکل بشر در یک صد سال اخیر است، عنوان کرد: این بیماری تمام ابعاد زندگی انسان را بهم زد و دانش بشری را در علوم زیستی و سلامت به چالش کشید. این اولین بار بود که در دنیا به این حجم از واکسن کرونا یعنی 16 میلیارد دُز نیاز داشتیم.
بیگلری با بیان اینکه بیماری کرونا این پیام را داشت که هیچ عدالتی در سلامت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: از آنجاکه تنها 80 درصد از واکسن‌های تولید شده در 5 یا 6 کشور مصرف شده‌اند پس دانش فنی و بومی است که می‌توان انسان‌ها را در شرایط نجات بدهد.
واکسن انیستیتو پاستور ایران بیش از 84 درصد ایمنی ایجاد می‌کند
وی با اشاره به تولید واکسن‌های مختلف در دنیا اظهار کرد: 4 روش ساخت واکسن در دنیا به کار گرفته می‌شود و هرکدام ویژگی‌های مختلف خود را دارند. برای داوری واکسن باید به دنبال ایمن بودن، اثربخشی یا کارایی و توانایی بازمهندسی در مقابل جهش‌ها باشیم. خوشبختانه واکسن‌ها یتولید داخل در این مدت نشان داده‌اند که بسیار کم عارضه و کارا نیز هستند.
رییس انیستیتو پاستور ایران با بیان اینکه واکسن این مجموعه دُز یادآور دارد که تاکنون در 2 استان نیز تست شده است، گفت: واکسن این مجموعه بیش از 84 درصد ایمنی ایجاد کرده است و با دُز یادآور ایمنی آن به 100 درصد می‌رسد. یک تزریق از دُز یادآور این واکسن به تنهایی می‌تواند در افرادی که قبلا کرونا گرفتند تا 18 برابر ایمنی ایجاد کند.
بیگلری درباره زمان تولید انبود این واکسن تصریح کرد: تا پایان خرداد حداقل یک میلیون دُز از این واکسن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم به شرط اینکه مجوز استفاده را وزارت بهداشت صادر کند. پس از آن ماهی یک میلیون دُز به تولید اضافه می‌شود و تا پایان پاییز می‌توانیم ماهی 6 تا 7 میلیون دُز تولید کنیم.  
کووید 19 دنیا را غافلگیر کرد
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون بهداشت از ابتدای شیوع کرونا با مسئولان به صورت مرتب جلسه داشت، بیان کرد: کووید 19 دنیا را غافلگیر کرد و هیچ کشوری نبود که از کرونا مصون بماند. در ابتدا تصور می‌شد واکسن هم نتواند جلوی این بیماری را بگیرد اما باتوجه به مرگ و میر بالا وضعیت اضطراری اعلام شد و واکسن‌ها بر این اساس مجوز گرفتند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 19 شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف برای تولید واکسن مشغول به کار هستند. ما باید به جایی برسیم که اگر اتفاق دیگری افتاد دست به دامن دشمنان خود نشویم. قبل از کووید 19 ما تحریم دارویی بودیم اما زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد بدقولی‌هایی به ما شد و واکسن‌ها بسیار دیر به ما رسید.
اثربخشی واکسن‌های داخلی بیشتر از نوع خارجی آن‌ها نباشد کمتر هم نیست
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه با بررسی‌های صورت گرفته اگر اثربخشی واکسن‌های داخلی بیشتر از نوع خارجی آن‌ها نباشد کمتر هم نیست و مردم ما باید به دانشمندان کشور خود اعتماد کنند. در ماه‌های آینده ما نه تنها می‌توانیم کشور خودمان را به لحاظ تزریق واکسن کرونا پوشش بدهیم بلکه می‌توانیم واکسن کشورهای همسایه و دوستان خود را که نیاز به واکسن دارند، تامین کنیم.
شهریاری درباره واردات واکسن کرونا تصریح کرد: ما پول واکسن هم می‌دهیم اما واکسن‌ها دیر به ما تحویل داده می‌شود. با شدت مخالف واردات واکسن توسط بخش خصوصی که به صورت پولی در اختیار مردم قرار بگیرد، هستیم. دولت هم اعلام کرد که اگر بخواهد واردات انجام بشود باید واکسن‌ها تحویل دولت داده شود تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد.
توجه رهبر انقلاب به حوزه سلامت
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بیشترین توجه را به حوزه سلامت داشتند، گفت: رهبر انقلاب در یک سال و نیم گذشته هر زمان سخنرانی داشتند درباره مدافعان سلامت و قشر زحمتکشی که با تمام توان به میدان آمدند، صحبت کردند و به دولت توصیه کردند که به خبرگان بهداشت توجه کنند. ایشان تمام توصیه‌ها را جدی‌تر از هر فردی رعایت کردند.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت اختصاص دادند تا مشکلات موجود برطرف شود. قطعا با به دلیل تحریم محدودیت‌هایی داشتیم اما نظام سعی کرد حداکثر توان خود را برای دفاع از این حوزه بگذارد.
شهریاری با بیان اینکه کمیسیون‌های مختلف مجلس به کمک وزارت بهداشت آمده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه فضا برای فعالیت دانشمندان جوان در این زمینه نیز فراهم شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم منتظر تولید واکسن داخل هستند، عنوان کرد: مردم نگران واکسن داخلی نباشند و امیدوارم با تولید انبوه واکسن داخلی طی ماه‌ها آینده واکسیناسیون را سرعت بخشیم.
مصطفی قانعی عضو کمیته ملی واکسن که مهمان تلفنی این برنامه بود در سخنانی تاکید کرد: مرگ بیمارستانی در واکسیناسیون سال اول کاهش پیدا می‌کند اما کاهش ابتلا به بیماری همچنان نیازمند اقدامات بهداشتی است.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.



کلمات کلیدی


captcha