پایگاه خبری جامعه ایده آل
تاریخ: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت: 16:28:13


http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi
«گفتگوهای وین برای لغو تحریم ها»


کد خبر : 402 || تاریخ : ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۰۲:۴۳

«گفتگوهای وین برای لغو تحریم ها»



پس از شش دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده خواهی و مواضع زیاده خواهانه آمریکا به موفقیت نرسید، اکنون در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هستیم. هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم هاست. تحریم هایی که به صورت یک جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکای خارج شده از برجام اعمال گردیده است.

«گفتگوهای وین برای لغو تحریم ها»

حسین امیرعبداللهیان/ وزیر امور خارجه ایران


مسیری که طی شد؛

پس از شش دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده خواهی و مواضع زیاده خواهانه آمریکا به موفقیت نرسید، اکنون در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هستیم. هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم هاست. تحریم هایی که به صورت یک جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکای خارج شده از برجام اعمال گردیده است.

آمریکا در هشتم ماه مه ۲۰۱۸ به صورت یک جانبه از برجام خارج شد؛ اقدامی که در سطح بین المللی به عنوان عملی غیرقانونی شناسایی و محکوم گردید. اجماعی بین المللی وجود دارد که این گونه رفتارهای ضد قانونی ایالات متحده، نادیده گرفتن کامل قوانین بین المللی و منشور ملل متحد و در راستای تخریب چندجانبه گرایی و تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین المللی است.

علی رغم روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، نه تنها تمام تحریم های غیرقانونی و یک جانبه پا بر جا مانده است، بلکه سیاست اعمال تحریم علیه ایران تداوم یافته است. پر واضح است که هدف از این اقدامات آمریکا، جلوگیری از بهره مندی ایران، سایر اعضای برجام و جامعه بین المللی از حقوق و امتیازات مصرح در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. البته دولت های سه کشور اروپایی طرف برجام، علی رغم غیر قانونی و غیر قابل قبول دانستن این رویکرد آمریکا، در عمل با سکوت و بی عملی خود، با آن رویکرد همراهی کرده اند. اقدامات مخرب ایالات متحده و همراهی سه کشور اروپایی، برجام را ناکارآمد کرده است و همه مزایای اقتصادی این توافق را برای ایران از بین برده است. اینها واقعیات تلخ چند سال گذشته است که باید چراغ راهی برای آینده باشد.

تداوم رویکرد تخریبی دولت ترامپ در دولت فعلی آمریکا، این سؤال جدی را ایجاد کرده است که آیا دولت آمریکا واقعاً اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود دارد و آیا آماده است تا از سیاست های شکست خورده قبلی دست بردارد؟ پاسخ به این سؤال با توجه به رویکرد و اقدامات ایالات متحده در ماه های گذشته، دشوار به نظر نمی رسد.

هیچ کس نمی تواند جدیت و حسن نیت ایران را در پایبندی به تعهدات کامل زیر سؤال ببرد. در پی خروج غیر قانونی آمریکا و وضع تحریم ها، ایران با حسن نیت از انجام اقدامات جبرانی خودداری کرد و با توجه به درخواست اعضای باقی مانده برجام و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته ‌ای، به توقف اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام متوسل نشد تا از این طریق سایر اعضای برجام بتوانند شرایط منفی ناشی از خروج آمریکا را جبران کنند. با این حال با توجه به استمرار این  وضعیت غیرسازنده و پس از یک سال صبر راهبردی، به دلیل افزایش تحریم های ایالات متحده و نیز عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات، برای ایران چاره ای باقی نماند جز این که از حقوق خود وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده کند و اجرای بخشی از تعهدات خود را به صورت مرحله ای از هشتم ماه مه ۲۰۱۹ متوقف سازد.

با عدم تغییر وضعیت و در فقدان اقدامی مؤثر از سوی طرف های ذیربط برجام و با توجه به سابقه تأسف بار ایجاد شده، مجلس شورای اسلامی ایران قانون «برنامه اقدام راهبردی لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران» را در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۲۰ تصویب کرد. این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت تداوم عدم پایبندی اعضای برجام به تعهد خود، اجرای تمامی تعهدات داوطلبانه ایران ذیل برجام به تدریج متوقف شود مگر این که سایر طرف های برجام تعهدات کامل خود را در عمل به اجرا در آورند.

*مسیر پیش روی مذاکرات وین

جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمامی بدعهدی های غرب در برجام، مجدداً به منظور نشان دادن حسن نیت و با هدف غایی لغو تحریم های یک جانبه و غیرقانونی، اکنون آماده گفت وگوی نتیجه محور برای دستیابی به "توافق خوب" با ۱+۴ می باشد.

جمهوری اسلامی ایران ایران در این راه "حسن نیت" و عزم جدی داشته و دارای اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب در وین می باشد.

در چارچوب این فرایند، هرگز نباید فراموش کرد که آمریکا عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی است. در چهار سال گذشته، کاخ سفید برای از بین بردن برجام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و این ایران بود که تمام توان خود را برای زنده نگاه داشتن این توافق به کار بست. آنچه که در شش دور مذاکرات قبلی برای ایران آشکار شد این است که ایالات متحده هنوز درک درستی از این واقعیت ندارد که بدون رفع همه تحریم هایی که علیه ملت ایران در دوران پس از خروج این کشور از برجام اعمال کرده است، راهی برای بازگشت به برجام ندارد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه کشورهای عضو می خواهد «اقداماتی که ممکن است برای حمایت از اجرای برجام مناسب باشد، از جمله با انجام اقداماتی متناسب بر اساس برنامه اجرایی مندرج در برجام و این قطعنامه را اتخاذ نمایند، از اقداماتی که اجرای تعهدات ذیل برجام را تضعیف می کند بپرهیزند».


هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و مؤثر برجام و با هدف عادی سازی روابط تجاری و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارائه تضمین، بررسی خسارات و لغو مؤثر و قابل راستی آزمایی تحریم ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.

بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مورد توجه ما نخواهد بود مگر این که تضمین هایی ارائه گردد که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند.

آنچه که در مذاکرات آتی مشخص می باشد این است که ایران با حسن نیت وارد مذاکرات می شود تا به یک توافق خوب برسد انا درخواست های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد.

مایلم مجددا تأکید کنم که این فرصت، پنجره ای نیست که تا ابد باز بماند و آمریکا و سه کشور اروپایی می بایست به خوبی این را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریم های ظالمانه ایالات متحده، هم زمان برنامه مؤثری برای خنثی سازی تحریم ها و در سایه برنامه توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد.

بی تردید تهران به همان میزان که متعهد به عدم انحراف برنامه صلح آمیز هسته ای خود است، متعهد به حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت هسته ای صلح آمیز خویش نیز می باشد و علیرغم تحریم های غیر قانونی و غیر انسانی، نیز دست از توسعه همه جانبه کشور در عرصه های صنعتی، تجاری، دریانوردی، فضایی، دفاعی، علم و فناوری، رشد فزاینده اقتصادی و …برنخواهد داشت.

ما معتقدیم توافق ممکن و در دسترس است اگر اراده سیاسی طرف های مقابل نیز در عمل وجود داشته باشد.

علیرغم بدعهدی های غرب و بی اعتمادی به رویکرد و سیاست های غیر سازنده کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران با "اراده واقعی" و "حسن نیت" در دور جدید مذاکرات وین تلاش خواهد کرد به «توافق خوب»، پایدار و قابل راستی آزمایی موثر در حوزه لغو تحریم ها دست یابد. تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حسن نیت و جدیت و منطق مذاکراتی تامین کننده منافع و حقوق ملت ایران در وین و در میز مذاکرات فعالانه حضور دارد. من و‌همکارانم نیز به پشتیبانی کامل از تیم مذاکره کننده و مذاکره کننده ارشد آقای دکتر باقری که دارای تجربه بالای مذاکراتی در این موضوع است، مشغولیم و در صورت لزوم با همتایان خود رایزنی بیشتری خواهم داشت./ ایران آنلاین
 

Vienna Talks for the Removal of Sanctions

By: Dr. Hossein Amir-Abdollahian
Hon. Minister of Foreign Affairs of
the Islamic Republic of Iran


Iran is serious, acts in good faith, and considers the practical and tangible result to be the removal of sanctions.

The path travelled

The path travelled during six rounds of intensive negotiations in Vienna did not lead to success due to the US excessive demands and unrealistic stances. Now we are starting a new round of talks. The main goal of these negotiations is the restoration of the rights of the Iranian nation and removal of all the sanctions imposed unilaterally and extraterritorially on Iran by the United States which is no longer a party to the JCPOA. The US pulled out of the JCPOA on ۰۸ May ۲۰۱۸–a measure perceived and condemned internationally as unlawful. There is international consensus that these unlawful US behaviors demonstrate a total contempt for the international law and the UN Charter, undermine multilateralism, and pose enormous menace to international peace and security.


Despite the formation of a new government in the United States, not only have the illegal and unilateral sanctions remained in place, but the policy of imposing sanctions on Iran has continued to exist. It is crystal clear that such US measures are aimed at preventing Iran and other JCPOA participants as well as other members of the international community from enjoying the rights and benefits described in the nuclear deal and UNSC Resolution ۲۲۳۱. Regrettably, too, the governments of the three European parties to the JCPOA, despite considering such a US approach as illegal and unacceptable, moved to accommodate it in practice with their silence and inaction. The alignment of the three JCPOA European countries with such devastating US measures has rendered the nuclear deal ineffective, eliminating all the economic dividends of the deal for Iran. These are the bitter realities of the past several years which should illuminate the way forward to the future.

Continuing Trump’s disastrous approach by the present US administration has raised the serious question of whether or not the present US administration is truly determined to implement its obligations and prepared to abandon the past failed policies. Answering this question does not appear difficult considering the US approach and measures during the past months.

No one can indeed question Iran’s seriousness and goodwill in fulfilling its obligations in their entirety. After the unlawful US withdrawal and the imposition of sanctions, Iran refrained from remedial measures in good faith, and, granting the request of the remaining JCPOA participants and the European Union as the coordinator of the nuclear deal, avoided resorting to the cessation of its commitments under the JCPOA so as to provide the opportunity for other JCPOA participants to compensate for the negative impacts of the US withdrawal. However, given the persistence of this unconstructive state of affairs and after one year of strategic patience, due to the escalation of US sanctions, and non-performance of the obligations of the three European countries, Iran was left with no choice but to enforce its rights as set forth in paragraphs ۲۶ and ۳۶ of the JCPOA and cease, partially and in stages, performing its obligations as of ۰۸ May ۲۰۱۹.

Witnessing no change in the status quo, in the absence of an effective measure by the relevant JCPOA participants, and given the regrettable history of developments, the parliament of Iran adopted, on ۰۲ December ۲۰۲۰, the law of “the strategic action plan to lift sanctions and protect the interests of the Iranian nation”. This law obligated the government of Iran to gradually cease the implementation of all its voluntary commitments under the JCPOA unless other parties to the deal fulfill their entire obligations in practice.

The path ahead of Vienna talks
The Islamic Republic of Iran, in spite of significant non-performance by the West in the JCPOA, is once again ready, in good faith, for result-oriented negotiations to achieve a “good deal” with P۴+۱.  The Islamic Republic of Iran has "good faith", serious determination, and the necessary will to reach a good deal in Vienna.

In this process, it should never be forgotten that the United States is the main culprit behind the creation of the status quo. In the past four years, the government of the United States has spared no effort to crush the nuclear deal, and it was Iran that did all it could to keep the deal alive. What became evident to Iran during the past six rounds of negotiations is that the United States still fails to properly understand the fact that there is no way to return to the JCPOA without verifiable and effective lifting of all sanctions imposed on the Iranian nation after the US departure.


The United Nations Security Council Resolution ۲۲۳۱ calls upon all the member states to “take such actions as may be appropriate to support the implementation of the JCPOA, including by taking actions commensurate with the implementation plan set out in the JCPOA and this resolution and by refraining from actions that undermine the implementation of commitments under the JCPOA.”

The main objective of the upcoming talks should be the full and effective implementation of the JCPOA and the pursuit of the goal of normalization of trade relations and economic cooperation with Iran. It goes without saying that in order to return to the JCPOA, Iran should benefit fully from the lifting of all the sanctions. Iran is prepared to cease application of all its remedial measures if guarantees are provided, damages are assessed, and all sanctions are effectively and verifiably lifted.

The likely return of the US to the nuclear deal would not be meaningful unless guarantees are presented to prevent the recurrence of the bitter experience of the past and Iran’s trade partners could confidently enter into long term economic engagement with Iran free from any concern.

What is clear in the forthcoming negotiations is that Iran will not accept requests beyond the JCPOA. The Islamic Republic of Iran will not enter into any discussion whatsoever about issues beyond the nuclear deal.

I would like to emphasize once again that this opportunity is not a window that could remain open forever and the US and the three European countries must well understand this. The Islamic Republic of Iran, while making its determined, strong and active diplomatic efforts to remove the oppressive US sanctions, has devised an effective program to neutralize the sanctions in line with its sustainable economic development program.

Without doubt, Tehran remains as committed to maintaining and safeguarding the achievements of its nuclear scientists and peaceful nuclear industry as it remains obliged to non-diversion from its peaceful nuclear program, and will not abandon its comprehensive development in industry, trade, maritime, space, defense, science, and technology sectors, nor will it curtail its increasing economic development.

Deal is possible if other parties demonstrate political will in practice.

Despite the unfulfilled promises of the West and distrust towards the unconstructive approach and policies of the White House, the Islamic Republic of Iran will endeavor "with true determination" and "in good faith" in Vienna negotiations to achieve a "good," sustainable and effective verifiable deal for the lifting of sanctions. The nuclear negotiating team of the Islamic Republic of Iran engages actively and earnestly in Vienna negotiations in good faith, pursuing a negotiation logic which secures the interests and rights of the Iranian nation. My colleagues and I fully support the negotiating team as well as the chief negotiator, Mr. Baqeri Kani, who has extensive experience of negotiation in the field. I will engage in further consultation with my counterparts if necessary



کلمات کلیدی


captcha