سنت الهی را به عنوان یک گفتمان جدی در فعالیت‌ها در نظر بگیریم/ تنها راه پیشرفت، داشتن روحیه انقلابی و حفظ آن است
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 05:00:06


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 29999 || تاریخ : ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ ۱۵:۵۰                 سایرحوزه ها

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی:

سنت الهی را به عنوان یک گفتمان جدی در فعالیت‌ها در نظر بگیریم/ تنها راه پیشرفت، داشتن روحیه انقلابی و حفظ آن است


محسن مومنی شریف تنها راه پیشرفت را داشتن روحیه‌ای انقلابی و حفظ آن دانست و تاکید کرد: سنت الهی را به عنوان یک گفتمان جدی در فعالیت‌ها در نظر بگیریم.


سنت الهی را به عنوان یک گفتمان جدی در فعالیت‌ها در نظر بگیریم/ تنها راه پیشرفت، داشتن روحیه انقلابی و حفظ آن است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با حضور در جمع معاونان فرهنگی مراکز استانی حوزه هنری در قم گفت: ما در مسیر فعالیت های خود در حوزه هنری تکالیفی داریم که حتما این تکالیف به جمع حاضر نیز اعلام شده و به گمانم همکاران ما در مراکز استانی توجیه شده اند. کسانی که در حوزه استراتژیک فعال بودند خیلی غافلگیر شدند و این انقلاب را پیش‌بینی نمی‌کردند و فکر می‌کردند اگر انقلابی شود انقلاب مارکسیستی خواهد بود.
وی با اشاره به نگاه ناامیدانه برخی مدیران و مسئولان خاطرنشان کرد: برخی مدیران هم هستند که مواضع امروز و سخنان و نگاه آن‌ها به گونه‌ای است که بسیار ناامیدانه و مرعوب شده است؛ درحالی که همچنان انقلاب اسلامی قدرتمندتر می‌شود و از جایگاه بالاتر و در مسیر پیروزی و پیشرفت گام برمی دارد. یکی ازمعارف‌ قرآن کریم همین سنت‌های الهی است، سنت‌ الهی در بیان ساده تر این است که خداوند برای مدیریت هستی، قوانینی دارد که بر اساس آن هستی مدیریت می‌شود و این‌ها سنت الهی است که در قرآن به آن پرداخته شده است و به بیان ساده‌تر که آقای قرائتی هم به آن اشاره کرده اند: خداوند تکلیفی برای بندگان دارد و تکالیفی برای خود دارد که در تعریف تکالیف بندگان منظور همان سنت‌های الهی است و ما اگر بدون توجه به این موضوع به هستی نگاه کنیم،‌ همین اتفاق می‌افتد و با استدلال های مادی در آستانه شکست در امور قرار می‌گیریم و لذا برآیند این دو تفکر مملو از نا امیدی است و نسخه‌هایی که ارائه می‌شود ما را به جایی نخواهد برد و نتیجه آن جز تسلیم و شکست چیزی دیگر نخواهد بود.
رئیس حوزه هنری در ادامه سخنان خود به ریشه و ذات انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی از سنت‌های الهی است و نگاه امام خمینی(ره) و رهبری به مسائل از این دریچه بوده است اما کارشناسان و تحلیلگران مملکت حرف‌های دیگری می‌زنند که مغایر با سنت‌‌های الهی است؛ در بسیاری از موارد تلاش‌ می‌شود که به نتیجه برسیم ولی به دلیل مغایر بودن همچنین دوری از مسائل معنوی و عدم توجه به سنت الهی نتیجه ای حاصل نمی شود.
 
توجه به سنت‌های الهی از اولویت‌های کارتان باشد
مومنی شریف همچنین با تاکید بر توجه به سنت الهی در فعالیت های همکاران در حوزه هنری ادامه داد: باید به سنت‌های الهی توجه داشته باشیم، در غیر این صورت اگر فقط با استدلال‌های مادی بخواهیم پیش برویم بدون شک به نتیجه نخواهیم رسید و آنچه باعث می‌شود به نتیجه برسیم و تاثیرگذار باشیم، توجه به سنت الهی است. لذا به آن تاکید داریم و امیدواریم این موضوع از اولویت های شما نیز باشد و به این موضوع توجه جدی برای فعالیت و خلق آثار با مضامین الهی را لحاظ کنید. کسانی که در فلسفه تاریخ فعالیت داشتند در این زمینه کار کرده‌اند ولی در مجموع کم کار شده است و یکی از غفلت‌های حکومت اسلامی این است که به این مهم کم توجه شده است و تا زمانی که به این مسئله کم توجه باشیم مشکل خواهیم داشت و زمانی که با قوانین الهی آشنا باشیم قطعآ تصمیم‌گیری ها نتیجه بخش خواهد بود؛ حتی بزرگان و اهل فضل این‌گونه نبودند که از غیب خبر داشتند. تنها دلیل اثرگذار بودنشان به دلیل توجه به سنت الهی بوده است. اگر امام نابودی شوروی را پیش‌بینی کردند به دلیل توجه به سنن الهی بود، اگر رهبری در برخی امور تنها مانده‌اند اما به دلیل توجه ایشان به سنن الهی همیشه با استقامت موفق و پیروز بوده اند.
 
وی در همین خصوص ادامه داد: سنن الهی دو نوع هستند؛ مشروط و مقید، معارف اهل بیت و قرآن مملو است از سنن الهی است و باید علمی روی این سنن کار کرد و استفاده کرد و به ویژه در علوم انسانی یکی از ضعف‌های آن عدم توجه کافی به همین موضوع است و در مدیریت کتاب امروزی که نگارش دیگران است و نگاه الهی هم ندارند نتیجه‌ای برای حوزه‌ها نخواهد داشت؛ چراکه با مسائل ما بیگانه هستند و الان مشکل ما این است که خیلی از کتاب‌ها را بومی سازی نمی‌کنیم و چشم بسته استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که گاهی اوقات اساس تفکر و محتوای آن ها اسلامی نیستند و در نهایت پس از مطالعه این کتاب ها به شخص القا می شود که باید عقب نشینی کند و این موجب می‌شود که به جای بدی برسیم.
رئیس حوزه هنری آینده نگری و آینده پژوهی سنت الهی را به عنوان یک اصل مهم برشمرد و گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به سنت الهی بی اعتنا باشیم و اگر توجه نداشته باشیم مانند غربی ها خواهیم شد که انقلاب اسلامی را پیش بینی نمی کردند. به همین دلیل می طلبد بیش از پیش درخصوص این موضوع کار کارشناسی، پژوهش و مطالعه شود و به عنوان یک گفتمان جدی پیگیری صورت گیرد تا از غربت خارج شود.
این مدیر فرهنگی در ادامه توجه و انس به قرآن کریم را مهم دانست و تاکید کرد: ما نباید چشم خود را به این موضوع ببندیم، البته نویسندگان نقش زیادی در این حوزه دارند ولی هنرمندان هم باید کار کنند و بهترین منبع برای آشنایی با معارف الهی، توجه به قرآن کریم است و همه هنرمندان و نویسندگان باید به آن توجه داشته باشند. زمانی که با قرآن مانوس باشیم به راحتی جواب را پیدا می‌کنیم و نظر قرآن را در دوراهی ها می‌دانیم و به آن عمل کنیم و امام و رهبری چون با قرآن مانوس هستند تصمیمات آن ها با توجه به سنت‌های الهی و معارف قرآنی است. لذا برای سال آینده باید برای تعریف فعالیت های خود در حوزه هنری با این نگاه وارد شویم و اگر با نگاه مادی وارد شدیم منفعل می‌شویم و برخی از این حرف‌ها که درمورد انقلاب بیان می‌شود به دلیل این است که توجهی به سنت الهی ندارند.
وی سپس به نگاه خداوند و قرآن به تاریخ  اشاره کرد و افزود: نگاه خداوند و قرآن نگاه روشن و خوشبینانه است، برخلاف نگاه لیبرال ها که نگاه بدبینانه دارند، امام خمینی(ره) یک برخورد با خبرنگار خارجی داشتند و خبرنگار گفت که شما فکر نمی‌کنید که کارهای شما با قوانین بین الملل مطابقت ندارد و امام گفتند: قوانین بین الملل مشکل دارد و این قوانین باید به دنبال ما باشد. این نگاه موجب شد که آن ها منفعل شوند.
 
ما وظیفه داریم با سیاه‌نمایی و ناامیدی مبارزه کنیم
رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ میان ایران با استکبار جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: این جنگ نامتقارن است و کسانی که فکر ‌می‌کنند ما تسلیم هستیم به این جنگ نامتقارن توجه نداشتند. امکانات ما و دشمن باهم متفاوت است و هرکدام کارایی خود را دارد. سلاح ما توجه به معنویت، توکل و اعتماد به خداست و این سلاح‌ها تاکنون موفق شدند که بر دشمنان پیروز شوند. در جنگ نامتقارن اراده‌ها با هم می‌جنگند و عمده داشته‌های ما از سنت‌های الهی جاری می‌شوند. ما در حوزه هنری وظیفه داریم که با سیاه‌نمایی و نا امیدی مبارزه کنیم، لذا عمده فرمایشات اساسی رهبری امیدآفرینی در جامعه است و واقع بینی این نیست که فقط کمبودها دیده شود، بلکه باید پیشرفت‌ها و دارایی ها هم دیده شود. جایگاه ما در منطقه از دارایی‌های ما است؛ ما در آستانه پیروزی های بزرگ هستیم و پیروزی‌ها بزرگی نیز داشتیم؛ اتفاقی که در عراق افتاد هم در نابودی داعش و هم تجزیه کردستان، این دو از پیروزی‌های بزرگ ایران است؛ داعش به طرف بغداد حرکت می‌کرد و اگر ایران و موضع رهبری نبود داعش به راحتی وارد بغداد می‌شد و عراق نابود می‌شد. سردار سلیمانی درمورد داعش زمانی که خیلی از مسئولان عراقی شهر اربیل موضوع را رها کرده بودند به موضوع ورود کردند و حتی اشاره داشتند که گناه مردم چیست که کشته ‌شوند؛ این‌ها فرار می‌کنند و مردم بیچاره ضرر می‌کنند و عذاب می کشند و این نگاه نشئت گرفته از سنت‌های الهی است و همه مشکلات به دلیل توجه به سنت‌های الهی مرتفع شد.
 
وی ادامه داد: رهبری معتقدند که تنها راه پیشرفت و رشد ما انقلابی ماندن است. ما روحیه انقلابی را باید حفظ کنیم. ما در مورد افرادی که برای حفظ انقلاب اسلامی قدم برداشته اند، مانند سردار سلیمانی و شهدا باید کار کنیم و این امر باعث خواهد شد که روحیه انقلابی مردم حفظ شود اما این کارها باید هنرمندانه انجام شود. همه انسان‌ها، قهرمان‌ها را دوست دارند و فطرتا به انسان‌های شجاع عشق می‌ورزند. رهبر معظم انقلاب فرموده اندکه هرجا انقلابی پیش رفتیم پیشرفت کردیم و هرجا حرکت انقلابی نداشتیم درجا زدیم و جا ماندیم. در حوزه هنری باید فعالیت ها طوری پیش برود تا روحیه جهادی را در مردم احیا و نهادنیه کنیم.
مومنی شریف در ادامه به فعالیت های پیش روی حوزه هنری در سال آینده اشاره کرد و بیان داشت: از سال آینده از مواردی که برای ما مهم است و باید مورد توجه باشد مبانی ارزشی انقلاب اسلامی است به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و از مبانی انقلاب اسلامی توجه به معارف اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی است و این اسلام آمریکایی دو نوع است که یک بخش افراطی است و یک نوع آن نیز سکولار است که الان مشخص شد که این دو یکی شده اند.
این مدیر فرهنگی حضور مردم در صحنه را از نصرت های الهی دانست و خاطرنشان کرد: هرجا که مردم در دفاع از انقلاب برخاسته اند انقلاب پیروز شده و ما باید این روحیه انقلابی را همیشه زنده نگه داریم. یکی دیگر از مبانی اساسی انسان، اعتقاد به تکامل است. افرادی که روحیه تکامل و انگیزه ندارند اشتباه می‌کنند. حمایت از محرومان و مظلومان ایران و جهان از دیگر مبانی انقلابی است، همچنین از عملگرایی افراطی بدون دیدگاه باید به شدت پرهیز شود و اگر بینش‌های لازم را نداشته باشند، متحیر می‌شوند و این است که این‌گونه افراد وجود دارند.
 
باید ماهیت انقلاب را به خواص معرفی کنیم
مومنی شریف توجه به موضوع انقلاب اسلامی را در فعالیت های سال آینده با اهمیت دانست و گفت: از موضوعاتی که باید درسال آینده به آن توجه شود ابعاد انقلاب اسلامی است و فرصتی که باید ماهیت انقلاب اسلامی را معرفی کنیم به ويژه برای خواص؛ این انقلاب از دین اسلام و مکتب تشیع  به وجود آمده است؛ یکی از کارهایی که به آن کم پرداختیم، فجایع و ظلم‌های رژیم طاغوتی پهلوی است. به عنوان مثال ۹ آذر ۱۳۲۲ در این سه روز اجلاس سران مشروط برگزار شد و ۳تا از رهبران دنیا که دنیا را اشغال کرده بودند به کاخ سعدآباد رفته بودند و در این جلسه که چرچیل و استالین حضور داشتند، شاه ایران را به جلسه راه نمی‌دهند و بیگانگان در مورد پولی که باید بپردازیم و کارهایی که باید بشود تصمیم می‌گرفتند. وظیفه حوزه هنری این است تا این واقعیت دیده نشده را با زبان هنر بیان کند. توجه به انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین حادثه تاریخ که بسیار مهم است؛ البته امام خمینی(ره) گفته‌اند که این فقط دستاورد‌ علما و مردم الان نیست بلکه ۱۴ قرن علما تلاش کردند و الان به نتیجه رسیده است. همچنین بحث نظریه ولایت فقیه به عنوان نظریه پیشرو در حکومت اسلامی، مسئله ای است که باید به آن توجه شود.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به فعالیت های برون مرزی و منطقه ای اشاره کرد و گفت: بازگویی هنرهای انقلاب در منطقه نیز مسئله دیگری است که باید توجه شود و همچنین تاثیرات انقلاب اسلامی در بیداری ملت‌ها باید مورد توجه باشد. در حال حاضر یمن به گونه‌ای شده که عربستان را به زانو درآورده است؛ عربستانی که بسیاری از کشورهای مرتجع عربی و همچنین آمریکا و انگلیس از آن حمایت می‌کنند ولی بازهم نتوانستند یمن را شسکت بدهند. اگر ما برای رضایت الهی و با توجه به سنت‌های الهی فعالیت کنیم، خداوند نیز ما را کمک می‌کند و موانع برداشته می شود. نگاه باید به این گونه باشد و تکلیف ما این است و نباید همیشه منتظر امکانات باشیم و تاکنون نیز تجربه شده است که بدون امکانات نیز موفق عمل کردیم.



کلمات کلیدی


captcha