فناوری روز در سرزمین نیمروز
تاریخ: ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 21:39:39


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 36476 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ۱۴:۴۷                 نیرو

فناوری روز در سرزمین نیمروز


ایرانیان_گروه مپنا برای اولین بار در کشور با به‌کارگیری توانمندی‌ها و دانش مهندسی حاصل از تحقیق و توسعه، موفق به طراحی و ساخت کلیه تجهیزات نیروگاه 42 مگاواتی گازی شد و با نصب و راه‌اندازی این نیروگاه، محصول کارآمد دیگری را به سبد محصولات خود افزود.


فناوری روز در سرزمین نیمروز

به گزارش شبکه خبری ایرانیان ،نخستین نیروگاه 42 مگاواتی گازی گروه مپنا، صبح روز پنجشنبه اول آذر ماه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا، جمعی از مدیران ارشد وزارت نیرو، استاندار و نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس و جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا در حومه شهر زاهدان افتتاح و راه‌اندازی شد.
در نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان، مجموعه‌ای از دستاوردهای بسیار مهم از پروژه‌های تحقیق و توسعه گروه مپنا از جمله توربین MGT40، ژنراتور 50 مگاولت آمپری و سامانه برق و کنترل و تجهیزات جانبی عرضه شده است.
گرچه نیروگاه‌های مقیاس بزرگ، پاسخگوی نیاز تعداد انبوه‌تری از مشترکان برق هستند، اما فرایندهای احداث و راه‌اندازی این پروژه‌ها نیازمند صرف زمان بیشتری است، از این رو احداث نیروگاه مقیاس کوچک زاهدان، راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق است.
نیروگاه گازی زاهدان، توان بالایی در زمینه قابلیت‌های تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه دارد و از توان تأمین برق برای 40 هزار مشترک در هر شبانه روز برخوردار است. علاه بر این، توربین گازی MGT40، می‌تواند برای صنایع مختلف بسیار به صرفه و مناسب باشد.
نیروگاه 42 مگاواتی مپنا به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر استفاده از گاز طبیعی، قابلیت مصرف سوخت مایع را نیز دارد.
در قلب نیروگاه گازی 42 مگاواتی زاهدان، نخستین واحد توربین جدید گازی گروه مپنا به نام MGT40 جای گرفته است. پس از مطالعات و بررسی کلیه روش‌های موجود برای طراحی توربین، بنای طراحی و ساخت تجهیزات این واحد در شهریور 1391 و طی پروژه مشترک معاونت پژوهش و فناوری گروه مپنا و واحدهای تحقیق و توسعه مستقر در شرکت‌های مپنا پایه‌گذاری شد. با تعریف پروژه، فاز مطالعاتی آن بلافاصله آغاز و با توسعه دانش‌های فنی مورد نیاز، تجهیزات اولین واحد طراحی و ساخته شد.
به دنبال فعالیت‌های اجرایی آزمایشی و نصب تجهیزات در سایت پرند از شهریور تا دی ماه 1396، با توجه به نیازهای فزاینده استان سیستان و بلوچستان و بنا به خواست شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، این پروژه به زاهدان انتقال یافت و با تحویل زمین در بهمن ماه 96، فعالیت‌های اجرایی سرعت گرفت و  نخستین نیروگاه 42 مگاواتی گازی ساخت داخل در زاهدان در آبان ماه 1397 سنکرون شد.
 
1
توربین پیشرفتهMGT40 ، حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای 99 درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود. توان این توربین در شرایط ایزو 42.2 مگاوات و راندمان آن بالای 32 درصد است که تقریبا در دامنه توربین‌های مقیاس کوچک قرار می‌گیرد و با افزودن دیگر تجهیزات به صورت نیروگاه نوع سیکل ترکیبی نیز قابل استفاده است.
توربین پیشرفتهMGT40 ، حاصل تلاش متخصصان شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) است که قابلیت هر دو کاربرد تولید برق و رانش مکانیکی را دارا است و به دلیل ضریب اطمینان بالای 99 درصد، علاوه بر استفاده نیروگاهی، در صنایع نفت و گاز نیز محصول پر کاربردی خواهد بود. توان این توربین در شرایط ایزو 42.2 مگاوات و راندمان آن بالای 32 درصد است که تقریبا در دامنه توربین‌های مقیاس کوچک قرار می‌گیرد و با افزودن دیگر تجهیزات به صورت نیروگاه نوع سیکل ترکیبی نیز قابل استفاده است.
علاوه بر توربین، ژنراتور نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان با ظرفیت 45 مگاولت آمپر و سامانه برق و کنترل آن به صورت کامل و به ترتیب توسط متخصصان شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی، ساخته و به اجرا در آمده است. سایر تجهیزات جانبی توربین و ژنراتور نیز توسط متخصصان شرکت‌های گروه مپنا طراحی و ساخته شده است. مجری و نصب‌کننده پروژه نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان، شرکت نصب‌نیرو از مجموعه شرکت‌های گروه مپنا و مدیریت پروژه بر عهده معاونت توسعه مهندسی نیروگاه‌های بخاری بخش برق شرکت مپنا است.
واحد گازی MGT40 گروه مپنا، از بخش‌های توربوژنراتور، بيس فريم با تجهيزات جانبی نصب شده بر روی آن، سامانه برق و کنترل، سامانه سوخت‌رسانی، خنک کننده روغن، اعلام و اطفاء حریق، بخش تأمین هوای ورودی به توربین، بخش تخلیه گازهای احتراق توربین گاز و سیستم روغن کاری تشکیل شده است.
از مزایای این پروژه می‌توان به قابلیت سریع زمان ساخت، نصب و راه‌اندازی اشاره کرد. عملیات احداث این واحد نیروگاهی، از زمان تحویل زمین تا سنکرون واحد در کمتر از 10 ماه محقق شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تجربیات کسب شده، این زمان در پروژه‎‌های بعدی به کمتر از 6 ماه می‌تواند تقلیل یابد. همچنین این نیروگاه در فضایی به ابعاد حدود 50 در 60 متر قابل احداث است. واحد MGT40 گروه مپنا به عنوان یک محصول کاملا بومی، جایگزینی بدون رقیب برای غلبه بر کمبود برق و یا جبران افت ولتاژ شبکه محسوب می‌شود.
توسعه محصول جهت پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان از اهداف راهبردی گروه مپنا است و MGT40 علاوه بر آنکه محصول قابل اطمینانی برای صنعت برق کشور خواهد بود، به دلیل رعایت استانداردها و الزامات صنایع نفت و گاز، یکی از گزینه‌های مطلوب این صنایع جهت برآورده شدن نیازمندی‌های برق و تامین توان مکانیکی و و تجهیزات جانبی از قبیل تولید بخار نیز به شمار می‌رود.
 
5
1
2
توربین جدید MGT40؛ یک افتخار ملی
دکتر عباس علی‌آبادی، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، درباره ایده ساخت، توسعه، دستاوردهای علمی و ابعاد اقتصادی توربین جدید MGT40 گروه مپنا چنین می‌گوید: بسیار خوشوقتم از اینکه خبر مسرت‌بخش تحقق ‌بخش اصلی پروژه MGT40  را به هم‌وطنان، همه ذی‌نفعان، جامعه دانشگاهی و صنعتی و تمام کسانی که به نحوی از این خبر خوشحال می‌شوند، به عنوان یک افتخار ملی، تبریک بگویم.
توربین گازی از پرافتخارترین مصنوعات است که سال‌های سال به بشر خدمت کرده است. توربین برق ماشینی است که در هواپیماها و کشتی‌ها بسیار خدمت کرده است و مدت‌های مدیدی در برخی از این حوزه‌ها به خدمت خود ادامه خواهد داد. کشور ما علی‌رغم آنکه در برخی از زمینه‌های فناوری در مقایسه با سطح جهانی شاید جایگاه مطلوبی نداشته باشد اما در حوزه توربین گازی و ماشین‌های صنعت برق دارای رتبه و جایگاه بسیار ممتاز و قابل‌توجهی است. اگرچه تحولات آینده همه قابل پیش‌بینی نیست اما توربین گاز که نقش فوق‌العاده‌ای تاکنون ایفا کرده در آینده ممکن است در برخی قسمت‌ها بازنشسته شود. اما در برخی حوزه‌ها شاید جانشین مناسبی نداشته باشد.
 
7
وی خاطرنشان می‌کند: سرمایه‌گذاری برای فهم دقیق و کامل این ماشین از جمله راهبردهای اساسی مپنا بوده و شاید نکته قابل‌توجه‌تر آن باشد که این ماشین بسیار پیچیده در داخل خود ظرفیت‌هایی ایجاد کرده است که راه را برای ورود به سایر حوزه‌ها باز می‌کند. زمانی که شما یاد بگیرید با دما و فشار نسبتاً بالا و با درزبندی و سرعت ‌بالا کار کنید، یعنی در حوزه مکانیک در مرز دانش حرکت کرده‌اید و این محصول جانبی همین فعالیت است.
دکتر علی‌آبادی درباره اضافه شدن توربین MGT40 به  سبد محصولات مپنا می‌گوید: ما در حوزه‌های توربین‌های  A تاC  تلاش کردیم وضعیت مناسبی داشته باشیم و بتوانیم به مشتریان خدمات بهتری ارائه کنیم،. بنابراین با برنامه‌‎ریزی مناسب در مپنا تصمیم گرفته شد که در این حوزه فعالیت کنیم و توربین‌های MGT30 و MGT40 در دستور کار قرار گرفتند. توربین MGT30 از مسیر انتقال فناوری و توربین MGT40 از روشی مستقل.
توربین MGT40  قرار بود در همکاری با یک شرکت خارجی به‌صورت لیسانس اجرایی شود اما شرایط بین‌المللی اجازه تحقق آن برنامه را نداد. اگرچه ابتدا از این مسئله ناراحت شدیم، اما امروز خوشحالم که اعلام کنم محدودیتی که ما باعث آن نبودیم موجب شد تا این موفقیت به دست بیاید.
مدیرعامل گروه مپنا تاکید می‌کند: ماشین MGT40 انتخاب ویژه‌ای بوده است. در حقیقت باید ظرفیتی را انتخاب می‌کردیم که بیشترین کاربرد را در صنایع مرتبط و بازارهای جهانی داشته باشد. مطالعه نسبتاً خوب جامعی انجام شد و ما به این نتیجه رسیدیم که محدوده کاری ما باید از 40 تا 50 مگاوات و قابل ارتقا باشد. از نظر الگوی کاری ماشین و فناوری ماشین مطالعه و تلاش شد یکی از بهترین انواع آن در دنیا که توسط شرکت‌های مختلف روی آن کار شده مورد توجه و مبنای توسعه قرار گیرد. با توجه به کاربری ماشین، نه فقط برای برق بلکه برای کل کاربری‌ها، بخش‌های دیگر گروه مپنا از جمله مکو (در برق و کنترل برای طراحی سامانه کنترل) و پارس ژنراتور وظایفی را بر عهده گرفتند. در زمینه فناوری با توجه به آنکه این کلاس از ماشین نیاز به فناوری ویژه داشت، از جمله انطباق با شرایط آب و هوایی نامناسب و شرایط ویژه سوخت، ملاحظاتی در نظر گرفته شد. پروژه به صورتی تعریف شد که با توجه به شرایط مپنا اگر وارد همکاری با کشور دیگری می‌شویم ناگهان مجبور به قطع همکاری نشویم و با توجه به ظرفیت‌‎های خود مپنا تعریف شد و امروز خوشحالم اعلام کنم که این ماشین در آخرین مراحل اجرایی خود است و البته بدون تردید برای تکمیل و ارتقاء نیاز به زمان دارد. تا زمانی که این ماشین بخواهد به کار گرفته شود مسیر تحقیق و توسعه و بهبود جاری است. اما امروز 90 درصد اهداف هماهنگ شده و ماشین آماده سنکرون است.
دکتر علی‌آبادی همچنین می‌گوید: واقعیت گفتنی در این پروژه آن است که تجربه ما قبل از این پروژه همکاری با شرکت‌های اروپایی بود که با روش‌های خود کار می‌کردند که البته ما هم از آنها بهره می‌بردیم، اما این مرتبه ما باید با روش خودمان ماشین بسیار جدیدی را طراحی می‌کردیم و با فناوری‌هایی روبرو می‌شدیم که هیچ تجربه‌ای از آنها نداشتیم. می‌توان تاکید کرد اتفاقی که امروز در مپنا از مسیر همین پروژه روی داده آن است که سطح دانش و اطلاعاتی مپنا شاید به اندازه 2 برابر ارتقاء پیدا کرده است. درکی که امروز از یک ماشین پیچیده پیدا کرده‌ایم برای آنکه بخواهیم خودمان مسئولیت ارتقاء آن را بر عهده بگیریم و خودمان آن را گارانتی کنیم، اتفاق ممتازی بود که در این پروژه رخ داد. به اندازه چند دهه تحول و تغییر در موقعیت دانشی و موقعیت فناوری خودمان پیدا کردیم و این مهم فقط منحصر به پروژه MGT40 نیست. ده‌ها پروژه دیگر که در این حوزه در حال انجام است و MGT40 فقط بخشی از آن است توانایی‌های پروژه‌های مختلف از جمله MGT30 و MGT70 در تکمیل و ارتقاء توربین‌ها در پروژه‎‌های دیگر به صورت متقابل به کار گرفته و دستاوردها بهتر شد و سرعت کار بالاتر رفت.
توربین MGT40 در سرزمین نیمروز
مدیرعامل گروه مپنا درباره راه‌اندازی نیروگاه زاهدان در استان سیستان و بلوچستان (سرزمین نیمروز) تصریح می‌کند: امروز با تکمیل EPC توربین MGT40 یک نیروگاه ساختیم که تمام سیستم‌ها و زیرسیستم‌های آن منحصر به مپنا است. گرچه تلاش کردیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم اما نوآوری‌های مخصوص به خودمان را داشتیم. ژنراتور و سیستم کنترل MGT40 مپنا در دنیا نظیر ندارد و این اتفاق مبارک ما را به نقطه‌ای رسانده است که به لحاظ اعتماد به نفس، مپنا خود را برای گامی بزرگتر آماده می‌کند، نه تنها در حوزه توربین‌های گازی به سطحی از دانش دست پیدا کرده‌ایم که بتوانیم پروژه‌ای را از صفر توسعه دهیم و نه در همکاری با شرکت‌های خارجی، بلکه در استفاده از ظرفیت بومی و ظرفیت دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان به این مهم دست یافته‌ایم.
وی در ادامه می‌گوید: خبر خوب آنکه تازه در ابتدای مسیر توسعه هستیم، حتی برای همین کلاس توربین MGT40. کار تمام نشده است و از روز سنکرون شدن پروژه، پروژه‌های پیشین برای ارتقاء این توربین کلید خورد. این توربین باید متناسب با بهترین توربین‌های دنیا در این کلاس و پا به پای آنها پیشرفت کند. مسیر تحقیق و توسعه تازه باز شده است و دنیایی از فعالیت‌های علمی گشوده شده است. دستاوردی که امروز به دست آمد به آسانی و در چارچوب یک پروژه نبوده است. ده‌ها برنامه مفصل فناوری دست به دست داده است تا این محصول کامل را در اختیار داشته باشیم. نمی‌توان ادعا کرد تنها با سطح دانش بومی و در داخل کشور به دستاوردی رسیده‌ایم. کار خوبی که در این پروژه رخ داد این بود که تمام ظرفیت‌های علمی جهانی را به کار گرفتیم و با افرادی در اقصی نقاط دنیا همکاری کردیم. محصول امروز ما یعنی MGT40 محصولی جهانی است. این محصول مطابق با آخرین فناوری‌های دنیا بومی شده است.
سهم مپنا از بازار و مسئولیت‌های اجتماعی
دکتر علی‌آبادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان می‌کند: ماشین MGT40 برای اقلیم و همسایگان ما بسیار ممتاز است و می‌توان بلوک‌های سیکل ترکیبی خوب ایجاد کرد. بحث آب و شرایط اقلیمی ایران نیز ملاحظه دیگری است. در بحث آمایش سرزمین و استفاده از پهنه کشور به طرز مناسب، باید در نقاط مختلف آب تولید کرد. از جمله کاربردهای خوب ماشین MGT40 تولید همزمان آب و برق است. مثلاً در تمام سواحل دریا می‌توان آب را به صورت محلی شیرین کرد و در اختیار مردم قرارداد که از نظر اقتصادی منافعی را نصیب کشور خواهد کرد.
وی ادامه می‌دهد: هر پروژه مهندسی اهداف جانبی تعیین شده یا غیرمنتظره‌ای دارد. در مسیر این پروژه اعتماد به نفس در مپنا بسیار بالا رفت و این گروه باور کرد هر کاری را اراده کند می‌تواند انجام دهد. دومین مسئله این بود که کار تیمی را که از ده‌ها زیرپروژه تشکیل شده است را یاد گرفتیم. کار تیمی را نه فقط درون سازمان بلکه با بیرون سازمان هم انجام دادیم و ده ها شرکت و فرد را با خود همراه کردیم. یاد گرفتیم با شرکت‌های مختلف و با الگوهای متفاوت همکاری کنیم. برخلاف توربین 160 مگاواتی، این بار بدون آنکه بازاری برای ما مشخص شود، بازار را خودمان تخمین زدیم که درست بود و الان برای ماشین MGT40  تقاضا داریم. در آن شرایط که تأمین پول بسیار سخت بود با کمترین هزینه و با استفاده از پتانسیل‌های داخل گروه یک پروژه بزرگ را سازماندهی کردیم. محصول جانبی این پروژه در بعد نرم‌افزاری آنچنان بزرگ است که شاید بعضاً از سایز خود پروژه بزرگتر است. و می‌تواند موفقیت‌های بعدی را فراهم کند. به عنوان نمونه ده‌ها فناوری به کار گرفته شد و به فناوری‌هایی برخورد کردیم که قبلا آن را نمی‌شناختیم و نمی‌دانستیم و SPIN TEST در پروژه‌های بزرگ که مسائل آن را حل کردیم.
مدیرعامل گروه مپنا در پایان این گفت‌وگو با اشاره به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های بزرگ می‌گوید: یک بنگاه بزرگ باید شرایط اجتماعی جامعه خود را درک کند. چرا که مسئولیت‌های اجتماعی به نفع همگان است. مپنا تلاش کرده است از این‌جهت به‌عنوان یک بنگاه مسئول برای کشور و همسایگان مؤثر و مفید باشد و بتواند هزینه تولید برق و هزینه تأمین امنیت برق را کاهش دهد. موضوع برق را برای کشور تبدیل به مسئله نکرده و آن را حل کند.
 
همچنین مهندس ابوبکر پارسافر، مدیر پروژه نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان نیز در زمینه ویژگی‌های توربین جدید MGT40 و نیروگاه 42 مگاواتی زاهدان توضیحاتی ارائه کرده است؛
  شکل‌گیری ایده توسعه توربین MGT40 از چه زمانی آغاز شد؟
بنیان MGT40 بر اساس درک درست، به‌جا و به موقع از فرصت بازار بود. در سال 91 شکل گرفت و در شهریور ماه 91 منجر به قرارداد بین معاونت R&D گروه مپنا و واحدهای R&D کارخانجات شد.
انگیزه مپنا از توسعه توربین 40 مگاواتی چه بود؟ آیا نیازی در صنعت برق ایران و در بخش نیروگاهی مشوق آغاز این پروژه بود؟
مپنا یک وظیفه ذاتی و اصلی دارد که مشارکت در جهت جبران بخش عمده‌ای از نیاز برق کشور است. علاوه بر این وظیفه اصلی و ذاتی، انگیزه‌های دیگری از جمله توسعه سبد محصولات گروه، توسعه طراحی و دانش واحدهای مقیاس‌متوسط و کوچک، کسب سهم بیشتری از بازارهای داخلی این واحدها، کسب سهم بیشتری از تأمین انرژی در صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی بوده است.
MGT40 چه جایگاهی در سبد محصولات گروه مپنا خواهد داشت و چگونه بازار گروه مپنا را گسترش خواهد داد؟
برای تعیین جایگاه در سبد محصولات مپنا، باید بپرسیم چه جایگاهی نزد مشتری خواهد داشت و تا چه حد به ارزش‌های او را پاسخ خواهد داد. سه فاکتور در این بحث مطرح است: زمان، زمین و هزینه. MGT40 در مورد هر سه این فاکتور به راحتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. در کمترین زمان می‌توان این واحد را ساخت، احداث کرد و به بهره‌برداری رساند. در خصوص زمین و هزینه در مواردی که در واقع برای ساخت واحدهای بزرگ زمین به اندازه کافی نداریم که به ساخت اختصاص دهیم یا توان تأمین مالی نیروگاه بزرگ را نداریم، MGT40 به عنوان محصولی بی‌رقیب می‌تواند ایفای نقش کند و در تأمین برق کشور و در تأمین انرژی تأسیسات انرژی نفت و گاز و پتروشیمی موثر باشد.
 
9

کدام یک از زیرمجموعه‌های گروه مپنا، کدام شرکت‌ها و کدام حوزه‌های تخصصی در توسعه این محصول مشارکت داشته‌اند؟
ایده این محصول قاعدتاً از طرف واحدهای تحقیق و توسعه مپنا و کارخانجات شکل گرفت. در زمان ساخت محصول جدید MGT40، سه کارخانه از مجموع کارخانجات گروه مپنا، (توگا، پارس و مکو) بیشتر زحمات را متقبل شدند. در زمان احداث و اجرا و راه‌اندازی، بخش برق، شرکت نصب نیرو و شرکت O&M نیز با نظارت کارخانجات مپنا در پروژه فعال بودند.
آیا دستاوردهای فنی جانبی و غیرمنتظره‌ای از این پروژه نصیب مپنا شده است؟
این نیروگاه با اولین‌های زیادی در ارتباط بوده است. توربین، ژنراتور و سیستم‌های کنترل آن جزء اولین محصولات بومی کشور هستند. دستاوردهای جانبی زیادی داشتند که برای اولین بار اجرا و تست شدند. کارخانجات و تمام ذی‌نفعان داخلی گروه مپنا از شجاعت قابل تحسینی در این پروژه برخوردار بودند. برای اولین بار ارسال اطلاعات نیروگاه به دیسپاچینگ از طریق فیبر نوری صورت گرفت و هارد وایرها و تابلوهای مارشالینگ و تجهیزاتی از این قبیل حذف شد. برای اولین بار سامانه کنترل نیروگاه و سامانه ساعت آن کاملاً بومی شد. سیستم‌های خنک جانبی توربین و ژنراتور و بخش BOP نیز برای اولین بار در کشور ساخته و اجرا شدند.
نمونه‌های مشابه توربین MGT40 در دنیا کدامند و توسط چه شرکت‌هایی طراحی شده و توسعه یافته‌اند؟ آیا کاربرد آنها مشابه کاربرد توربین مپنا است؟ نسبت این توربین با فناوری روز دنیا چیست؟
مبنای این توربین بر اساس یکی از موفق‌ترین توربین‌های حال حاضر دنیا با درجه اطمینان بسیار بالا است و یکی از توربین‌های محبوب و پرکاربرد است که علاوه بر صنعت برق در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز به کار گرفته می‌شود که شرکت‌های معتبری در سراسر دنیا آن را طراحی و تولید می‌کنند.
توربین MGT40 در چه پروژه‌هایی و با چه مشخصاتی به کار گرفته خواهد شد؟
با توجه به توان خاصی که این توربین‌ها تولید می‌کنند و سه فاکتور زمان، هزینه و فضا، هر جا با محدودیت این فاکتورها روبرو هستیم این محصول می‌تواند بهترین گزینه برای دستیابی به برق با کمترین زمان و هزینه و فضای مورد نیاز باشد. علاوه بر صنعت نیروگاهی، کاربرد زیادی در صنایع نفت و گاز و پالایشگاهی خواهد داشت.
گام بعدی در توسعه فنی توربین MGT40 چه خواهد بود؟
بعد از راه‌اندازی این واحد، اصلی‌ترین اقدامی که باید صورت بگیرد، ارتقاء توان این واحد، انجام اصلاحات لازم جهت به کارگیری آن در سیکل‌های ترکیبی و فرایندهای CHP (تولید همزمان آب و انرژی) است.
چرا نیروگاه زاهدان برای این پروژه انتخاب شد؟
به جهت نیازهای فزاینده استان سیستان و بلوچستان و فرسودگی برخی واحدهای تولید برق، به خواست شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، نیروگاه زاهدان برای انجام این پروژه انتخاب شد.

 



کلمات کلیدی


captcha