تقلب؛ رمز سیاست در امریکا

حیف است از کنار بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین طنز انتخاباتی و سیاسی به نام دموکراسی آمریکایی بی تفاوت بگذریم.


 هم فال است، هم تماشا و هم طنز.
زمانی که قاره آمریکا در مسیر اشتباه دریانوردی میزبان کریستف کلمب شد و غربی هم نام آن را نه کشتار سرخ پوستان و مردم بومی در مقیاس ده‌ها میلیون نفر و نه اشغال یک سرزمین، بلکه کشف یک قاره در سال ۱۴۹۲ نام نهادند؟ هرگز شاید این بنیانگذاران کشور مصنوعی، فکر نمی‌کردند دروغ‌های بزرگی مانند حقوق بشر، دموکراسی و حق مردم در تعیین سرنوشت سیاسی مردم در این جامعه؛ آشکار‌تر و شفاف‌تر شود و مدعیان هر روز رسواتر شوند؟
البته کریستف کلمب همان ابتدا هم به اشتباه فکر کرد که آنجا هندوستان است، اما مدت‌ها بعد آمریکو وسپوچی اعلام کرد که این قاره جدیدی است. اما تاریخ آمریکا به عنوان یک کشور مستقل به سال ۱۷۸۳ میلادی بازمی‌گردد که در آن آمریکا بر طبق معاهدهٔ پاریس به رسمیت شناخته شد.
از بیش از سیصد سال پیش نظام انتخاباتی الکترال در این جامعه متشکل از حدود ۵۰ ایالت تعریف شده است.
در آمریکا زمانی که رای دهندگان پای صندوق‌های رای می‌روند، به طور مستقیم رئیس جمهوری را انتخاب نمی‌کنند. آن‌ها در برگه‌های رای نام رئیس جمهوری مورد نظر خود (و معاونش) را می‌نویسند،، اما در حقیقت به گروهی از مقامات محلی رای می‌دهند که تشکیل دهنده "کالج انتخاباتی" یا "مجمع برگزینندگان" آن ایالت هستند.
اعضای کالج هم گروهی هستند که هدف مشخص و مشترکی دارند و "الکترور" هستند و کارشان انتخاب رئیس جمهوری و معاون او است و حتی می‌توانند نظر خود را تغییر و به رقیب رای دهند که البته جریمه دارد.
این رای‌های الکترال هم شامل ۵۳۸ کارت است و هرفردی حداقل ۲۷۰ رای الکترال کسب کند راهی کاخ
سفید می‌شود. ۱۱ ایالت حدود ۲۷۰ رای الکترال دارد و بقیه هم سهم ۳۹ ایالت است.
ممکن است اکثریت مردم به یک نفر رای دهند، اما رقیب وی انتخاب شود.
این همان امریکاست که خود را مهد تمدن دموکراسی می‌داند و می‌خواهد به دیگران همیشه درس بدهد و دیگران باید درس پس بدهند.
اما دموکراسی را هر طور تعریف کنیم نشان دهنده رهبری اراده مردمی و عمومی و اکثریت است و هر رفتاری خارج از این اصل، به معنی حرکتی ضد موکراسی محسوب می‌شود. هرچند در مواردی هم این اکثریت نسبی سبب حکومت اقلیت بر مردم می‌شود.
 ۲۰۲۰؛ رمز تقلب هم آشکار شده است
تقلب و ناآرامی و حتی درگیری خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشنیه زیادی دارد و فقط مربوط به امروز نیست. اما امروزه آشکار و رسوا شده است.
انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در آمریکا رکوردی جدید را در تاریخ این کشور در رقم شرکت دهندگان ثبت کرده است، اما اکثریت به دلیل کینه و بغض شان نسبت به ترامپ و به نفع بایدن رای داده اند و البته هنوز حدود ۹۰ میلیون نفر رای نمی‌دهند.
در امریکا اصل برابر کپی است یعنی فتنه‌های سیاسی که برای دیگران تبیین می‌کردند، حالا خودشان عامل فتنه شده اند.
ترس و وحشت از دموکراسی غربی
بر اساس پیش بینی‌ها ۶۷ تا ۷۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند، اما مردم شهر‌های آمریکا از ترس به آشوب کشیده شدن کشور با تخته کوب کردن درب مغازه‌ها و خرید اسلحه به استقبال روز رای گیری رفتند، و در حال حاضر هر دو رقیب با متهم کردن طرف مقابل به تقلب یا تلاش برای فرار از شکست؛ شرایط ملتهبی ایجاد کرده اند.
 دوقطبی شدن کم سابقه جامعه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر موجب شده است بسیاری از امکان کشیده شدن خشونت به خیابان‌ها میان طرفداران دو طیف رقابت و وقوع شورش، درگیری و نزاع خیابانی ابراز نگرانی کنند و البته درگیری‌هایی هم گزارش شده است.
پیشینیه تقلب و حقه یا کلاهبرداری عمومی
تاریخ انتخابات‌های آمریکا شاهد ناآرامی و حتی درگیری خونین پس از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
صبح روز پس از انتخابات ریچارد نیکسون چند اعتراض بویژه در واشنگتن روی داد و شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شد. مارچرز رقیب نیکسون انتخابات را «تقلب» و «حقه» خواند و آن را یک کلاهبرداری عمومی اعلام کرد.
سال ۱۸۹۶، هنگامی که ویلیام مک کینلی از حزب جمهوری خواه انتخاب شد طرفداران نامزد رقیب شورش کردند.
اما اعتراض به نتایج انتخابات در سال ۱۹۸۹ به قتل عام مشهور به ویلمینگتون در کارولینای شمالی انجامید که گفته می‌شود در این جدال میان طرفداران دو حزب رقیب بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند.
در سال ۲۰۰۰ فلوریدا شاهد اعتراض پرسروصدای فعالان محافظه کار برای جلوگیری از بازشماری آراء بود جایی که بوش پسر با فاصله بسیار اندکی توانست الگور را شکست دهد و از طریق پیروزی در فلوریدا به کاخ سفید راه یابد.
آمریکا دشمن اصلی دموکراسی است
هم سنجی رفتار دولتمردان امریکایی در سپهر دموکراسی جهانی و در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که این کشور به دشمن اصلی دموکراسی تبدیل شده است هر چند خود را پیش از ظاهرا دوست این مکتب نشان می‌داد و امروز در درون آمریکا هم ترامپ و بایدن هر دو شاخص‌های دموکراسی را از دست داده اند.
به نظر می‌رسد واشنگتن در درون آمریکا هم سفارت خانه دارد که پاییز داغ را می‌خواهد در انتخابات غیرمستقیم و غیرمردمی ریاست جمهوری ایجاد کند.
آمریکایی‌ها امروزه حتی نگاه ابزاری و استبدادی هم به موضوع دموکراسی ندارند که سبب شده است این کشور به دشمن ان تبدیل شود.
رسوایی دمکراسی مورد ادعای امریکا در دورن امریکا آشکار شده است و دموکراسی مدنظر امریکا همان استبداد جهان یا جهانی سازی استبداد یک فرد امریکایی است.
سرطان دموکراسی
‌می‌توان امریکا را سرطانی برای دموکراسی دانست. به نظر می‌رسد ساختار روابط بین الملل باید اصلاح هویتی شود و امریکا هم از تلاش برای تحمیل استبداد خود با نام دمکراسی بازداشته شود.
به هر حال دموکراسی واقعی در آمریکا وجود ندارد و فقط به معنی تامین منافع امریکاست ان‌ها می‌گویند دنیا باید دمکراسی مد نظر فرهنگ غرب و سرمایه داری را حتی اگر بر ضدمردم سالاری باشد بپذیرد و هر ملتی با آن مخالفت کند بر خلاف اصول دمکراسی عمل می‌کند و بر اساس معیار‌های امریکایی باید تنبیه شود.
علیرضا کوهکن کارشناس بین الملل می‌گوید تاثیر رسانه‌های اجتماعی بیشتر شده است و الا نه قانون انتخابات و نه شیوه انتخابات در امریکا تغییر نکرده است. تنها تغییر، اطلاع رسانی گسترده و راحت‌تر شده است.
 ظهور دموکراسی شاخ دراز‌ها
تاکنون دمکراسی فقط ابزاری برای تشدید استبداد جهانی و سیاست‌های استکبار و سلطه گرایی
بوده است، اما امروزه در درون آمریکا باید شاهد ظهور دموکراسی شاخ دراز‌ها باشیم.
 منتظر پاییز و زمستان داغ‌تر از تابستان داغ آمریکا باشید.
 اعتماد به امریکایی‌ها در عالم سیاست هیچ مبنایی ندارد و باید در بازی‌های دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی واشنگتن هوشیاری خود را حفظ کنیم و مهره‌های خود با هوشمندی و هدفمندی در صفحه شطرنج دپیلماسی بچینیم تا مات نشویم. چون شیطان هم وقتی نظر خود را تحمیل می‌کند، بلافاصه برائت می‌جوید مانند خروج ترامپ از خیلی از معاهدات بین المللی و از جمله برجام.
علیرضا رضاخواه کارشناس مسائل امریکا می‌گوید تفاوت میان سیاست خارجی ترامپ و بایدن در قبال ایران یک توهم است.
هیچ یک از دو نفر به نفع ایران وارد کاخ سفید نمی‌شوند، بایدن سابقه همکاری گسترده با اسرائیل دارد.
آقازاده هم در میدان است
پسر ترامپ هم وارد میدان شده است و می‌گوید تقلب گسترده است و همسر ترامپ هم اظهار می‌دارد که طرفداران به خیابان بریزند. بایدن هم در این زمینه کم کار نیست و باید منتظر رسوایی بیشتر غربی‌ها باشیم و هم بزک کنندگان غربی‌ها که در رسانه هایذفارسی زبان به شدت فعال شده اند.
بحران هویت در امریکا
بزرگترین چالش در جامعه امریکایی بحران هویت است و امریکایی‌ها می‌گویند "  ما کی هستیم؟ "
دکتر متقی استاد روابط بین الملل می‌گوید: چالش بحران هویت، آینده سیاسی آمریکا را خیلی پرمخاطره‌تر خواهد کرد.
هانتینگتون نویسنده مشهور امریکایی هم نوشته است زمینه‌های بحران هویت در جامعه امریکایی بالاست.
مردم در امریکا با خرید سلاح و مهمات خود را برای یک زندگی سخت و وحشتناک اماده می‌کنند که همواره پر از استرس، ترس و وحشت خواهد بود.
فراموش نکنیم در انتخابات ۲۰۲۰ خرید سلاح و مهمات بیش از آرایی است که به صندوق ریخته شده است.
 
یادداشت: اسماعیل محمدی
دبیر خبرگزاری صدا و سیما


کد خبر : 378 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۰۵