آموزش عالی در جریان ارزیابی آموزش از طریق فضای مجازی موفق عمل نکرد
تاریخ: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 08:32:42


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 55592 || تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۱۱:۵۶                 آموزش عالی و فناوری

منادی در به «وقت ایران» مطرح کرد؛

آموزش عالی در جریان ارزیابی آموزش از طریق فضای مجازی موفق عمل نکرد


دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ارزیابی دقیق تر و مستمر، اعتبار آزمون ها و گواهی ها و مدارک را بالا می برد ومتاسفانه دانشگاه ها و اساتید در این زمینه آنچنان که باید موفق نبوده است.


آموزش عالی در جریان ارزیابی آموزش از طریق فضای مجازی موفق عمل نکرد

به گزارش جامعه ایده آل به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده «به وقت ایران» سی دی‌ ماه با حضور دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ودکتر محمدرضا آهن‌چیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور با موضوع کیفیت فضای مجازی در آموزش عالی کشور از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.
دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در راستای دیدار با رئیس رسانه ملی تصریح کرد: تعداد قابل توجه ای از دانش آموزان کشور امکانات دسترسی به اینترنت و راه های ارتباطی مانند موبایل و لپ تاب را ندارند و متاسفانه 3و نیم میلیون دانش آموز محروم هستند و تعداد قابل توجه ای به اینترنت دسترسی ندارند، بنابراین جلسه‌ای با رسانه ملی برگزار شد تا این تعداد محروم بتوانند از طریق شبکه تلویزیونی آموزش بهره مند شوند.  
وی افزود: در سال 1379، در ماده 99 برنامه 5ساله سوم، تکلیف می کند که وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید به وزارت علوم و تحقیقات فناوری تبدیل شود. 4سال بعد براساس این برنامه مجلس شورای اسلامی، قانونی با نام قانون اهداف، وظایف و تشکیلات علوم، تحقیقات و فناوری تصویب می کند و نظام آموزش تغییر می یابد. در ماده یک این قانون در اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی کشور و همچنین تمدید سازو کارهای لازم برای ایجاد ساز و کارهای مختلف برای ایجاد فعالیت های های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، تقویت ارتباط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره شده و یا در ادامه برنامه ریزی اجرای، آموزشی و تحقیقاتی متناسب با نیازها و تحولات در جهان عنوان شده است.
منادی در ادامه گفت: واقعیت این است که این موارد جزو وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است، که می بایست ارزیابی در این خصوص صورت گیرد.
وی با بیان اینکه کرونا بر بدنه نظام آموزشی کشور شوک وارد کرد، گفت: در ابتدای تعطیلی جریان آموزش در کشور دو شانس داشتیم، اول، به دلیل اینکه به آخر سال نزدیک می شدیم، ارتباط دانش آموزان و معلمان شکل گرفته بود که به ادامه روند آموزش توانست کمک کند و شبکه شاد نیز تا حدودی به حل مسئله پرداخت. در نظام آموزش عالی نیز در کنترل بیماری کرونا کلاس ها تعطیل شد و به سمت کلاس های مجازی پیش رفتند.
منادی تصریح کرد: واقعیت این است که آمادگی برای ورود به چنین فضایی نداشتیم و طبیعی است که نواقصی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ارزیابی دقیق تر و مستمر اعتبار آزمون ها و گواهی ها و مدارک را بالا می برد، افزود: متاسفانه دانشگاه ها و اساتید در این زمینه آنچنان که باید موفق نبوده است.  
در ادامه برنامه؛ دکتر محمدرضا آهن‌چیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور عنوان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران دارای تعداد بسیاری دانشگاه است که نسبت آن به جمعیت در کشورهای جهان بیشتر است. بنابراین می توان گفت که دانشگاه های در تراز بین المللی داریم و البته دانشگاه هایی نیز در کشور داریم که نیازمند بهبود هستند.
وی افزود: براساس اطلاعات و آمار آموزش عالی ایران در برابر یک پدیده ناشناخته به نام کرونا، از لحاظ زمانی واکنشی به موقع و از لحاظ جامعیت و فراگیری کاملا جامع بود و ساماندهی های لازم صورت گرفت.
آهن‌چیان اضافه کرد: یکی از اولین اقدامات صورت گرفته در این راستا، براساس این سیاست بود که آموزش نباید تعطیل شود و خوشبختانه این امر محقق شد.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور همچنین عنوان کرد: در شرایط عادی و در آموزش عالی نیز مسئله کیفیت آموزشی همچنان یک مسئله چالشی است هنگامی وارد یک فضای جدیدی از آموزش تحت عنوان شیوه مبتنی بر فضای الکترونیکی می شویم، رابطه استاد و دانشجو دیگر مطرح نیست و میانجی به نام شبکه ارتباطی قرار می گیرد که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
وی به برنامه ریزی های وزارت علوم در خصوص مسئله کرونا به چهار برنامه ریزی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در کارگروه آموزش های الکترونیکی درگاه آموزشی راه اندازی شد و تمام دانشجویان به آن مراجعه می کردند. برنامه ریزی دیگر، تغییر و اصلاح قوانین و مقررات آموزشی بود که بلافاصله در اسفندماه و در تعطیلات نوروز در یازدهم فروردین ماه سال 99به دانشگاه ها اعلام شد. همچنین ارائه آموزش های توانمندساز اعضای هیئت علمی از دیگر برنامه ها بود و در نهایت دانشگاه ها به طراحی پلت فرم های برای تدریس و آموزش در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کردند.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با کیفیت باید گفت که متغییرهای مداخله گر بسیاری در زمینه ارائه کیفیت مطلوب موثر است. دانشگاه دولتی و آزاداسلامی و همچنین پیام نور، زیرنظام هایی بودند که دارای آمادگی های کافی برای آموزش های الکترونیکی بودند ولی بسیاری از زیرنظام ها آمادگی لازم را نداشتند.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیهکنندگی علیرضاعاصم یوسفیبا اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌ رود.



کلمات کلیدی


captcha