به گزارش شبکه خبری ایرانیان،همایش روز جهانی صلح به همت مجمع جهانی صلح اسلامی در باغ کتاب تهران برگزار شد. آیت الله سید محمود محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده مجلس خبرگان رهبری در این همایش اظهار کرد: ما جهانبینی خاصی در اصول انسانشناسی داریم که تاثیر خود را در گفتمانهای ما میگذارد، اختلاف اساسی که دیدگاه اسلامی با دیدگاه رایج جهان در خصوص صلح دارد در مفهوم عدالت است. مسئله صلح و تعریفی که از آن ارائه میدهیم ناشی از این مسئله است. وی افزود: در گفتمان جهانی همین اندازه که جنگ وجود نداشته نباشد، صلح تعریف میشود در حالی که به اعتقاد ما این سخن تعریف صلح را پایین میآورد زیرا به نقش عدالت در آن اشارهای ندارد. آیتالله محمدی عراقی اضافه کرد: تجربه جنگهای تلخ جهانی، انسان امروزی را به ساختارهای معیوب کنونی برای حفظ صلح رسانده است؛ سازمانهایی که که حاصل فعالیت آنها هیچ خروجی مثبتی ندارد، البته این مطلب بدان معنا نیست که از فرصت وجود این سازمانها غافل شد اما باید توجه داشت که برای تحقق صلح نمیتوان به این سازمانها امید بست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نتیجه مبانی نظری و نگرشهای مادی ساختارهای کنونی بینالمللی، شرایط نابسامان صلح در نقاط مختلف جهان است، گفت: معنای صلح منهای عدالت یعنی حفظ وضع موجود که معنای دروغین آن را در زمان جنگ تحمیلی مشاهده کردیم زمانی که در حالی که دشمن در خاک ایران بود به ما میگفتند جنگ را خاتمه دهید زیرا جنگ بد و قبیح است در حالی که هسارت جنگ را ما میدادیم و دشمن هنوز در خاک ما بود. وی خاطرنشان کرد: جنگ و صلح از منظر قرآن موضوع دقیق و حساسی است، مستشرقان غربی دین اسلام را دین جنگ و مسیحیت را دین صلح معرفی کردهاند و در این کار خود تا حدودی هم موفق بودهاند و با تشکیل گروههای تکفیری توانستند بسیاری از مردم جهان را به اسلام بدبین کنند. آیتالله محمدی عراقی گفت: مغالطه بین جنگ و جهاد و جزو اصول دین دانستن جنگ در اسلام کاری است که دشمنان برای بدبین کردن مردم به اسلام آن را ترویج دادهاند در حالیکه در بینش دینی جنگ استثناست و آنچه در قرآن مطرح است مسئله دفاع است. نماینده مجلس خبرگان رهبری با قرائت آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: جهاد نیازمند اذن است، اسلام دستور صلح و مودت است ولی مودت را نسبت به دشمنان جایز نمیداند. وی گفت: کشیشهای غربی حتی پس از اتهامزنیهای متعدد روا داشته شده به اسلام و پیامبر اکرم(ص) کتابهایی در نقد آن و حتی عذرخواهی نوشتند.