ساخت نخستین توربین جدید گازی پیشرفته داخلی / افتتاح اولین ایستگاه شارژ سریع خودرو‌های برقی
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 13:31:59


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 39966 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۸:۳۶                 نیرو

مدیر عامل مپنا خبرداد:

ساخت نخستین توربین جدید گازی پیشرفته داخلی / افتتاح اولین ایستگاه شارژ سریع خودرو‌های برقی


ایرانیان_ علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به ساخت نخستین توربین گازی در رده ٤٠ مگاوات، اظهار کرد: در قلب نیروگاه گازی ٤٢ مگاواتی مپنا در زاهدان نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT ۴۰ جای گرفته است و این توربین به صورت کامل در داخل کشور ساخته می‌شود و کیفیت این توربین به مراتب بهتر از توربین‌های خارجی است.


ساخت نخستین توربین جدید گازی پیشرفته داخلی / افتتاح اولین ایستگاه شارژ سریع خودرو‌های برقی

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، عباس علی‌آبادی، امروز در نشستی خبری با بیان این‌که نخستین توربین گاز ساخت داخل در رده ٤٠ مگاوات، نخستین ژنراتور ٤٥ مگاوات و سامانه برق و کنترل پیشرفته بومی است، اظهار کرد: در قلب نیروگاه گازی ٤٢ مگاواتی مپنا نخستین واحد توربین جدید گازی پیشرفته گروه مپنا به نام MGT۴۰ جای گرفته است.

مدیر عامل مپنا با بیان این‌که این نیروگاه گازی به آسانی قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی دارد، اظهار کرد: طراحی توربین پیشرفته MGT۴۰ حاصل تلاش متخصصان ایرانی و شرکت مپنا بوده و قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارد، چراکه این توربین به دلیل ضریب اطمینان بالای ۹۹ درصد علاوه بر استفاده نیروگاهی در صنعت نفت و گاز نیز محصول پرکاربردی است.

علی‌آبادی با تاکید بر این مساله که راندمان توربین MGT۴۰ بالای ۳۲ درصد است، ادامه داد: توربین ژنراتور نیروگاه با ظرفیت ۴۵ مگاوات و سامانه پیشرفت برق و کنترل آن به صورت کامل توسط ایرانی‌ها و مپنا به اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: این توربین به صورت کامل درداخل کشورساخته میشود وکیفیت این توربین به مراتب بهتر از توربین های خارجی است.عمومامحصولات مپنا با محصولات خارجی رقابت میکند.البته این توربین تولیدانبوه نداردوبه سفارش مشتری ساخته میشود.تولیداین ماشین شروع شده و مطلقا مشکلی برای تولیدنداریم. این محصول تلاش کرده است درمقیاس جهانی پایین تراز قیمت جهانی ولی باکیفیتی مشابه حتی بالاتر ارائه دهد.
 
علی آبادی بیان داشت:  اواخرسال۹۲ایده این ماشین شکل گرفت وطی یک تلاش شبانه روزی وکارمداوم طی ۶سال امروزاین محصول به عنوان یک محصول ایرانی تولیدمیشودواکنون محدودیتی برای تولیدنداریم.
 
وی هم چنین افزود: که مپنابرای توربین های کلاس های مختلف نیز برنامه ویژه ای دارد.توان این توربین بین ۲۵تا۱۰۰مگاوات هست ومپنا برای توربین های بالای۱۰۰و۲۰۰مگاوات نیزبرای سال های آینده هدفمندی دارد‌.
 
وی با تاکید بر این مساله که ایران در ساخت نیروگاه‌های کوچک و متوسط و بزرگ توان طراحی و احداث تجهیزات را دارد، گفت: هرچند شرایط تحریم تولید محصولات را محدود کرد، اما شرایطی را ایجاد کرد که بتوانیم به خودکفایی برسیم و به اهداف‌مان دست یابیم.

او با بیان این‌که عملیات احداث و راه‌اندازی نخستین واحد از این محصول از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از ۱۰ ماه محقق شده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تجربیات کسب شده این زمان در پروژه‌های بعدی به کمتر از شش ماه می‌تواند کاهش یابد.


به گفته وی از دیگر مزایای نیروگاه جدید گروه مپنا قابلیت احداث و نصب آن در زمینی به ابعاد حدود ۵۰ در ۶۰ متر است و هرگاه محدودیت زمان، هزینه و فضای احداث وجود داشته باشد، نیروگاه جدید گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملاً بومی جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب خواهد شد.

علی‌آبادی با تاکید بر این مساله که توربین‌های گازی راندمانی از ۳۰ تا ۴۲ درصد دارند، گفت: راندمان نیروگاه‌ها به چند عامل و پارامتر‌های مختلف بستگی دارد و شاید بتوان راندمان نیروگاه‌های کوچک را افزایش داد، اما برای افزایش راندمان عمر توربین‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: به طور کلی باید گفت که عدد ۳۲ درصد راندمان برای توربین MGT۴۰ راندمان پایینی نیست و این توربین در نوع خود یک نمونه بی‌نظیر است که تقاضای هر کشوری که تقاضای این توربین را داشته باشد، می‌توانیم آن را تولید کنیم و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

مدیرعامل مپنا با تاکید بر این مساله که همکاری خود را با شرکت زیمنس ادامه خواهیم داد، گفت: این شرکت نیروگاه‌ساز همچنان در ایران حضور دارد و سالیان سال که با مپنا همکاری می‌کند و با توجه به این‌که همکاری ما به نفع هر دو شرکت است، این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و ما نیز تمایل به ادامه‌ی این همکاری‌ها داریم.

وی افزود: حتی با شرکت GE نیز قراردادی را امضا کرده‌ایم و به محض مهیا شدن شرایط این قرارداد نیز اجرایی خواهد شد و باید گفت که این همکاری در تولید یک ماشین خاص به تفاهم رسیده، اما هنوز این تفاهم‌نامه به فعل تبدیل نشده و امیدواریم که به زودی به نتیجه برسد، اما به طور کلی باید گفت که مپنا ارتباط خوبی با شرکت زیمنس دارد و هیچ مانعی برای ادامه همکاری‌ها در این راستا موجود نیست.


وی درباره آخرین وضعیت قرارداد یونیت، اظهار کرد: یونیت ترکیه به عنوان سرمایه گذار وارد ایران شد، اما هنوز این پروژه به نتیجه نرسیده و بنده اطلاع دقیقی از سرانجام کار این پروژه ندارم.

علی‌آبادی با بیان این‌که ما از ورود سرمایه‌گذار به بخش ساخت نیروگاه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: تنها اولویت ما این است که در ساخت نیروگاه به استفاده از تجهیزات داخلی توجه شود و به بهانه سرمایه گذاری خارجی تجهیزات در کشور دیگری به ایران وارد نکنیم.

به گفته مدیر عامل گروه مپنا، علی‌رغم این‌که ایران در تولید تجهیزات صنعت برق به خودکفایی رسیده است، اما گاهی برخی تجهیزات مشابه وارد کشور می‌شود که امیدواریم پس از تجهیزات نیروگاهی همچون MGT۴۰ دیگر شاهد این وضعیت نباشیم.

علی‌آبادی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت نیروگاه در سوریه، گفت: از سال‌های قبل ایران دو نیروگاه را در این کشور احداث کرد به گونه‌ای که این دو نیروگاه ۱۰۰۰ مگاوات تولید می‌کند البته به جز ایران شرکت زیمنس آلمان و شرکت‌های دیگر نیروگاه‌هایی را در این کشور احداث کرده‌اند.

مدیر عامل گروه مپنا با بیان این‌که طی همکاری‌هایی که با سوریه داشته‌ایم، تعدادی از همکاران ما اسیر و دو تن نیز به شهادت رسیدند، ادامه داد: در حال حاضر منتظر فراهم شدن اوضاع مساعد در این کشور هستیم، چرا که سوریه می‌تواند یک بازار مناسب برای ما باشد.

وی با بیان این‌که تاکنون کشور سوریه یک شریک خوب در صنعت برق بوده است، ادامه داد: در بخش نیروگاه‌سازی تمام بدهی‌ها پرداخت شده و توانسته‌ایم تمام هزینه‌های نیروگاه‌سازی را تأمین کنیم و به طور کلی این کشور می‌تواند یک مشتری خوب برای ایران باشد.

مدیر عامل گروه مپنا درباره تولید توربین کلاس f. در کشور، گفت: هیچ مشکلی برای تولید این توربین وجود ندارد و برای این مساله برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سال آینده از توربین ۲۰۰ مگاوات با تکنولوژی MGT۷۵ رونمایی خواهیم کرد.

علی‌آبادی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌ها در تابستان سال آینده، ادامه داد: اگر به اقتصاد برق توجه شود، می‌توان به جای ۳۰۰ میلیارد کیلووات ساعت می‌توان ۶۰۰ میلیارد کیلووات برق تولید کرد، اما این در شرایطی است که اقتصاد برق سروسامان پیدا کند و در زمان پیک منبع مهم و ارزشمندمان را از دست ندهیم.

مدیر عامل گروه مپنا افزود: سالانه از ۸۸۰۰ ساعت ۲۰۰ ساعت تولید برق داریم که تولید برق در این ۲۰۰ ساعت بسیار بیش‌تر از مصرف است که اگر در ساعات پیک قیمت منطقی شود و صرفه‌جویی بیش‌تر در این ساعت صورت گیرد، مشکل خاصی را نخواهیم داشت.
 
وی گفت: پیشنهادمپنامدیریت مصرف برق وصرفه جویی دراین بازه می باشدواینکه فقط برای این۲۰۰ساعت افزایش ساخت نیروگاه هاراداشته باشیم روش مناسبی نیست وبهترین راه حل همان مصرف بهینه می باشد.ترجیح ما مدیریت مصرف هست تاتولیدبیشترنیروگاه؛مگردرشرایطی که صادرات برق به کشورهای دیگر افزایش یابد.

وی از افتتاح اولین ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در برج میلاد خبر داد و افزود: این ایستگاه‌ها می‌توانند در کمتر از یک ربع تا ۲۰ دقیقه برای ۲۵۰ کیلومتر خودروی برقی را شارژ کنند که اصلاً این ایستگاه به زودی افتتاح خواهد شد.

علی‌آبادی با تاکید بر این مساله در حال حاضر با خود خودروساز خصوصی برای برقی‌کردن ماشین‌های فعلی صحبت کرده‌ایم، ادامه داد: باید با ایجاد سازوکاری ماشین‌های فعلی را دو موتوره کرد که با انجام این کار نیز صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت صورت می‌گیرد.
 
مدیر عامل مپنا از ساخت انواع لوکوموتیو به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود در جهان در شرکت مپنا خبر داد.

عباس علی آبادی در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه ورود لوکوموتیو‌های باری به دلیل تحریم به کشور امکان پذیر نیست افزود:​ ما هم اکنون موفق به ساخت لوکوموتیو باری که قادر به حمل ۳۲ تا ۳۶ واگن است شده ایم که هفت دستگاه از این ماشین هم اکنون در شرکت راه آهن در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه این لوکوموتیو‌ها به صورت اجاره‌ای به راه آهن تحویل داده شده است گفت: امسال ۲۵ دستگاه دیگر با سرمایه گذاری مپنا به شبکه وارد می‌شود که علاوه بر آن قرارداد تحویل ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو به صورت اجاره‌ای با راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شده است.



کلمات کلیدی


captcha