برگزاری آئین افتتاح نمایشگاه‌های متقابل تک اثر «قرآن کریم» در موزه ملی قرآن
تاریخ: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 13:54:29


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 40532 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۳/۰۹ ۲۲:۴۹                 میراث فرهنگی و گردشگری

برگزاری آئین افتتاح نمایشگاه‌های متقابل تک اثر «قرآن کریم» در موزه ملی قرآن


ایرانیان_ حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ایران اسلامی باید به عنوان مهد تمدنی جایگاه خود را در جهان بازیابی کند و با یکپارچگی در مدیریت علمی می توان محرومیت ها را در این بخش از بین برد


برگزاری آئین افتتاح نمایشگاه‌های متقابل تک اثر «قرآن کریم» در موزه ملی قرآن

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ،آئین نمایشگاه‌های متقابل تک اثر قرآن کریم با همکاری موزه ملی قرآن کریم و موزه ملی ایران، شامگاه چهارشنبه (هشتم خردادماه)، با حضور،آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، امیر لهراسبی؛ مدیر موزه ملی قرآن کریم، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، محمدحسن طالبیان معاون ميراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و حسن خلیل‌آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران درموزه ملی قرآن برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین لهراسبی مدیر موزه ملی قرآن کریم در ابتدای مراسم با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان از این موزه گفت: با توجه به همکاری با ستاد شهرداری تهران، تعداد بازدید کنندگان از موزه قرآن کریم در نوروز ۹۸ افزایش یافت.

وی  افزود: مجموعه موزه قرآن کریم مانند گلستانی است که دارای ظرفیت های ناشناخته است و این ظرفیت ها باید به نحو شایسته شناسایی و معرفی شود، امیدوارم  با کمک مسئولان و متخصصان موزه داری از این ظرفیت ها استفاده بهتری کنیم تا این موزه به مرکز دیپلماسی فرهنگی کشورهای اسلامی تبدیل شود.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز درادامه این مراسم اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه‌های تک اثر در موزه های دنیا رونق یافته است و فرصتی برای تمرکز بیشتر بر روی یک شیء را فراهم می آورد.

وی افزود:موزه ملی ایران که برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی را وظیفه خود می داند، برگزاری نمایشگاه های تک اثر را نیز در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به همزمانی هفته میراث و ماه رمضان این‌نمایشگاه برگزارشده تا باعث آشنایی هرجه بیشتر با آثار قرآنی در هفته میراث فرهنگی باشد.

جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در بخش دیگری از این برنامه، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تک اثر در موزه‌ها و گالری‌های جهان، امروزه در جهان رونق یافته است. این نمایشگاه‌ها، فرصت تماشای بهتر یک‌ اثر فرهنگی و بررسی شاخصه‌های فرهنگی آن‌را به‌دست می‌دهد.
 
وی افزود: موزه ملی ایران، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده و در این بین برگزاری نمایشگاه‌های تک اثر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
نوکنده گفت: در جهت تعامل با دیگر موزه‌ها و به مناسب همزمانی ماه مبارک رمضان و هفته میراث فرهنگی، نمایشگاه متقابل تک اثر قرآن کریم را با همکاری موزه ملی قرآن کریم برگزار کردیم تا علاوه بر بهره‌مندی از برکات معنوی، بتوان ارتباط موضوعی میان این دو اثر که از هنرهای ایرانی - اسلامی محسوب می‌شوند، ایجاد کرد.
آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه نیز در این آئین با اشاره به فضائل امیرالمومنین (ع)، اظهار کرد: امام علی (ع)، موزه‌ای از فضائل، ارزش‌ها و نکات برجسته‌ای است که به قول شارح نهج‌البلاغه، در همه فنون، علوم، اخلاق، شجاعت و دانش‌ها در اوج بوده و هر گروه و صنفی برای اینکه خود را به اوج برسانند، خود را منتسب به آن امام همام می‌کنند.
 
وی افزود: شخصیت و بیانات امیرالمومنین (ع)، تفسیر و پرده‌برداری از علوم و حقایق قرآنی است. قرآن کریم حقایقی دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم تا به مبدأ برسیم.
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، ادامه داد: این نکته جالبی است که اگر بخواهیم در دنیا بهترین آثار مهندسی و ساختمانی و ادبی و ... را معرفی کنیم، باید به سراغ آثار مذهبی برویم. بهترین آثار مهندسی و ساختمانی را در مساجد و حرم‌های ائمه و ... و بهترین آثار شعر و ادب را در ارتباط با خدا، پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) می‌بینیم. 


آیت‌الله دین‌پرور، گفت: هنر، زمینه دریافت مفاهیم و معارف الهی است تا انسان بتواند به اوج برسد. با استفاده از هنر باید روح خود را تلطیف کند. هنرمندان در زمینه‌های مختلفی مانند خوشنویسی، نقاشی و...، نقش مهمی در توجه مردم به معارف عالی قرآن ایفا کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: امروز گمشده دنیا کمبود ابزار‌های زندگی نیست، بلکه مشکل بزرگ انسان این است که انسانیت گم شده است. افرادی، انسان‌ها را به خاک و خون می‌کشند و جنایت می‌کنند، ولی خم به ابرو نمی‌آورند، درحالی‌که اگر با این معارف آشنا بودند، هرگز چنین اتفاقات تکان‌دهنده‌ای در دنیا رخ نمی‌داد. رسیدن به این معارف والا،‌ مهم‌ترین نیاز امروز بشر است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به ضرورت معرفی هرچه بیشتر موزه قرآن گفت: موزه ملی قرآن کریم به نظر می رسد، مظلوم واقع شده در حالی که ظرفیت های فراوانی دارد و باید حمایت بیشتری شود.

وی افزود: موضوع تسهیل ورود به موزه و موقعیت جغرافیایی آن یکی از موضوعاتی است که به طور حتم آن را در نشست با مسئولان مربوطه پیگیری می کنیم.

طالبیان گفت: این ‌نمایشگاه ارزشمند است و تعاملات موزه ها را بیشتر می کند. از این رو از برگزاری نمایشگاه هایی با عنوان تک اثر به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ساختار موزه قرآن می تواند از ساختار موزه ملی کمک بگیرد و شاهد رونق هرچه بیشتر این موزه باشیم و این موزه به موزه هنرهای قرآنی و  هنرهای اسلامی تبدیل شود.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: موزه قران یک‌ مکان مقدس است و باید حمایت ها از این موزه افزایش یابد و تبدیل به یکی از موزه های بسیار خوب در کشور باشد.

خلیل‌آبادی؛ عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: کشور ما، واجد ویژگی‌های ارزشمندی در حوزه میراث فرهنگی است و پتانسیل‌های فراموش شده بسیاری دارد که تاکنون حتی در داخل کشور هم خوب شناسایی و بهره‌برداری نشده‌اند.
 
وی افزود: حرکت‌هایی که اخیرا در این زمینه‌ها به‌وجود آمده، می‌تواند آغاز راهی باشد که ایران جایگاه خود را در بین کشورهای جهان، به‌عنوان مهد تمدن پیدا کند. لازمه این امر، یکپارچگی مدیریتی و همکاری نهادها و موسسات مختلف است تا با یک رویکرد علمی و منطقیِ آشنا با شرایط ویژه کشور، میراث فرهنگی ما را از مهجوریت خارج کند.
 
خلیل آبادی ادامه داد: اکنون بخش اعظمی از برنامه‌های میراثی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، در پاسداشت فرهنگ ایرانی - اسلامی و به‌ویژه در حوزه قرآن کریم است. قرآن، آخرین راهنمای مکتوب بشریت، پس از ورود به ایران، با استقبال خوبی مواجه شد و آثار هنری که در ارتباط با قرآن خلق شده، در جهان منحصر به‌فرد است.
 
حمیدرضا قلیچ‌خانی؛ پژوهشگر ارشد حوزه خوشنویسی نیز در این آئین، به معرفی دو اثر قرآنی مبادله شده پرداخت.و گفت: قرآن متعلق به موزه ملی ایران که در موزه ملی قرآن به نمایش درآمده، یک قرآن نفیس در بزرگترین قطعی است که در آن دوره امکان کتابت داشته است. این اثر، از جهت جلدسازی، تکنیک‌های فوق‌العاده‌ای از سوخت و معرق دارد. صفحات آغازین آن، مذهب‌ و سوره مبارکه حمد در دو صفحه روبه‌روی هم به خط محقق محرر کتابت شده است. تاریخ کتابت این قرآن، 989 قمری ذکر شده که از این تاریخ کم کم خط نسخ ایرانی در حال ایجاد است. شمس‌الدین عبدالله، کاتب این مصحف شریف، 50 سال پیش از احمد نیریزی می‌زیسته، بنابراین بررسی خط این کاتب و میرزا احمد نیریزی، موضوع خوبی برای پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد است.
 
قلیچ‌خانی افزود: نسخه‌ای که از موزه ملی قرآن کریم به موزه ملی قرآن منتقل شده، طوماری در ابعاد 11 سانت در 5 متر است که تمام قرآن را شامل می‌شود. کتابت این قرآن با محمدعلی از خوشنویسان سده سیزدهم و دوره قاجار بوده که تمام قرآن را در 15 ورق به خط نسخ نوشته است. این اثر نیز دارای تذهیب و تزئینات فوق‌العاده‌ای ‌است.
 
بنابراین گزارش ؛نمایشگاه‌های متقابل تک اثر قرآن، از 9 خرداد تا 10 تیرماه در موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن کریم، میزبان علاقه‌مندان به قرآن و هنرهای ایرانی - اسلامی است.

 



کلمات کلیدی


captcha